Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Konkurencyjność transportu wodnego śródlądowego

Ryszard Rolbiecki, Arkadiusz Michał Kowalski , Joanna Kuczewska
ISBN: 978-83-208-2646-3
eISBN: 978-83-208-2645-6
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5

Funkcjonujące współcześnie łańcuchy dostaw w zbyt dużym stopniu opierają się na wykorzystaniu transportu samochodowego. Dominacja tej gałęzi w systemie transportowym jest przyczyną licznych negatywnych skutków, takich jak: silny degradacyjny wpływ na środowisko, emisja hałasu, kongestia, spadek bezpieczeństwa w transporcie, problem dostosowania podaży usług transportowych do rosnącego popytu ze względu na występujące ograniczenia terytorialne w rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej. Tak więc obecna struktura rynku transportowego stanowi poważne ograniczenie w procesie realizacji celu neutralności klimatycznej. Problemy te implikują potrzebę nowego spojrzenia na strategie rozwoju sektora transportowego.

Zakładane współcześnie cele polityki klimatyczno-energetyczne powinny skłaniać do podjęcia bardziej skutecznych działań na rzecz promowania gałęzi spełniających oczekiwania związane ze zrównoważonym rozwojem transportu. W tym świetle pojawia się znaczna szansa na poprawę pozycji konkurencyjnej transportu wodnego śródlądowego i zwiększenia funkcji transportowej śródlądowych dróg wodnych. Skuteczna realizacja tego celu zależy w dużym stopniu od postrzegania przez gestorów ładunków tej gałęzi jako zdolnej do realizacji konkurencyjnych przewozów.

Intencją autorów monografii jest przedstawienie w sposób uporządkowany i spójny tematycznie:

•             zagadnienia konkurencyjności w aspekcie teoretycznym oraz konkurencyjności usług transportu wodnego śródlądowego z perspektywy współczesnych wyzwań;

•             dotychczasowych doświadczeń wynikających z transportowego wykorzystania śródlądowych dróg wodnych w przewozach ładunków w Europie;

•             miejsca transportu wodnego śródlądowego w polityce transportowej i znaczenia tej gałęzi w systemie transportowym w Polsce;

•             roli klastrów rzecznych oraz nowych technologii cyfrowych jako czynników determinujących konkurencyjność usług transportu wodnego śródlądowego.

Monografia jest skierowana do środowisk akademickich, w tym studentów wyższych uczelni, studiujących problemy rozwoju sektora transportu, spedycji i logistyki. Opracowanie może być także przydatne dla praktyki gospodarczej.

Recenzowana monografia poświęcona zagadnieniu konkurencyjności transportu wodnego śródlądowego w Europie, w szczególności w Polsce, stanowi odpowiedź na rosnące zaniepokojenie problemami związanymi z dominacją transportu drogowego oraz negatywnym wpływem tej gałęzi transportu na środowisko. Autorzy przedstawiają zestawienie aktualnych wyzwań – poprzez pryzmat polityki klimatyczno-energetycznej – co jest niezwykle istotne w kontekście dążenia do neutralności klimatycznej do roku 2050.

Z recenzji dr hab. Katarzyny Dohn, prof. Politechniki Śląskiej 

 

W monografii autorzy podejmują rozważania dotyczące istoty oraz znaczenia funkcjonowania i rozwoju transportu wodnego śródlądowego w gospodarce. Problematykę, której dotyczy praca, uważam za niezwykle ważną i aktualną z uwagi na fakt, iż współcześnie – ze względu na skutki zmian klimatycznych – szczególnego znaczenia nabiera poszukiwanie rozwiązań łagodzących, a nawet eliminujących tego typu zagrożenia.

Z recenzji dr hab. Justyny Łapińskiej, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 

Ryszard Rolbiecki

Ryszard Rolbiecki – doktor habilitowany, profesor na Uniwersytecie Gdańskim, kierownik Katedry Polityki Transportowej i Integracji Gospodarczej. Od 2023 r. jest członkiem zarządu Polskiego Klastra Rzecznego. Prowadzi badania oraz wykłady z zakresu rozwoju infrastruktury i technologii w transporcie, analiz ekonomicznych transportu, a także rozwoju i funkcjonowania transportu wodnego śródlądowego. Jest autorem i współautorem licznych artykułów, książek, prac badawczo-naukowych oraz ekspertyz przygotowywanych na potrzeby praktyki gospodarczej. 

Arkadiusz Michał Kowalski

Arkadiusz Michał Kowalski – doktor habilitowany, profesor w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, kierownik Katedry Badań Gospodarek Państw Azji Wschodniej w Instytucie Gospodarki Światowej SGH. Jego zainteresowania badawcze obejmują obszary konkurencyjności międzynarodowej, klastrów oraz systemów innowacji. Jest autorem ponad stu publikacji naukowych. Uczestniczył – jako kierownik lub współwykonawca – w różnego rodzaju krajowych i międzynarodowych projektach badawczych. Ekspert w pracach na rzecz Komisji Europejskiej oraz administracji rządowej. 

Joanna Kuczewska

Joanna Kuczewska – doktor habilitowany, profesor na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu, pracownik badawczo-dydaktyczny na Wydziale Finansów i Bankowości. Ponadto profesor uczelni na Uniwersytecie Gdańskim, pracownik dydaktyczny na Wydziale Ekonomicznym. Specjalizuje się w problematyce obejmującej ekonomiczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach integracji europejskiej, wykorzystanie benchmarkingu, efekty współpracy w klastrach, zarządzanie projektami, ekonomię integracji europejskiej oraz zarządzanie międzynarodowe. Członkini zespołu wielu projektów naukowo-badawczych realizowanych w Katedrze Ekonomiki Integracji Europejskiej na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Kierowniczka ogólnopolskiego projektu aplikacyjnego współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Badań Wspólnoty Europejskiej (PECSA) i Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego (PTE). Autorka raportów ewaluacyjnych projektów finansowanych ze środków UE. Współpracowniczka i członkini zespołów projektowych w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów i Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Ekspertka Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. 

Kurier Inpost 14 zł
Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł