O związaniu organu regulacyjnego konstytucyjną zasadą wolności gospodarczej – uwagi na tle aktualnej praktyki administracji gospodarczej
Kategoria organów regulacyjnych jest stosunkowo nowym pojęciem w doktrynie prawa administracyjnego – ich powstanie wiąże się z procesem liberalizacji polskiej gospodarki w latach 90. ub.w. oraz implementacją prawa unijnego do krajowego porządku prawnego. Jedną z cech wyróżniających administrację regulacyjną jest szeroki zakres jej dyskrecjonalnej władzy, mającej postać nie tylko klasycznego uznania administracyjnego, ale również klauzul generalnych, szerokich definicji czy odwołań do innych niż prawo dziedzin wiedzy. Zakres ten przekłada się na szerokie możliwości ingerencji organu regulacyjnego w swobodę działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Przedmiotem rozważań w artykule jest poszukiwanie konstytucyjnych granic władzy dyskrecjonalnej organu regulacyjnego wynikających z art. 20, 22 oraz 31 ust. 3 Konstytucji RP. Rozważania te zostają również zilustrowane przykładami decyzji wydanych w ramach bieżącej praktyki administracji regulacyjnej.
Bibliografia
Banasiński, C. (2015). Dyskrecjonalność w prawie antymonopolowym. Wolters Kluwers.
Bigos, J. (2022). Dylematy norm wiedzy – przykład normatywizacji metropolizacji. W: J. Supernat (red.), Niezorganizowane źródła prawa administracyjnego. Wolters Kluwer.
Bosek, L., & Szydło, M. (2016). W: L. Bosek, & M. Safjan (red.), (2016). Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1–86. Legalis.
Derlatka, M., & Garlicki, L. (2016). W: M. Derlatka, K. Działocha, L. Garlicki, P. Sarnecki, W. Sokolewicz, J. Trzciński, M. Wiącek, M. Zubik, M. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom I (wyd. II). Wydawnictwo Sejmowe.
Erhard, L. (2009). Wohlstand für alle (8. Auflage). Anaconda.
Eucken, W. (2004). Grundsätze der Wirtschaftspolitik (7. Auflage). Mohr Siebeck.
Hoff, W. (2005). Recepcja pojęcia regulacji i organu regulacyjnego na przykładzie prawa polskiego. Państwo i Prawo, (8).
Garlicki, L., & Zubik, M. (2016). W: M. Derlatka, K. Działocha, L. Garlicki, P. Sarnecki, W. Sokolewicz, J. Trzciński, M. Wiącek, M. Zubik, (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom I (wyd. II). Wydawnictwo Sejmowe.
Izdebski, H. (2010). Zasada proporcjonalności a władza dyskrecjonalna administracji publicznej w świetle polskiego orzecznictwa sądowego. Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego, (1).
Jaroszyński, K., & Wierzbowski, M. (2011). Organy regulacyjne. W: R. Hauser, A. Wróbel, & Z. Niewiadomski (red.), Podmioty administrujące. System Prawa Administracyjnego. Tom 6. C.H.Beck.
Jędrzejczak, M., & Ziemski, K. (2015). Pojęcie dyskrecjonalności a pojęcie luzów decyzyjnych. W: M. Jędrzejczak, & K. Ziemski (red.), Dyskrecjonalność w prawie administracyjnym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jędrzejczak, M., & Ziemski, K. (2020). Władza dyskrecjonalna czy arbitralna? W: Z. Duniewska, R. Lewicka, & M. Lewicki (red.). Władza w przestrzeni administracji publicznej. Wolters Kluwer, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kaczmarek, T., & Pysz, P. (2004). Ludwig Erhard i społeczna gospodarka rynkowa. Instytut Nauk Politycznych Polskiej Akademii Nauk.
Kieres, L. (2014). Społeczna gospodarka rynkowa w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. W: T. Kocowski, & J. Gola (red), Przedsiębiorca w społecznej gospodarce rynkowej (180–192). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (372).
Krasuski, A. (2021). Prawa i obowiązki abonentów usług telekomunikacyjnych. Wolters Kluwer.
Oliński, P. (2023). Ordoliberalna koncepcja społecznej gospodarki rynkowej a orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego dotyczące art. 20 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przegląd Prawa Publicznego, (2). Wolters Kluwer.
Swora, M. (2012). Niezależne organy administracji. Aspekty prawne, organizacyjne i polityczne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Zeidler, K. (2017). W sprawie wykładni treści ideowych art. 20 Konstytucji RP z 1997 roku. Gdańskie Studia Prawnicze, (37).
Zimmermann, J. (2013). Aksjomaty prawa administracyjnego. Wolters Kluwer.