Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Metody i narzędzia analizy finansowej przedsiębiorstwa

Tadeusz Dudycz
ISBN: 978-83-208-2674-6
Liczba stron: 310
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
109.90
Zapytaj

Rosnąca dynamika zmian w otoczeniu gospodarczym przedsiębiorstwa stawia przed kadrą kierowniczą przedsiębiorstw coraz większe wymagania w zakresie posiadanych kwalifikacji. Nieodzowną umiejętnością kierowniczą jest umiejętność diagnostyczno-analityczna, która pozwala na rozpoznawanie przyczyn powstałych problemów, koncentrowanie się na najważniejszym z nich i zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji. Jednymi z najpowszechniejszych i najczęściej sporządzanych analiz są analizy finansowe, które pozwalają spojrzeć na przedsiębiorstwo przez pryzmat aspektów finansowych, a jednym z głównych źródłem informacji na potrzeby sporządzania tych analiz jest system ewidencyjny rachunkowości, który wspomagany informacjami zewnętrznymi pozwala ocenić organizację na tle aktualnej sytuacji gospodarczej. Jednak powszechność i ogromne zapotrzebowanie na analizy finansowe zgłaszane przez różne podmioty związane z przedsiębiorstwem wywołuje tendencje do ich automatyzowania i upraszczania, a często też trywializowania. W procesach analitycznych nie można zaś stosować automatyzmu i uniwersalizmu w doborze narzędzi.

Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, nie zawiera gotowych i uniwersalnych zestawów narzędzi i metod, lecz raczej skłania do samodzielnego ich dobierania i konstruowania w zależności od jakości posiadanych informacji źródłowych oraz potrzeb w zakresie procesów decyzyjnych. Liczne przykłady mają za zadanie ułatwić Czytelnikowi zrozumienie prezentowanego wykładu oraz pogłębić umiejętności interpretacji wyników analizy. Wyniki badań nad kształtowaniem się niektórych parametrów finansowych w polskich przedsiębiorstwach mają za zadanie ułatwić wyrobienie sobie poglądu o polskiej praktyce w tym zakresie, a tym samym wspomóc interpretację wyników uzyskiwanych we własnej organizacji. Temu samemu celowi służą przedstawione w książce studia przypadków z wykorzystywaniem rzeczywistych danych.

Książka jest wynikiem długoletnich badań autora, jego doświadczenia praktycznego oraz przemyśleń podczas zajęć dydaktycznych ze studentami studiów magisterskich, podyplomowych, MBA oraz szkoleń dla kadr zarządczych.

 

WSTĘP

 

1. ŹRÓDŁA INFORMACJI ANALITYCZNYCH

1.1. System ewidencyjny rachunkowości

1.1.1. Rola i znaczenie rachunkowości

1.1.2. Rodzaje rachunkowości

1.1.3. Modele rachunkowości

1.1.4. Model kosztu historycznego

1.1.5. Wartość godziwa

1.1.6. Porównanie modelu kosztu historycznego i modelu wartości godziwej

1.1.7. Rachunkowość memoriałowa a rachunkowość kasowa

1.1.8. Koncepcje zysku

1.1.9. Zasady rachunkowości

1.1.10. Ograniczenia rachunkowości

1.2. Księgowość

1.3. Sprawozdawczość finansowa

1.3.1. Bilans

1.3.2. Rachunek zysków i strat

1.3.3. Rachunek przepływów pieniężnych

1.3.4. Informacja dodatkowa

1.3.5. Uwagi informacyjne do prezentowanych sprawozdań

1.4. Konsolidacja sprawozdań finansowych

 

2. WSTĘPNA OCENA PRZEDSIĘBIORSTWA NA PODSTAWIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH

2.1. Metody analizy finansowej

2.2. Przygotowanie i analiza informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych

2.2.1. Zasada obliczania struktury i dynamiki sprawozdań finansowych

2.2.2. Ocena na podstawie bilansu

2.2.3. Ocena rachunku zysków i strat

2.2.4. Ocena rachunku przepływów pieniężnych

2.2.5. Wnioski końcowe z przeprowadzonej analizy

 

