Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Adam Metelski
ORCID: 0000-0003-1016-7579

Były zawodowy koszykarz z doświadczeniem w Stanach Zjednoczonych i Europie. Ukończył pięć uniwersytetów na kierunkach ekonomia, psychologia i socjologia, a obecnie pracuje jako adiunkt w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, gdzie zajmuje się głównie tematyką ekonomii sportu oraz rynku pracy. Założyciel i kierownik studiów podyplomowych Menedżer sportu. Od lat związany z Europejskim Stowarzyszeniem Ekonomistów Sportu. Autor ponad 40 publikacji naukowych oraz recenzent w kilku renomowanych czasopismach naukowych.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.4
JEL: J20

Rynek transferowy w piłce nożnej na przykładzie polskiej Ekstraklasy

In recent years, there have been several significant transfers of footballers from the Polish Ekstraklasa, with an increasing number of young Polish players attaining values exceeding EUR 10 million. The sale of players assumes paramount importance for clubs' finances, frequently serving as a vital source of revenue, essential for maintaining competitiveness at the league hierarchy. The article aims to investigate the connection between a club's capacity to produce professional-level players and its ability to generate significant transfer revenues. Lech Poznań and Legia Warsaw have outperformed other clubs in terms of the number of players trained who competed at the top professional level worldwide in season 2021/2022, and also in terms of total transfer revenues in the period 2019–2022. The results confirm the significance of investing in the training of young players in football.

W ostatnich latach doszło do kilku znaczących transferów piłkarzy z polskiej Ekstraklasy, a także coraz większa liczba młodych polskich graczy osiąga wartość przekraczającą 10 mln euro. Sprzedaż zawodników ma istotne znaczenie dla budżetów klubów, często dostarczając niezbędnych środków finansowych, aby konkurować o czołowe pozycje w lidze. Artykuł ma na celu zbadanie związku pomiędzy zdolnością klubu do szkolenia zawodników na poziom zawodowy a jego zdolnością do generowania znaczących przychodów z transferów. Lech Poznań i Legia Warszawa wyprzedziły inne kluby pod względem liczby wyszkolonych zawodników, którzy rywalizowali na profesjonalnym poziomie w sezonie 2021/2022, a także pod względem przychodów z transferów w latach 2019–2022. Wyniki potwierdzają, jak ważną inwestycją w piłce nożnej jest odpowiednie szkolenie młodych zawodników.

Słowa kluczowe: football; transfers; sport; Ekstraklasa (piłka nożna; transfery; sport; Ekstraklasa)
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.4.2
JEL: M30

Aktywność czołowych sportowców w mediach społecznościowych podczas globalnego zawieszenia rozgrywek sportowych — na przykładzie Instagrama

In March 2020, most sports competitions in the world were suspended due to the COVID-19 pandemic. Fan demand for information about top athletes could not be fully satisfied traditionally, that is why social media have grown in popularity. This article aims to identify the factors that affect the engagement of sports fans on social media and is based on the example of Instagram. The number of likes, comments as well as the number of likes and comments divided by the number of followers (appropriate engagement rates), were taken into account as engagement indicators. The results clearly show what types of posts generated the most engagement.

W marcu 2020 roku większość zawodów sportowych na świecie została zawieszona z powodu pandemii COVID-19. W tej sytuacji zapotrzebowanie kibiców na informacje o najlepszych sportowcach nie mogło być w pełni zaspokojone w sposób tradycyjny, czego wynikiem był wzrost popularności mediów społecznościowych. Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających na zaangażowanie fanów sportu w mediach społecznościowych, bazując na przykładzie Instagrama. Jako wskaźniki uwzględniono liczbę polubień i komentarzy, a także liczbę polubieni i komentarzy podzieloną przez liczbę followersów (właściwe wskaźniki zaangażowania). Wyniki przeprowadzonego badania pokazują jakie typy postów generowały największe zaangażowanie.

Słowa kluczowe: Instagram; social media; communication; athletes; sport; engagement; likes; comments (Instagram; media społecznościowe; komunikowanie; sportowcy; sport; zaangażowanie; polubienia; komentarze)