Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-2037.2020.1.2
JEL: R40, Q01

Sustainable transport on urban areas — possibilities, directions and examples of the development

Sustainable development became a global strategy. Its basic challenge includes energy savings, limited air pollutions, effective use of resources, retaining human resources and the social agreement. The phenomenon of intensifying imbalance between socio-economic development and the state of natural resources is the source of making the sustainable development a buzzword now. The more so, because it is bringing the major risk of the economic, ecological, social and political instability.

The purpose of the paper is to indicate the main directions and possibilities of transport development in the light of sustainable development in urban areas. Amongst the causes of the development of sustainable transport, one can indicate new legal regulations, growing environmental awareness of the society, creation of new models of cooperation or the network effect.

Download article
Keywords: sustainable transport; sustainable economic development; new models of collaboration

References

Przypisy/Notes

1 Pominięto pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG (Liquefied Natural Gas) — praktycznie tylko autobusy i ciężarówki, oraz sprężonym gazem ziemnym CNG (Compressed Natural Gas), które na mocy ustawy o elektromobilności są także pojazdami z alternatywnym napędem w Polsce.

2 Dotyczy to zakresu oferowania usług, jednak jeśli konieczne jest skorzystanie z usług własnego środka transportu, aby dotrzeć do obszaru, na którym świadczona jest kompleksowa usługa mobilnościowa, to wymaga to stworzenia wygodnego interfejsu pomiędzy tymi usługami, jak np. parkingu buforowego działającego na zasadzie park and ride.

3 Dotyczy to wyłącznie pojazdów niemających silników spalinowych, a więc wykluczone z tego przywileju są pojazdy elektryczne wyposażone w silnik spalinowy, który służy jako generator prądu zwiększający zasięg pojazdu (range extender).

 

Bibliografia/References

Arcadis. (2017). Sustainable Cities Mobility Index 2017. Bold moves. Amsterdam: Arcadis.

Auto Świat. 2019. Ekologiczne taxi, Auto Świat, nr 5 (28.01.2019), 25.

Bochyńska, N. 2018. Rynek carsharingu to prawdziwy ewenement. Przyjmuje konkurencję z radością, https://www.money.pl/gospodarka/wia-domosci/artykul/rynek-carsharingu-to-prawdziwy-ewenement,75,0,2399819.html (12.11.2018).

Brdulak H., red. (2012), Logistyka przyszłości, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

Cała-Wacinkiewicz, E., Podgórzańska, R., Wacinkiewicz, D. (red). 2010. Encyclopedia of international questions. Warszawa: C.H. Beck.

Environmentally Sustainable Transport. Future Strategies and Best Practices. Synthesis Report of the OECD Project on Environmentally Sustainable Transport (EST). 2000. Vienna: Conference, OECD. https://doi.org/10.1787/9789264199293-sum-pt.

Hull, A. 2008. Policy integration: What will it take to achieve more sustainable transport solutions in cities? Transport Policy, Vol. 15, 94–103. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.004.

Instytut na Rzecz Ekorozwoju. 1999. Raport: Alternatywna polityka transportowa w Polsce według zasad ekorozwoju. Warszawa: Instytut na Rzecz Ekorozwoju.

McCarthy, N. 2017. The World’s Top Cities for Sustainable Transport, https://www.statista.com/chart/11658/the-worlds-top-cities-for-sustainable-transport/ (12.04.2019).

Pietrewicz, J. W. 2011. Environmental protection in conditions of the processes of globalisation. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Poskrobko, B. (red.). 2007. Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Prahalad, C., Ramasvamy, K. 2005. Future of the competition. Contributing to the exceptional value along with customers. Warszawa: PWE.

Rogall, H. 2010. Ekonomia Zrównoważonego Rozwoju. Warszawa: Zysk i Spółka.

Short, J. 1992. Environment, Global and Local Effects. Transport Growth in Question, 12th International Symposium on Theory and Practice in Transport Economics, Lisbon: ECMT

Szumniak-Samolej, J. 2013. Odpowiedzialny biznes w gospodarce sieciowej. Warszawa: Poltext,

Szymczak, M. 2016. Ku koncepcji abonamentu mobilności. Studia Miejskie, tom 23, 29–40.

Tapscott, D., Williams, A. D. 2008. Wikinomia, About the global cooperation which is changing everything. Warszawa: Academy and Professional publishing company.

Tundys, B. 2017. Zarządzanie zrównoważonym i odpowiedzialnym łańcuchem dostaw — analiza metod, narzędzi i dobrych praktyk, W: Krawczyk-Sokołowska I. (red). Zarządzanie 2(25). Częstochowa: Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej.

https://doi.org/10.17512/znpcz. 2017.1.2.06.

Witkowski, J., Pisarek, A. 2017. Nature of green supply chains — proposal of the systematization of notions. Economic Studies. Nr 315. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Wojewódzka-Król, K., Załoga, E. 2016. Transport, Nowe wyzwania. Warszawa: WN PWN.

Woonerf. 2017. Woonerfy w Łodzi, http://www.woonerf.com.pl/4_woonerf_w_ldz.html (28.10.2018).

Wyszomirski, O. (red.). 2007. Transport miejski. Ekonomika i organizacja. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Zipper, D. 2018. Helsinki’s MaaS App, Whim: Is It Really Mobility’s Great Hope?, https://www.citylab.com/perspective/2018/10/helsinkis-maas-app-whim-is-it-really-mobilitys-great-hope/573841/ (20.04.2019).

ZTM, 2019, Parkingi parkuj I jedź, https://www.ztm.waw.pl/parkujijedz.php?c=116&l=1 (2.06.2019).

Article price
4.00
Material Economy and Logistics 1/2020
15.00
As file to download
15.00
Subscription
113.00 €
91.00
Lowest price in last 30 days: 90.00
get subscription