Innowacje produktowe i marketingowe na rynku produktów spożywczych z perspektywy klientów
Artykuł poświęcony jest tematyce innowacji produktowych i marketingowych na krajowym rynku produktów spożywczych. Jego celem jest przedstawienie opinii nabywców na temat wybranych innowacyjnych rozwiązań produktowych i marketingowych wykorzystywanych na rynku żywności. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Część teoretyczna powstała w oparciu o analizę literaturową, natomiast w części empirycznej zaprezentowano wyniki badań ilościowych. Przeprowadzone badania wskazują, że tworzenie nowych wyrobów będących kombinacjami produktowymi (uwzględniających produkt materialny i niematerialny) zostało pozytywnie ocenione przez ankietowanych.
Bibliografia
Bibliografia/References
Drucker, P. F. (1998). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review, (3). http://ogsp.typepad.com/focus_or_die_ogsp/files/drucker_1985_the_discipline_of_innovation.pdf. https://doi.org/10.1002/ltl.40619980906
Flak, O. (2012). Rola wybranych aspektów innowacyjności zarządczej w tworzeniu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Współczesne Zarządzanie, (4).
Godin, B. (2002). The Rise of Innovation Surveys: Merasuring a Fuzzy Concept, 4, http://www.csiic.ca/PDF/Godin_16.pdf
Górska-Warsewicz H. (2008). Perspektywy rozwoju marek w sektorze żywnościowym w Polsce. http://www.wne.sggw.pl/p/publikacje/pdf/prs_5_2008.pdf
Górska-Warsewicz, H. (2010). Kształtowanie marek produktów innowacyjnych z uwzględnieniem czynników kulturowych. Roczniki Naukowe, 12(4).
Jurczyk-Bunkowska, M. (2014). Istota innowacyjności i jej cele. W: R. Knosala (red.), Zarządzanie innowacjami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kaczmarek, B. (2010). Ryzyko zmian — próba nowego spojrzenia za zagadnienia polityki zmian. W: J. Bizon-Górecka (red.), Ryzyko. Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie. Strategie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie — ryzyko międzynarodowej kooperacji przedsiębiorstw. Bydgoszcz: Wydawnictwo TNOiK.
Kotler, Ph. i Trias de Bes, F. (2004). Marketing lateralny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Królik, R. (2018). Innowacyjność produktowa w aspekcie społecznej odpowiedzialności w przemyśle farmaceutycznym. W: A. Lipińska i P. Klimas (red.), Kierunki badań innowacyjności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lewandowski, M. (2015). Effects of innovations with regard to cultural services across cultural institutions. Forum Scientiae Oeconomia, 3(1).
Miłota, K. (2007). Sukces innowacji produktowej na współczesnym rynku i jego determinanty na wybranych przykładach. W: A. Styś (red.), Pozycja polskich podmiotów rynkowych — pierwsze doświadczenia procesów integracji. Wrocław: Wydawnictwo AE im. O. Langego.
Mruk, H. (2012). Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Naidoo, V. (2010). Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy. Industrial Marketing Management, 39(8). https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.02.005
Olejniczak, T. (2011). Zakupy innowacji produktowych na rynku żywności — w świetle badań konsumenckich. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, (25).
Olejniczak, T. (2018). Senior wobec innowacji produktowych — wybrane aspekty. Handel Wewnętrzny, (3).
Olejniczuk-Merta, A. (2016). Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Podręcznik Oslo. (2008). Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Globalizacja. Konkurencja. Technologia informacyjna. Warszawa–Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rudzewicz, A. i Strychalska–Rudzewicz, A. (2013). Strategie produktów innowacyjnych. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. https://doi.org/10.2478/oam-2013-0014
Sławińska, M. (2015). Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 49(1). https://doi.org/10.17951/h.2015.49.1.157
Szymański, G. (2013). Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce. Monografie Politechniki Łódzkiej.
Tidd, J. i Bessant, J. (2013). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Trias de Bes, F. i Kotler, Ph. (2013). Innowacyjność. Przepis na sukces. Model od A do F. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Wiśniewska, S. (2015). Innowacje marketingowe — rozważania terminologiczne — definicyjne. Logistyka, (2).
Zastempowski, M. (2010). Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Toruń: Wydawnictwo
Naukowe UMK.