Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/0137-5490.2023.1.5
JEL: G38, K39

Procedura odwoławcza w ramach polityki spójności UE w Polsce w perspektywie finansowej 2021–2027

Celem niniejszego opracowania było przedstawienie wyników badań dotyczących przepisów ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 w zakresie procedury odwoławczej od negatywnej oceny projektu. Regulację prawną będącą przedmiotem analizy należy ocenić krytycznie, gdyż w ramach procedury odwoławczej wnioskodawca ma niezwykle słabą pozycję. Wnioskodawcy ubiegający się o wsparcie ze źródeł unijnych w trybie niekonkurencyjnym są wyłączeni z możliwości ponownej kontroli instancyjnej oceny ich projektów, co może być postrzegane jako niezgodne z art. 78 Konstytucji RP. Ponadto ograniczenie prawa wnioskodawców w trybie konkurencyjnym do wniesienia protestu poprzez to, że uruchomienie procedury odwoławczej nie wstrzymuje zawierania umów o dofinansowanie z wnioskodawcami, których projekty zostały wybrane do dofinansowania, skutkuje pozbawieniem realnej możliwości powtórnej weryfikacji oceny części projektów. Dodatkowo zakres kontroli sądowoadministracyjnej ograniczony przez ustawodawcę do weryfikacji legalności negatywnej oceny projektu budzi wątpliwości co do swej zgodności z wymogiem skuteczności środka odwoławczego określonym w art. 13 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: procedura odwoławcza; fundusze unijne; polityka spójności; wnioskodawcy

Bibliografia

Brysiewicz, K. (2014). System wyboru i oceny projektów współfinansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2014–2020. Przegląd Prawa Publicznego, (10), 7–24.

Brysiewicz, K., & Poździk, R. (2012). Ocena i wybór projektów do dofinansowania z funduszy unijnych w Polsce – uwagi na tle wyroku TK z 12.12.2011 r. (P 1/11). Europejski Przegląd Sądowy, (10), 10–20.

Kmieciak, Z. (2015). Idea procedur administracyjnych trzeciej generacji (na przykładzie postępowania w sprawach dofinansowania projektów w ramach programów operacyjnych). Państwo i Prawo, (5), 3–18.

Kmiecik, Z. R. (2017). Dwuinstancyjność ogólnego postępowania administracyjnego w świetle przepisów Konstytucji RP i Kodeksu postępowania administracyjnego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio G. Ius, (1), 91–106. https://doi.org/10.17951/g.2017.64.1.91

Kojło, M. (2010). Wybrane problemy sądowej kontroli redystrybucji środków unijnych. Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego, (4), 49–58.

Martyniuk, M., & Kaźmierczyk, A. (2023). Komentarz do art. 66. W: M. Perkowski, R. Poździk (Red.), Ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027. Komentarz. Wolters Kluwer.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Stałe Przedstawicielstwo RP w Brukseli. (2021). Komentarz do rozporządzeń UE dla polityki spójności na lata 2021–2027. https://www.power.gov.pl/strony/o-programie/dokumenty/komentarz-do-rozporzadzen-ue-dla-politykispojnosci-na-lata-2021-2027/

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. (2022). Umowa Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021–2027 w Polsce. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Ostałowski, J. (2016). Komentarz do art. 61. W: R. Poździk (Red.). Komentarz do ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Wydawnictwo Sejmowe.

Ostałowski, J. (2017). Jednoinstancyjne procedury oceny projektów w programach operacyjnych na lata 2014–2020 w kontekście art. 78 Konstytucji RP. Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego, (5), 76–92.

Ostojski, P. (2017). Instrumentalizacja prawa o postępowaniu administracyjnym. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Perkowski, M. (2010). Fundusze europejskie przed Trybunałem Konstytucyjnym jako skutek między innymi bezczynności legislacyjnej. W: R. Suwaj, & M. Perkowski (Red.), Koncepcja zapobiegania bezczynności w postępowaniu administracyjnym. Fundacja Prawo i Partnerstwo.

Perkowski, M., & Martyniuk M. (2017). Niedoskonała procedura odwoławcza w systemie realizacji unijnej polityki spójności w Polsce. Ocena wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 grudnia 2011 r. (sygn. akt P 1/11). Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego, (3), 37–60.

Poździk, R. (2013). Ocena i wybór projektów do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności. Wydawnictwo Sejmowe.

Poździk, R. (2016). Charakter prawny kryteriów wyboru projektów – uwagi na tle wyroku TK z 10.02.2015 r. w sprawie SK 50/13. Ius Novum, (3), 109–120.

Poździk, R. (2017). Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu z budżetu Unii Europejskiej. Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia 2016 r. II GSK 5141/16. Orzecznictwo Sądów Polskich, (11), 42–57.

Skóra, A. (2014). Pojęcie „skutecznego środka prawnego” w krajowym porządku prawnym. W: R. Hauser, Z. K. Niewiadomski & A. Wróbel (Red.), Europeizacja prawa administracyjnego. System Prawa Administracyjnego. Tom 3. C.H.Beck.

Snarski, S., & Martyniuk, M. (2017). Analysis of appeal procedure for co-financing of tourism projects under Regional Operational Programme for Podlaskie Province 2007–2013. Economic and Regional Studies/Studia Ekonomiczne i Regionalne, (1), 75–84. https://doi.org/10.2478/ers-2017-0006

Snarski, S., & Martyniuk, M. (2018). Analysis of appeal procedure for co-financing of environmental projects under Regional Operational Programme for Podlaskie Voivodeship 2007–2013. Ekonomia i Środowisko, (3), 234–245.

Snarski, S., & Martyniuk, M. (2021). Zasady weryfikacji i efekty wymierzania korekt finansowych beneficjentom w związku z udzielaniem zamówień publicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014–2020. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego (6), 40–50. https://doi.org/10.33226/0137-5490.2021.6.6

Szczepaniak, R. (2014). Wybrane problemy związane z przeplataniem się cywilnoprawnej i administracyjnoprawnej metody regulacji na przykładzie przepisów ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Studia Prawa Prywatnego, (3–4).

Szubiakowski, M. (2009). Postępowanie w sprawie rozdziału środków w ramach polityki rozwoju oraz sądowa kontrola w tych sprawach. Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego (4), 31–40.

Wołyniec-Ostrowska, A. (2016). Komentarz do art. 54. W: R. Poździk (Red.), Komentarz do ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Wydawnictwo Sejmowe.

Wyszomirski, Ł. (2011). O sprzeczności z Konstytucją ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Forum Prawnicze, (4–5), 112–119.

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę