Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. inż. Adam Redmer
ORCID: 0000-0003-2154-232X

Wykładowca, szkoleniowiec i doradca biznesowy. Pracownik Politechniki Poznańskiej. Obszar zainteresowań i doświadczeń: logistyka (transport i magazynowanie), w tym: analizy i optymalizacja; zarządzanie taborem; zarządzanie zapasami; modelowanie matematyczne i projektowanie systemów dystrybucji; analiza procesowa i przebudowa procesów gospodarczych. Współpracownik Sieci Badawczej Łukasiewicz/ Instytutu Logistyki i Magazynowania, ABC Akademii, Centrum Edukacji Logistycznej – CEL, Akademii Menedżera, Akademii Zarządzania, ECR Polska, WYG Consulting, szkół wyższych (WSL i Wyższej Szkoły Zawodowej „Kadry dla Europy”). Autor ponad 60 publikacji, ponad 25 projektów badawczych i ok. 20 projektów doradczych. Przeprowadził ponad 75 szkoleń dla czołowych firm. Stypendysta UE (studia doktoranckie na Politechnice w Porto w Portugalii oraz staże w firmie Mercury Associates, Inc. i na Uniwersytecie w Teksasie w Stanach Zjednoczonych). Członek NAFA Fleet Management Association (2013 r.), Polskiego Towarzystwa Logistycznego (w latach 2001–2018), EURO Working Group on Transportation (od 2000 r.). Uwzględniony w 28. edycji Who's Who in the World – 2011. 

 
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.1.3
JEL: F51, L91, R41

Potencjał powojennej Ukrainy do obsługi transportu ładunków pomiędzy krajami Wschodu a Unią Europejską

The transport potential of Ukraine is discussed in terms of supply and demand, infrastructure and geopolitics considering domestic, import, export, and especially transit one. The demand is analysed as resulting from domestic production and trade links with countries of the European Union (EU), former Soviet bloc countries as well as Asian and Middle Eastern ones, including Transcaucasia. The Ukrainian transport infrastructure, including its condition, is analysed against the background of international transport corridors. The role of the geographical location of Ukraine and the resulting geopolitical situation (including the ongoing war with Russia) are also taken into account. Based on the above, the concept of transit cargo transport East–EU via the territory of Ukraine is proposed. The concept stays in line with development plans of the EU, the Middle East and Ukraine, significantly increasing potential of the latter to handle the transport of cargo between the East and the EU.

Potencjał transportowy Ukrainy omawiany jest w kontekście podaży i popytu, infrastruktury i geopolityki, z uwzględnieniem przewozów krajowych, importowych, eksportowych, a zwłaszcza tranzytowych. Popyt na przewozy analizowany jest w kontekście produkcji krajowej oraz powiązań handlowych z krajami UE, byłego bloku sowieckiego, Azji i Bliskiego Wschodu, w tym Zakaukazia. Infrastruktura transportowa Ukrainy, w tym jej stan, analizowana jest na tle międzynarodowych korytarzy transportowych. Pod uwagę brana jest także rola położenia geograficznego Ukrainy i wynikająca z niej sytuacja geopolityczna (w tym trwająca wojna z Rosją). Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz zaproponowano koncepcję tranzytowego transportu ładunków Wschód–UE przez terytorium Ukrainy. Koncepcja ta wpisuje się w plany rozwoju UE, Bliskiego Wschodu i Ukrainy, znacznie zwiększając potencjał tej ostatniej do obsługi transportu ładunków pomiędzy Wschodem a UE.

Słowa kluczowe: Ukraine; Russia; post-war; international transport corridors; transit; transportation system (Ukraina; Rosja; wojna; międzynarodowe korytarze transportowe; tranzyt; system transportowy)
DOI: 10.33226/1231-2037.2022.2.2
JEL: A12, O18, R33

Artykuł porusza tematykę cen najmu powierzchni magazynowych w polskich województwach w 2021 r. oraz ich zmian w stosunku do roku 2013. Jego głównym celem jest odpowiedź na pytanie: jak kształtują się i od czego zależą ceny najmu powierzchni magazynowych? Oprócz ogólnie rozpoznanych zależności między ceną a lokalizacją, wielkością i standardem magazynu artykuł ukazuje też, na drodze analizy korelacyjnej, związki cen najmu powierzchni magazynowych z czynnikami makrogospodarczymi charakteryzującymi polską gospodarkę w 2021 r. na tle roku 2013.

Słowa kluczowe: magazyn; rynek; najem; cena; makroekonomia
DOI: 0000-0003-2154-232X
JEL: C610, D230, L140

Celem artykułu jest prezentacja modelu matematycznego pozwalającego na wybór polityki flotowej w odniesieniu do wózków widłowych. Jako podstawę rozważań przyjęto analizę make or buy, pozwalającą na ustalenie, czy flota wózków ma być flotą własną (kupioną, leasingowaną, kredytowaną), czy obcą (wynajętą krótko- lub długoterminowo). Problem make or buy zostaje w artykule rozszerzony do postaci make and buy, a więc do rozwiązań mieszanych, złożonych po części z floty własnej, po części z obcej. Całość przedstawiono z uwzględnieniem całkowitych, rocznych kosztów eksploatacji wózków widłowych w przedsiębiorstwie, w tym kosztów specyficznych dla wynajmu wózków widłowych, a więc czynszu, który stanowi koszt stały. Zaproponowany w artykule kompleksowy model matematyczny pozwala precyzyjnie oszacować wskazane koszty. Rozważania uzupełniono dokładnym przykładem obliczeniowym, pokazującym zastosowanie proponowanego modelu dla rzeczywistych danych oraz szczegółowymi i konkretnymi wnioskami dotyczącymi wyboru polityki flotowej dla wózków widłowych.

Słowa kluczowe: transport wewnętrzny; flota; wózek widłowy; make or buy; outsourcing