Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
dr Igor B. Nestoruk
ORCID: 0000-0001-6285-2776

Adiunkt w Zakładzie Prawa Europejskiego na Wydziale Prawa i Administracji UAM w Poznaniu oraz (od 2022 r.) członek Katedry Jean Monnet Digital Single Market and the Free Flow of Information. Specjalizuje się w prawie konkurencji, prawie ochrony konsumentów oraz prawie własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem prawa europejskiego i integracji systemów prawnych UE. Autor ponad 60 publikacji w języku polskim, angielskim, niemieckim i francuskim. Stypendysta m.in. Max Planck Society, UNIDROIT, DAAD i Friedrich Naumann Stiftung, uczestnik zagranicznych wizyt studyjnych finansowanych przez Komisję Europejską i UAM.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2025.2.5
JEL: K15, K29

Główny przedmiot rozważań publikacji stanowi art. 17f ustawy z 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – centralnej dla polskiego prawa regulacji w zakresie przeciwdziałania oraz zwalczania nieuczciwego współzawodnictwa rynkowego. Przepis ten formułuje nowy typ czynu nieuczciwej konkurencji wprowadzony do wymienionej ustawy w 2017 r. w ramach przepisów służących ułatwieniu dochodzenia wierzytelności. Celem publikacji jest jego analiza z uwzględnieniem jego szczególnego otoczenia regulacyjnego wykreowanego przez przepisy ustawy z 9.04.2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Koncentruje się ona na ocenie wzajemnej relacji obu ustaw z jednej strony, a z drugiej na badaniu samej konstrukcji czynu nieuczciwej konkurencji w obrębie wymienionej ustawy z 1993 r. Z perspektywy teoretycznoprawnej kształt obecnej regulacji skłania do postawienia pytań dotyczących kierunku rozwoju polskiego prawa w omawianym obszarze, w tym także odnoszących się do spójności działań legislacyjnych polegających na wprowadzaniu kolejnych typów czynów nieuczciwej konkurencji.

Słowa kluczowe: informacje gospodarcze; wiarygodność płatnicza; nieuczciwa konkurencja; odpowiedzialność cywilna
DOI: 10.33226/0137-5490.2019.11.5

W ramach uchwalonej w 2014 r. tzw. noweli podręcznikowej ustawy o systemie oświaty do polskiego prawa wprowadzono nowe przepisy odnoszące się do praktyk marketingowych wydawców podręczników szkolnych. Po raz pierwszy przybrała ona formę dwóch zakazów, które ustawodawca zakwalifikował jako czyny nieuczciwej konkurencji. Pierwszy z zakazów dotyczy oferowania, obiecywania lub udzielania szkołom lub nauczycielom jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni  w  zamian  za  dokonanie  wyboru  określonych  podręczników,  materiałów  edukacyjnych  lub  materiałów ćwiczeniowych. W zamierzeniu ustawodawcy ma on służyć eliminowaniu zjawisk o charakterze korupcyjnym w relacji szkoły-wydawcy. Drugi z kolei odnosi się do oferowania podręcznika wyłącznie z innym podręcznikiem lub dodatkowymi materiałami dydaktycznymi przeznaczonymi dla ucznia. Tym samym obejmuje pewien typ praktyk sprzedaży wiązanej spotykanych na rynku wydawniczym. W obu przypadkach te zupełnie nowe czyny nieuczciwej konkurencji zostały podane krytycznej ocenie na tle rozbudowanej regulacji kształtującej ramy prawne rynku sprzedaży podręczników i powiązanych z nimi pomocy edukacyjnych.

Słowa kluczowe: podręczniki szkolne; praktyki marketingowe; czyny nieuczciwej konkurencji; prawo oświatowe