Rola marketingu cyfrowego w przedsiębiorstwach z rynku NewConnect w Polsce
The most important aim of the article is to analyse and evaluate the concept of digital marketing and its role in the functioning of innovative enterprises listed on the NewConnect market. In order to achieve the aim of the study, a mixed research methodology was applied, i.e. surveys were conducted among the managers of these enterprises (100 respondents) – CATI, then IDI interviews were held among 10 representatives of this group to determine the importance and role of ICT and digital marketing in the activities of these entities. Verification of the literature review and the results of mixed research were used in the process of reasoning where deductive techniques were helpful to develop a cognitive map and determine the factors affecting the company's activities using digital marketing. The conducted research confirms that the use of digital marketing in enterprises has an impact on building a competitive advantage on the market. In addition, one of the most important conclusions of this study is that the use of digital marketing in innovative enterprises brings them many benefits, such as: money savings, an increase in the company's reputation, speed of actions, efficiency and effectiveness of business processes or acceleration and optimization of the flow of information resources.
Najważniejszym celem artykułu jest analiza i ocena koncepcji marketingu cyfrowego i jego roli w funkcjonowaniu innowacyjnych przedsiębiorstw notowanych na rynku NewConnect. Dla osiągnięcia celu badania zastosowano mieszaną metodologię badań, tj. przeprowadzono badania wśród menedżerów tych przedsiębiorstw (100 respondentów) – CATI, a następnie wywiady IDI wśród 10 przedstawicieli tej grupy w celu określenia znaczenia i roli ICT oraz marketingu cyfrowego w działalności tych podmiotów. Weryfikację przeglądu literatury oraz wyniki badań mieszanych wykorzystano w procesie wnioskowania z wykorzystaniem technik dedukcyjnych do opracowania mapy poznawczej (kognitywnej) i określenia czynników wpływających na działalność przedsiębiorstwa z wykorzystaniem marketingu cyfrowego. Przeprowadzone badania potwierdzają, że wykorzystanie marketingu cyfrowego w przedsiębiorstwach ma wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Ponadto jednym z najważniejszych wniosków płynących z tego badania jest to, że zastosowanie marketingu cyfrowego w innowacyjnych przedsiębiorstwach przynosi im wiele korzyści, takich jak: oszczędność pieniędzy, wzrost reputacji firmy, szybkość działań, efektywność i skuteczność procesów biznesowych, czyli przyspieszenie i optymalizacja przepływu zasobów informacyjnych.
Słowa kluczowe: digital marketing; ICT; innovative enterprises; the NewConnect market; marketing development (marketing cyfrowy; ICT; innowacyjne przedsiębiorstwa; rynek NewConnect; rozwój marketingu)