Konkurencyjność transportu wodnego śródlądowego
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Funkcjonujące współcześnie łańcuchy dostaw w zbyt dużym stopniu opierają się na wykorzystaniu transportu samochodowego. Dominacja tej gałęzi w systemie transportowym jest przyczyną licznych negatywnych skutków, takich jak: silny degradacyjny wpływ na środowisko, emisja hałasu, kongestia, spadek bezpieczeństwa w transporcie, problem dostosowania podaży usług transportowych do rosnącego popytu ze względu na występujące ograniczenia terytorialne w rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej. Tak więc obecna struktura rynku transportowego stanowi poważne ograniczenie w procesie realizacji celu neutralności klimatycznej. Problemy te implikują potrzebę nowego spojrzenia na strategie rozwoju sektora transportowego.
Zakładane współcześnie cele polityki klimatyczno-energetyczne powinny skłaniać do podjęcia bardziej skutecznych działań na rzecz promowania gałęzi spełniających oczekiwania związane ze zrównoważonym rozwojem transportu. W tym świetle pojawia się znaczna szansa na poprawę pozycji konkurencyjnej transportu wodnego śródlądowego i zwiększenia funkcji transportowej śródlądowych dróg wodnych. Skuteczna realizacja tego celu zależy w dużym stopniu od postrzegania przez gestorów ładunków tej gałęzi jako zdolnej do realizacji konkurencyjnych przewozów.
Intencją autorów monografii jest przedstawienie w sposób uporządkowany i spójny tematycznie:
• zagadnienia konkurencyjności w aspekcie teoretycznym oraz konkurencyjności usług transportu wodnego śródlądowego z perspektywy współczesnych wyzwań;
• dotychczasowych doświadczeń wynikających z transportowego wykorzystania śródlądowych dróg wodnych w przewozach ładunków w Europie;
• miejsca transportu wodnego śródlądowego w polityce transportowej i znaczenia tej gałęzi w systemie transportowym w Polsce;
• roli klastrów rzecznych oraz nowych technologii cyfrowych jako czynników determinujących konkurencyjność usług transportu wodnego śródlądowego.
Monografia jest skierowana do środowisk akademickich, w tym studentów wyższych uczelni, studiujących problemy rozwoju sektora transportu, spedycji i logistyki. Opracowanie może być także przydatne dla praktyki gospodarczej.
Recenzowana monografia poświęcona zagadnieniu konkurencyjności transportu wodnego śródlądowego w Europie, w szczególności w Polsce, stanowi odpowiedź na rosnące zaniepokojenie problemami związanymi z dominacją transportu drogowego oraz negatywnym wpływem tej gałęzi transportu na środowisko. Autorzy przedstawiają zestawienie aktualnych wyzwań – poprzez pryzmat polityki klimatyczno-energetycznej – co jest niezwykle istotne w kontekście dążenia do neutralności klimatycznej do roku 2050.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Dohn, prof. Politechniki Śląskiej
W monografii autorzy podejmują rozważania dotyczące istoty oraz znaczenia funkcjonowania i rozwoju transportu wodnego śródlądowego w gospodarce. Problematykę, której dotyczy praca, uważam za niezwykle ważną i aktualną z uwagi na fakt, iż współcześnie – ze względu na skutki zmian klimatycznych – szczególnego znaczenia nabiera poszukiwanie rozwiązań łagodzących, a nawet eliminujących tego typu zagrożenia.
Z recenzji dr hab. Justyny Łapińskiej, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
SPIS TREŚCI
WSTĘP
1. WSPÓŁCZESNE WYZWANIA KONKURENCYJNOŚCI TRANSPORTU WODNEGO ŚRÓDLĄDOWEGO
1.1. Podstawy teoretyczne koncepcji konkurencyjności gospodarczej
1.2. Konsekwencje ekonomiczne zmian klimatycznych
1.3. Rozwój transportu w świetle ekonomicznych skutków zmian klimatycznych
1.4. Wpływ sektora transportu wodnego śródlądowego na środowisko
1.5. Transport wodny śródlądowy w europejskiej polityce transportowej
2. TRANSPORT WODNY ŚRÓDLĄDOWY W SYSTEMIE TRANSPORTOWYM W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
2.1. Czynniki determinujące konkurencyjność transportu wodnego śródlądowego
2.2. Znaczenie transportu wodnego śródlądowego na rynku transportowym
2.3. Zagrożenia rozwoju żeglugi śródlądowej i możliwości ich łagodzenia
3. TRANSPORT WODNY ŚRÓDLĄDOWY W SYSTEMIE TRANSPORTOWYM POLSKI
3.1. Polityka rozwoju transportu wodnego śródlądowego
3.2. Znaczenie transportu wodnego śródlądowego w obsłudze potrzeb przewozowych
3.3. Kierunki poprawy funkcji transportowej śródlądowych dróg wodnych
4. KLASTRY RZECZNE I CYFRYZACJA JAKO CZYNNIKI DETERMINUJĄCE KONKURENCYJNOŚĆ TRANSPORTU WODNEGO ŚRÓDLĄDOWEGO
4.1. Klastry jako czynnik konkurencyjności
4.2. Znaczenie klastrów dla konkurencyjności zrównoważonej
4.3. Przesłanki i kierunki rozwoju cyfryzacji w transporcie wodnym śródlądowym
4.4. Polski Klaster Rzeczny – ewolucja i inicjatywy
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
Inpost Paczkomaty | 10 zł |
Kurier Inpost | 12 zł |
Kurier FedEX | 12 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |