Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Poziom i wzrost efektywności oraz sukces przedsiębiorstw zależą w coraz większym stopniu od rozwoju i wdrożenia nowoczesnych koncepcji zarządzania, spośród których szczególną rolę odgrywa współczesna logistyka. Ze względu na rangę zagadnienia Autor analizuje w książce kluczowe wątki poznawcze i pragmatyczne dotyczące problematyki efektywności logistyki w jej wymiarze systemowym, zarządczym i rynkowym. Podjęcie kompleksowych i pogłębionych badań nad wielowymiarową naturą i koncepcją efektywności zarówno z punktu widzenia oceny efektywności, jak i analizy czynników ją determinujących może się przyczynić do tworzenia i umocnienia naukowych fundamentów dla pogłębianych rozważań o współczesnej logistyce i jej wykorzystaniu w zarządzaniu całym przedsiębiorstwem.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunków ekonomicznych oraz menedżerów logistyki i przedsiębiorców dążących do racjonalizacji działalności gospodarczej.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Istota oraz wymiary efektywności i kategorii pokrewnych
1.1. Kategoria efektywności – problemy interpretacji
1.2. Podstawowe wymiary efektywności
1.3. Sprawność i skuteczność jako podstawowe wymiary efektywności
1.3.1. Istota sprawności i skuteczności
1.3.2. Koncepcje/modele sprawności i skuteczności jako wymiary efektywności logistyki
1.4. Relacje między efektywnością a innymi kategoriami pokrewnymi
Rozdział 2
Istota oraz struktura i dynamika koncepcji efektywności logistyki w ujęciu systemowym i zarządczym
2.1. Aspekty systemowych i zarządczych przewartościowań koncepcji logistyki w kierunku systemowej orientacji i determinanty efektywności
2.2. Wyznaczniki koncepcji efektywności oraz przejawy ich przewartościowania i wzbogacenia pod wpływem rozwoju i integracji logistyki
2.3. Założenia i ogólna struktura systemowej koncepcji efektywności logistyki
2.4. Proces kształtowania efektywności w systemie logistyki
2.5. Efektywność zarządzania logistycznego w wymiarze potencjalnym
Rozdział 3
Kryteria i wskaźniki oceny efektywności logistyki jako jej podstawowe wyznaczniki i poziomy identyfikacji
3.1. Uwarunkowania i wymogi metodologiczne dotyczące budowy systemu pomiaru i identyfikacji efektywności logistyki
3.2. Istota i klasyfikacja kryteriów efektywności logistyki i orientacji efektywnościowych
3.3. Koncepcje wskaźników oceny efektywności logistyki
Rozdział 4
Logistics Performance Measurement (LPM) jako koncepcja systemowej oceny i kształtowania efektywności procesów logistycznych
4.1. Istota i rozwój koncepcji Performance Measurement (PM)
4.2. Wymiary i kryteria oceny w koncepcji Logistics Performance Measurement (LPM)
4.3. Koncepcje i modele pomiaru osiągnięć Performance Measurement w kontekście zarządczych przewartościowań efektywności logistyki
4.3.1. Klasyfikacja koncepcji/modeli pomiaru osiągnięć PM
4.3.2. Modele zrównoważonej karty wyników Balanced Scorecard (BSC)
4.3.3. Modele pomiaru osiągnięć oparte na konstrukcji piramidy Performance Pyramid i pryzmatu Performance Prism
4.3.4. Modele pomiaru osiągnięć odnoszące się do łańcucha wartości
4.3.5. Modele pomiaru osiągnięć logistyki LPM
Rozdział 5
Koncepcje tworzenia wartości dodanej dla klienta i wielowymiarowego efektu strategicznego logistyki
5.1. Istota i znaczenie orientacji na klienta w zarządzaniu oraz efektywność jej planowania i wdrażania
5.2. Integracja celów logistyki i marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem jako podstawa kreowania i dostarczania wartości dla klienta
5.3. Logistyczny system kreowania i transformacji wartości dla klienta
5.4. Trójwymiarowy efekt strategiczny logistyki i jego podstawowe determinanty
5.5. Performance-based Logistics (PBL) i Service Dominant Logic (SDL) jako koncepcje zorientowane na osiąganie oczekiwanych efektów dla klienta
Rozdział 6
Logistyczne potencjały i determinanty efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.1. Istota i znaczenie potencjałów efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.2. Klasyfikacja i strukturyzacja logistycznych potencjałów efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.3. Potencjały i przejawy kreowania i realizacji efektywności w zarządzaniu łańcuchem dostaw (SCM)
6.4. Zarządzanie logistyczne jako systemowa determinanta efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
Rozdział 7
Koszty logistyki oraz podstawy i koncepcje ich identyfikacji i kwantyfikacji
7.1. Istota i ogólna struktura kosztów
7.2. Koncepcje i metody identyfikacji i kwantyfikacji kosztów w sferze logistyki
7.2.1. Istota i formy rachunku kosztów logistyki
7.2.2. Przegląd stanu i rozwoju badań (koncepcji identyfikacji) kosztów w sferze logistyki oraz ich usytuowania w skali światowej
7.2.3. Podstawowe wymiary i metody identyfikacji i kwantyfikacji kosztów logistyki w skali światowej
7.3. Problemy identyfikacji i kwantyfikacji kosztów logistyki w przedsiębiorstwach w Polsce
Rozdział 8
Kształtowanie się poziomu kosztów logistyki jako przejawu jej efektywności w świetle badań w skali światowej
8.1. Szacunek nakładów/kosztów w sferze logistyki w skali ogólnogospodarczej – koncepcja Top Down
8.1.1. Szacunek kosztów w sferze logistyki w USA według J. Hesketta i R. Delaneya
8.1.2. Szacunek nakładów/kosztów w sferze logistyki w Niemczech i w krajach Unii Europejskiej według P. Klausa
8.2. Poziom i struktura kosztów logistyki w przedsiębiorstwach – koncepcja Bottom Up
8.2.1. Poziom i struktura kosztów logistyki w przedsiębiorstwach USA w świetle badań H. Davisa
8.2.2. Poziom kosztów logistyki w przedsiębiorstwach w Europie w świetle badań A.T. Kearney/European Logistics Association (ELA)
8.2.3. Poziom kosztów logistyki w krajach Regionu Bałtyku w świetle badań L. Ojali
8.3. Poziom kosztów logistyki a miejsce krajów w rankingu Logistics Performance Index w skali światowej
8.4. Zakres i kierunki racjonalizacji i wzrostu efektywności kosztów logistyki
8.5. Rozwój i wdrażanie logistyki a zmiany w poziomie kosztów logistyki i efektywności przedsiębiorstw w świetle badań w krajach zachodnich
Rozdział 9
Przejawy oddziaływania logistyki na wzrost efektywności i sukces przedsiębiorstw w świetle badań w krajach zachodnich i w Polsce
9.1. Zakres i kierunki oddziaływania logistyki na efektywność przedsiębiorstwa – ujęcie ogólne
9.2. Rozwój badań empirycznych dotyczących związków między logistyką a efektywnością przedsiębiorstwa
9.3. Badanie wpływu rozwoju i zakresu wdrożenia logistyki i orientacji przepływowej na efektywność logistyki oraz efektywność i sukces przedsiębiorstwa
9.3.1. Badania wpływu wdrożenia logistyki na efektywność w krajach Europy Zachodniej w latach 1980–1986
9.3.2. Badania wpływu kompetencji logistyki i łańcucha dostaw na efektywność rynkowo-ekonomiczną przedsiębiorstw w USA w latach 1998–1999
9.3.3. Badania wpływu wdrożenia orientacji przepływowej na efektywność logistyki i przedsiębiorstw w Niemczech w latach 1999, 2003
9.3.4. Badania zależności między skutecznością, sprawnością i zróżnicowaniem świadczeń logistyki a ogólną efektywnością logistyki i przedsiębiorstw w USA w 2010 r.
9.3.5. Badania wpływu łańcuchów klasy światowej na efekty i koszty oraz sukces przedsiębiorstwa w krajach Europy w latach 1998–1999 i 2003–2004
9.3.6. Badania wpływu logistyki na zmiany w systemie zarządzania i kształtowanie efektów przedsiębiorstwa w Polsce w latach 2010–2011
Zakończenie
Bibliografia
Indeks
Kurier FedEX | 14 zł |
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |