Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Determinanty decyzji zakupowych dotyczących produktów ekologicznych w opiniach młodych nabywców

Obecnie konsumenci zwracają coraz większą uwagę na kwestie związane z ekologią. Jednocześnie wzrasta poziom ich świadomości na temat wpływu podejmowanych przez nich decyzji zakupowych na środowisko naturalne i klimat. Trend ten jest szczególnie widoczny wśród młodych konsumentów. Celem artykułu jest przedstawienie czynników warunkujących podejmowanie decyzji zakupowych dotyczących produktów ekologicznych oraz ich konwencjonalnych odpowiedników przez młodych nabywców. Artykuł ma charakter badawczy. Badania empiryczne zostały przeprowadzone w formie badania ankietowego na grupie 520 respondentów. Wyniki przeprowadzonych analiz umożliwiły wyodrębnienie dwóch czynników głównych, które stanowiły istotne determinanty zakupu produktów ekologicznych przez młodych nabywców – czynnika atrybutowego i czynnika relacyjno-promocyjnego.

Słowa kluczowe: produkty ekologiczne; decyzje zakupowe; młodzi nabywcy

Bibliografia

Bibliografia/References

Belz, F.-M., & Peattie, K. (2012). Sustainability Marketing: A Global Perspective. John Wiley & Sons.

Buder, F., Feldmann, C., & Hamm, U. (2014). Why regular buyers of organic food still buy many conventional products: product-specific purchase barriers for organic food consumers. British Food Journal, 116(3), 390–404. https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2012-0087

Caniëls, M. C. J., Lambrechts, W., Platje, J., Motylska-Kuźma, A., & Fortuński, B. (2021). 50 Shades of green: insights into personal values and worldviews as drivers of green purchasing intention, behaviour, and experience. Sustainability, 13(8), 4140. https://doi.org/10.3390/su13084140

Dybka, S. (2017). Trendy w zachowaniach konsumentów jako czynnik determinujący rozwój przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne, 338, 81–95.

Haws, K. L., Winterich, K. P., & Naylor, R. W. (2014). Seeing the world through GREEN-tinted glasses: Green consumption values and responses to environmentally friendly products. Journal of Consumer Psychology, 24(3), 336–354. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2013.11.002

Kalińska-Kula, M. (2016). Marketing produktów ekologicznych – możliwości budowania przewagi konkurencyjnej. Marketing i Zarządzanie, 44, 41–50. https://doi.org/10.18276/miz.2016.44-03

Komor, A., Czernyszewicz, E., Białoskurski, S., Goliszek, A., Wróblewska, W., & Pawlak, J. (2020). Przemiany w konsumpcji żywności w Polsce w świetle uwarunkowań społeczno-ekonomicznych. Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”.

Kułyk, P., & Dubicki, P. (2019). Uwarunkowania zachowań konsumentów na rynku żywności ekologicznej. Problemy Rolnictwa Światowego, 19(1), 79–87. https://doi.org/10.22630/PRS.2019.19.1.7

Lewicka-Strzałecka, A. (2015). Mit społecznie odpowiedzialnego konsumenta. Marketing i Rynek, (10), 4–9.

Łuczka, W. (2016). Zrównoważona konsumpcja i uwarunkowania jej rozwoju. Handel Wewnętrzny, (6/365), 136–145.

Mazurek-Łopacińska, K. (2020). Ekologizacja konsumpcji w kontekście bezpieczeństwa produktów żywnościowych. W: A. Dąbrowska (Red.), Bezpieczeństwo konsumentów na rynku żywności (15–28). Oficyna Wydawnicza SGH.

Mazurek-Łopacińska, K., & Sobocińska, M. (2018). Ecologisation of consumption as a trend in consumer behaviour – implications for future research. International Business and Global Economy, 37. https://doi.org/10.4467/23539496IB.18.030.9403

Moisander, J. (2007). Motivational complexity of green consumerism. International Journal of Consumer Studies, 31(4), 404–409. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2007.00586.x

Mostafa, M. M. (2007). Gender differences in Egyptian consumers' green purchase behaviour: The effects of environmental knowledge, concern and attitude. International Journal of Consumer Studies, 31(3), 220–229. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2006.00523.x

Neale, A. (2015). Zrównoważona konsumpcja. Źródła koncepcji i jej zastosowanie. Prace Geograficzne, 141, 141–158. https://doi.org/10.4467/20833113PG.15.014.4066

Paladino, A., & Ng, S. (2013). An examination of the influences on "green" mobile phone purchases among young business students: An empirical analysis. Environmental Education Research, 19(1). https://doi.org/10.1080/13504622.2012.687044

Ratajczyk, M. (2016). Przejawy świadomej konsumpcji w zachowaniach młodych konsumentów. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(4.3), 119–130.

Tomasin, L., Pereira, G. M., Borchardt, M., & Sellitto, M. A. (2013). How can the sales of green products in the Brazilian supply chain be increased? Journal of Cleaner Production, 47, 274–282. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.01.028

Wasilik, K. (2014). Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – konsumpcjonizm a konsumpcja zrównoważona. Konsumpcja i Rozwój, 1(6), 66–74.

Witek, L. (2018). Postrzegana wartość produktu ekologicznego a rzeczywiste zachowania konsumentów. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (526), 214–222. https://doi.org/10.15611/pn.2018.526.19

Witek, L. (2019). Zachowania nabywców wobec produktów ekologicznych. Determinanty, model i implikacje dla marketingu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.

Witek, L., & Szalonka, K. (2017). Percepcja zdrowej żywności a zachowania konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 120, 159–174. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.120.46

Young, W., Hwang, K., McDonald, S., & Oates, C. J. (2010). Sustainable consumption: Green consumer behaviour when purchasing products. Sustainable Development, 18(1), 20– 31. https://doi.org/10.1002/sd.394

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę