Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Mirosław Pawełczyk
ORCID: 0000-0003-1344-8026

Dr hab. Mirosław Pawełczyk

Profesor uczelni w Instytucie Nauk Prawnych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, doktor habilitowany w dyscyplinie nauki prawne, dyrektor Centrum Badawczego Publicznego Prawa Konkurencji i Regulacji Sektorowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, partner zarządzający w Kancelarii Pawełczyk.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2023.4.3
JEL: K12, K15

Marka modowa w krzyżowym ogniu zmian. Refleksje o amerykańskiej ustawie o modzie, zrównoważonym rozwoju, trendach konsumenckich i ich prawnych implikacjach

The fashion industry has for some years been undergoing a slow evolution towards more sustainable practices. In recent times both law and technology, in particular, connected technology have been acting as catalysts towards this goal. These shifts are widely embraced by many of today's key consumers. But a paradigm shift in any industry, especially one that mixes technology and sustainability, triggers inevitable legal consequences which must be examined and resolved. The aim of this article is to examine the impact of consumer trends, sustainability and the various pieces of legislation identified in the text on the business strategies of fashion brands in the post-COVID fashion revolution era, in order to identify effective adaptation of legislative measures that will allow them to maintain their position in the market and improve their financial performance. It has been claimed that customers crave fashion, but they have ecological concerns and a conscientious approach to consumption. Reportedly, they are prepared to buy fewer, better-quality and environmentally friendly products at the higher price these priorities imply. This paper will shed light on the legal externalities, concerns and stimuli towards building a sustainable fashion brand.

Przemysł modowy od kilku lat przechodzi powolną ewolucję w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk. W ostatnich czasach zarówno prawo, jak i technologia, przede wszystkim technologia cyfrowa, działały jak katalizator w rozwijaniu tego celu. Te rewolucyjne zmiany są powszechnie widoczne w zachowaniach dzisiejszych konsumentów. Ale zmiana paradygmatu w każdej branży, zwłaszcza takiej, która łączy technologię i zrównoważony rozwój, wywołuje nieuniknione problemy prawne, które muszą być zbadane i rozwiązane. Celem artykułu jest zbadanie wpływu trendów konsumenckich, zrównoważonego rozwoju oraz poszczególnych aktów prawnych wskazanych w tekście na strategie biznesowe marek modowych w dobie postcovidowej rewolucji modowej w celu zidentyfikowania skutecznych legislacyjnych działań dostosowawczych, które pozwolą im na utrzymanie pozycji na rynku i poprawienie wyników finansowych. Badania naukowe pokazują, że konsumenci, mimo swego uzależnienia od mody, mają także obawy związane z ekologią i zrównoważonym podejściem do konsumpcji. Badania dowodzą, że są skłonni kupić mniejszą liczbę produktów za wyższą cenę, ale o lepszej jakości i przyjaznych środowisku, traktując te cechy priorytetowo. Autorzy niniejszego artykułu omawiają prawne implikacje oraz obawy i bodźce dotyczące budowania zrównoważonej marki modowej.

Słowa kluczowe: Fashion Tech; fashion technology; sustainable fashion; fashion trends; intellectual property; COVID-19 (Fashion Tech; technologia mody; zrównoważona moda; trendy w modzie; własność intelektualna; COVID-19)
DOI: 10.33226/0137-5490.2020.11.4
JEL: K19

Przejawem instytucji incompatibilitas w prawie samorządu terytorialnego jest między innymi art. 24f ust. 2 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (u.s.g.). Określone w ustawach zasady zapobiegania korupcji w samorządzie są przedmiotem licznych uwag krytycznych nauki prawa. W szczególności kwestią problematyczną jest relacja art. 2 ust. 6, art. 4 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z 21.08.1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne względem art. 24f ust. 2 u.s.g. Wątpliwości interpretacyjne rodzi także kwestia bycia przez osoby wskazane w art. 24f ust. 2 u.s.g. członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych oraz pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem osób prawnych jakichkolwiek jednostek samorządu terytorialnego lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Tymże szczegółowym zagadnieniom został poświęcony niniejszy artykuł.

Słowa kluczowe: gminna osoba prawna; incompatibilitas; gmina; przepisy antykorupcyjne