3. ANALIZA PŁYNNOŚCI

3.1. Istota płynności

3.2. Metody analizy płynności

3.3. Płynność dynamiczna

3.4. Statyczne podejście do badania płynności finansowej

3.5. Metoda ustalania zalecanych wartości wskaźników płynności

3.6. Specyfika branżowa

3.7. Ustalanie poziomu środków pieniężnych niezbędnych do utrzymania płynności

3.8. Wskaźniki rotacji

3.8.1. Idea wskaźników rotacji

3.8.2. Rotacja należności

3.8.3. Rotacja zapasów

3.8.4. Rotacja zobowiązań

3.9. Zarządzanie kapitałem obrotowym

 

4. ANALIZA WSPOMAGANIA OPERACYJNEGO

4.1. Relacja koszt–produkcja–zysk

4.1.1. Próg rentowności

4.1.2. Wielkość sprzedaży przy założonym zysku

4.1.3. Marża brutto

4.1.4. Produkcja wieloasortymentowa

4.2. Istota wspomagania operacyjnego

4.2.1. Ujęcie statyczne

4.2.2. Ujęcie dynamiczne

 

5. ANALIZA FINANSOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA

5.1. Podstawowe aspekty analizy zadłużenia

5.2. Istota dźwigni finansowej

5.3. Sposoby badania dźwigni finansowej

5.3.1. Ujęcie statyczne

5.3.2. Ujęcie dynamiczne

5.3.3. Związek pomiędzy DOL a DFL

5.4. Dźwignia całkowita

5.4.1. Ujęcie statyczne

5.4.2. Ujęcie dynamiczne

 

6. RYZYKO WŁASNE PRZEDSIĘBIORSTWA

6.1. Istota ryzyka

6.2. Elementy ryzyka własnego przedsiębiorstwa

6.3. Ogólne zasady pomiaru ryzyka

6.4. Istota i pomiar ryzyka operacyjnego

6.5. Istota i pomiar ryzyka finansowego

6.6. Pomiar ryzyka całkowitego

6.7. Modelowanie przedsiębiorstwa – studium przypadku

6.7.1. Opis przedsięwzięcia

6.7.2. Obliczenia podstawowych parametrów

6.7.3. Wyniki operacyjne

6.7.4. Wyniki całkowite

6.7.5. Podsumowanie obliczeń i omówienie wyników

 

7. ANALIZA RENTOWNOŚCI

7.1. Istota rentowności

7.2. Zasady pomiaru parametrów wykorzystywanych we wskaźnikach rentowności

7.3. Kapitał zainwestowany

7.4. Czynniki wpływające na rentowność

7.5. Metody analizy rentowności

7.6. Analiza przyczynowa rentowności – przykład

7.7. Ocena sprawności działania

 

8. PRZEDSIĘBIORSTWO NA RYNKU KAPITAŁOWYM

8.1. Koszt kapitału

8.2. Wskaźniki rynku kapitałowego

8.3. Publiczna oferta akcji

8.3.1. Akcje nowej emisji

8.3.2. Debiuty na GPW

8.4. Emisja obligacji korporacyjnych

 

BIBLIOGRAFIA

Tadeusz Dudycz
Tadeusz Dudycz

Prof. dr hab. inż. Tadeusz Dudycz kieruje Katedrą Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji na Wydziale Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Naukowo zajmuje się finansami przedsiębiorstw, rachunkowością, rynkami kapitałowymi, zarządzaniem wartością. Publikował w prestiżowych czasopismach, takich jak: “Baltic Journal of Economics”, “Emerging Markets Finance and Trade”, “Borsa Istanbul Review”, “Spanish Accounting Review”, “European Journal of Law and Economics”. Autor książek: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (PWE, 2005); Finansowe narzędzia zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Wydawnictwo AE we Wrocławiu, 2001), Analiza finansowa (Wydawnictwo AE we Wrocławiu, 1999). Współautor Przewodnika dla piszących prace magisterskie z zarządzania (z Bogumiłą Brycz, PWE, 2011). Wykładał na licznych studiach podyplomowych, MBA oraz szkoleniach organizowanych przez różne instytucje. Współpracował z praktyką gospodarczą jako konsultant, wykonał szereg ekspertyz, m.in. na potrzeby sądu i wdrożeń.

Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł