Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Gospodarka Materiałowa i Logistyka 03/2024

ISSN: 1231-2037
Liczba stron: 79
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
18.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
120.00
Prenumerata roczna 2025 (4 kolejne numery)
480.00 zł
384.00
Najniższa cena z 30 dni: 384.00
480.00 zł
384.00
Najniższa cena z 30 dni: 384.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.1
JEL: J24, L14, M12, M54

Artykuł dotyczy kompetencji logistycznych w teorii, badaniach i praktyce funkcjonowania łańcuchów dostaw. Publikację podzielono na dwie części. Autorka, prowadząc tok wywodów teoretycznych (Kompetencje logistyczne w teorii, badaniach i praktyce funkcjonowania łańcuchów dostaw – cz. 1), uzupełnionych wynikami badań empirycznych (Kompetencje logistyczne w teorii, badaniach i praktyce funkcjonowania łańcuchów dostaw – cz. 2), bazuje na założeniu, że kompetencje logistyczne stanowią najcenniejszy zasób zarówno poziomu mikro-, jak i metalogistycznego. W części rozważań teoretycznych skoncentrowano uwagę na wyeksponowaniu kompetencji logistycznych jako jednego z istotniejszych rodzajów uwarunkowań funkcjonowania łańcuchów dostaw. Przyjęto spojrzenie na kompetencje z dwóch perspektyw, jako na kompetencje łańcucha dostaw i kompetencje kadry logistycznej. W części empirycznej publikacji dokonano przeglądu badań dotyczących logistycznych kompetencji rozpatrywanych z perspektywy zarządzania łańcuchami dostaw. Natomiast na podstawie autorskich badań zidentyfikowano logistyczne kompetencje kadrowe przydatne w zarządzaniu na płaszczyznach mikro- i metalogistyki.

Słowa kluczowe: kompetencje; kompetencje kadry logistycznej; kompetencje łańcucha dostaw; łańcuch dostaw; kadra logistyczna
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.2
JEL: L2, O2

Gospodarka obiegu zamkniętego: implikacje dla zarządzania łańcuchem dostaw i logistyką

To eliminate unsustainable resource management among countries of European Union circular economy model was established. The aim of the paper is to indicate the need to redefine the principles of supply chain and logistics management in the light of the circular economy strategies. In order to practically supplement the theory, examples of circular economy from logistics processes were described based on the 3Rs principle: reduce, reuse, recycle.

W celu wyeliminowania niezrównoważonego gospodarowania zasobami wśród krajów Unii Europejskiej opracowano model gospodarki o obiegu zamkniętym. Celem artykułu jest zasygnalizowanie potrzeby ponownego zdefiniowania zasad zarządzania łańcuchem dostaw i logistyką w świetle strategii gospodarki o obiegu zamkniętym. W celu praktycznego uzupełnienia teorii w pracy opisano przykłady gospodarki o obiegu zamkniętym – procesy logistyczne oparte na zasadzie 3R: redukować, ponownie wykorzystywać, poddawać recyklingowi (reduce, reuse, recycle).

Słowa kluczowe: CE; circular economy; circular supply chain; circular logistics management (GOZ; gospodarka obiegu zamkniętego; łańcuch dostaw obiegu zamkniętego; logistyka obiegu zamkniętego; logistyka cyrkularna)
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.3
JEL: L91

Prawne aspekty mobilności osób ze specjalnymi potrzebami

The publication concerns the analysis of national regulations in the field of transport and mobility of people with special needs, prepared based on the material (report) entitled Analysis of regulations in the field of transport and mobility of people with special needs, together with recommendations for legislative changes in the Knowledge Centre's project on the accessibility of transport and mobility of people with special needs (CWoD), implemented under Priority Axis III Higher education for the economy and development, Action 3.5, universities' Comprehensive programs of the Knowledge Education Development Operational Program, co-financed by the European Union from the European Social Fund under the Knowledge Education Development Operational Program for 2014–2020 (no. POWR.03.05.00-00-CW07/20). The structure of the article includes an analysis of international and national regulations in the field of individual transport. That choice stems directly from the project proposal. Therefore, the main objective of the project, and therefore of this article, is to determine the recommendations and direction of changes in the regulations.

Publikacja dotyczy analizy przepisów krajowych w zakresie transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami, przygotowanej na podstawie materiału (raportu) pt. Analiza przepisów prawnych w zakresie transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami wraz z zaleceniami zmian legislacyjnych w projekcie Centrum Wiedzy o dostępności transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami (CWoD) realizowanym w ramach Osi Priorytetowej III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5, Programy kompleksowe uczelni Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014–2020 (nr POWR. 03.05.00-00-CW07/20). Struktura artykułu obejmuje analizę przepisów międzynarodowych i krajowych w zakresie transportu indywidualnego. Wybór takiego układu analizy wypływał bezpośrednio z wniosku projektowego. Zatem celem podstawowym projektu, a tym samym niniejszego artykułu, jest określenie rekomendacji i kierunku zmian w przepisach.

Słowa kluczowe: regulations; transport; mobility; people with special needs; CWoD project (regulacje; transport; mobilność; osoby o szczególnych potrzebach; projekt CWoD)
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.3
JEL: L91

Prawne aspekty mobilności osób ze specjalnymi potrzebami

The publication concerns the analysis of national regulations in the field of transport and mobility of people with special needs, prepared based on the material (report) entitled Analysis of regulations in the field of transport and mobility of people with special needs, together with recommendations for legislative changes in the Knowledge Centre's project on the accessibility of transport and mobility of people with special needs (CWoD), implemented under Priority Axis III Higher education for the economy and development, Action 3.5, universities' Comprehensive programs of the Knowledge Education Development Operational Program, co-financed by the European Union from the European Social Fund under the Knowledge Education Development Operational Program for 2014–2020 (no. POWR.03.05.00-00-CW07/20). The structure of the article includes an analysis of international and national regulations in the field of individual transport. That choice stems directly from the project proposal. Therefore, the main objective of the project, and therefore of this article, is to determine the recommendations and direction of changes in the regulations.

Publikacja dotyczy analizy przepisów krajowych w zakresie transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami, przygotowanej na podstawie materiału (raportu) pt. Analiza przepisów prawnych w zakresie transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami wraz z zaleceniami zmian legislacyjnych w projekcie Centrum Wiedzy o dostępności transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami (CWoD) realizowanym w ramach Osi Priorytetowej III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5, Programy kompleksowe uczelni Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014–2020 (nr POWR. 03.05.00-00-CW07/20). Struktura artykułu obejmuje analizę przepisów międzynarodowych i krajowych w zakresie transportu indywidualnego. Wybór takiego układu analizy wypływał bezpośrednio z wniosku projektowego. Zatem celem podstawowym projektu, a tym samym niniejszego artykułu, jest określenie rekomendacji i kierunku zmian w przepisach.

Słowa kluczowe: regulations; transport; mobility; people with special needs; CWoD project (regulacje; transport; mobilność; osoby o szczególnych potrzebach; projekt CWoD)
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.4
JEL: R4, R41, R42

W artykule opisano wymagania dla systemów automatycznego ważenia pojazdów w ruchu. Systemy te można podzielić na dwa rodzaje – preselekcyjne WIM i dokładnego ważenia pojazdów HS-WIM, które nie wymagają ich zatrzymywania. Kluczowe dla skutecznego nakładania kar są wymagania metrologiczne, zakres gromadzonych danych w systemie ważenia pojazdów w ruchu i rozwiązania prawne stanowiące podstawę do nałożenia kary. W związku z tym w artykule opisano wymagania dla systemów WIM stosowane w zamówieniach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jak również określone w standardzie COST 323, a także wytyczne określone przez Międzynarodowe Stowarzyszenia Ważenia Pojazdów w Ruchu – ISWIM (oparte na założeniach opracowanych przez International Organization of Legal Metrology, zawartych w rekomendacji OIML R 134-1) oraz określone w amerykańskim standardzie ASTM E1318-09. Opisano również przykładowy system HS-WIM działający na Węgrzech, podając założenia prawne, sposób działania systemu oraz zakres gromadzonych i przetwarzanych danych. W artykule sformułowano tezę, że do poprawnego działania systemu HS-WIM przyczyniają się przede wszystkim odpowiednio skonstruowane przepisy prawne, które są podstawą nakładania kar oraz określają zasady legalizacji systemów ważenia, a sposób zarządzania systemem i elastyczność w jego wprowadzaniu mogą mieć zasadniczy wpływ na to, czy system będzie na stałe wprowadzony w danym kraju.

Słowa kluczowe: HS-WIM; systemy ważenia pojazdów w ruchu; ochrona dróg; bezpieczeństwo ruchu drogowego
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.5
JEL: L10, L19, M10, M19

Niniejszy artykuł skupia się na identyfikacji systemu logistycznego lotniczej jednostki operacyjnej, koncentrując się szczególnie na jego roli jako oddziału gospodarczego. Prześledzenie i zrozumienie procesów logistycznych w kontekście operacyjnym jest niezbędne dla doskonalenia zarządzania zasobami, utrzymania gotowości bojowej, a także optymalizacji kosztów. Współczesne jednostki lotnicze, jako dynamiczne i złożone organizacje, muszą sprostać różnorodnym wyzwaniom, takim jak szybkie zmiany technologiczne, zróżnicowane wymagania operacyjne oraz rosnące oczekiwania dotyczące elastyczności i mobilności. W związku z tym, skuteczne zarządzanie logistyką staje się kluczowym elementem zapewnienia, że jednostki te są w stanie skoncentrować się na swojej podstawowej roli operacyjnej, którą jest ochrona granic z powietrza. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie koncepcji stworzenia i wdrożenia rozwiązania systemowego, polegającego na zakwalifikowaniu bazy lotniczej jako oddziału gospodarczego, Artykuł ten dąży do ukazania, jakie kroki należy podjąć w celu optymalizacji działań logistycznych, zwiększenia efektywności oraz zminimalizowania ryzyka zawodności systemu.

Słowa kluczowe: system logistyczny sił zbrojnych; baza lotnicza; zabezpieczenie logistyczne wojsk; wojskowe oddziały gospodarcze
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.6
JEL: D83, L87, L91

Celem artykułu jest identyfikacja problemów związanych z zarządzaniem informacją w trakcie realizacji zlecenia transportowego w mikro- i małych przedsiębiorstwach świadczących usługi w zakresie transportu drogowego towarów. W artykule zaprezentowano wyniki badań jakościowych (indywidualnych wywiadów pogłębionych przeprowadzonych z przedstawicielami mikro- i małych firm transportowych), które są częścią projektu badawczego Transportownia.com, finansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wyniki uzyskanych badań wskazują, że nieskuteczna wymiana informacji pomiędzy uczestnikami procesu transportowego wpływa na pojawianie się problemów na każdym etapie realizacji zlecenia transportowego, co prowadzi do opóźnień, błędów w rejestracji i planowaniu zleceń, problemów z załadunkiem i rozładunkiem oraz rozliczeniem zlecenia. Wyniki badań podkreślają potrzebę wdrożenia nowoczesnych rozwiązań informatycznych, takich jak systemy zarządzania transportem (TMS) i technologie chmurowe, w celu poprawy wymiany informacji i optymalizacji procesów transportowych w mikro- i małych firmach transportu drogowego towarów.

Słowa kluczowe: zarządzanie informacją; mikro- i małe firmy transportowe; transport drogowy; optymalizacja procesu; proces transportowy
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2024.3.7
JEL: L10, L19, M10, M19

Zastosowanie dronów w logistyce miejskiej stanowi obecnie obszar intensywnych badań naukowych i rozwoju technologicznego. W artykule skupiono się na analizie możliwości wykorzystania bezzałogowych statków latających w logistyce miejskiej. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej autorzy przedstawili wyniki kwerendy publikacji, raportów oraz danych statystycznych obrazujących stan wiedzy na temat rozwoju i wykorzystania bezzałogowych statków latających w Polsce i na świecie. Prezentowane są przy tym realne przykłady ich wykorzystania. W drugiej części z pomocą analizy i syntezy skupili się na wyzwaniach i możliwościach wynikających z implementacji dronów w aglomeracjach miejskich ze szczególnym uwzględnieniem logistyki, a w tym logistyki ostatniej mili. Jako korzyści autorzy zakwalifikowali skrócenie czasu dostawy, zmniejszenie jej kosztów oraz zminimalizowanie zanieczyszczeń środowiska w zatłoczonych miastach. Do wyzwań zaliczyli kwestie związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem miast i ich mieszkańców. W trzeciej części artykułu, wykorzystując takie metody jak abstrahowanie i wnioskowanie, omówiono perspektywę rozwoju miast z wykorzystaniem dronów. Zdaniem autorów miasta przyszłości będą wypełnione bezzałogowymi statkami latającymi, zsynchronizowanymi z technologią 5G, sztuczną inteligencją, Internetem Rzeczy i uczeniem maszynowym. Celem artykułu było zaprezentowanie holistycznej perspektywy wykorzystania dronów w logistyce miejskiej oraz wskazanie kierunków dalszych badań mających na celu optymalne wykorzystanie tej technologii w logistyce miejskiej.

Słowa kluczowe: drony; bezzałogowe statki latające; logistyka miejska; nowe technologie; rozwój
Pobierz artykul
Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł