Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Automatyzacja i robotyzacja procesów biznesowych

Anna Kosieradzka, Klaudia Martinek-Jaguszewska, Julia Siderska, Anna Uklańska
ISBN: 978-83-208-2651-7
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
99.90
Zapytaj

Celem monografii jest przybliżenie czytelnikowi kompleksu zagadnień związanych z automatyzacją i robotyzacją procesów biznesowych. Na potrzeby niniejszej książki przyjęto, że określenie „automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych” odnosi się do procesów produkcyjnych (wytwórczych) i ma postać fizycznych urządzeń – robotów, manipulatorów, przenośników itp., natomiast „automatyzacja i robotyzacja procesów biznesowych” odnosi się przede wszystkim do procesów pomocniczych i zarządczych oraz jest realizowana za pomocą robotów software’owych. Według dr. hab. Krzysztofa Janasza, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, recenzenta książki: „Opracowanie porusza niezwykle istotne zagadnienia, które mają kluczowe znaczenie dla współczesnej gospodarki. W dobie czwartej rewolucji przemysłowej, zdominowanej przez technologie cyfrowe i sztuczną inteligencję, automatyzacja i robotyzacja stają się fundamentem nowoczesnego zarządzania organizacjami. Przedsiębiorstwa – niezależnie od sektora czy skali działania – stają w obliczu wyzwań związanych z koniecznością wdrażania rozwiązań automatyzujących procesy, co ma wpływ na ich konkurencyjność, efektywność oraz elastyczność operacyjną”. Dr hab. Karol Klimczak, prof. Politechniki Łódzkiej, w swojej recenzji podkreślił, że: „Książka jest niezbędnikiem dla każdego menedżera i przedsiębiorcy, który chce wykorzystać nowoczesne technologie, by zrewolucjonizować zarządzanie codziennymi operacjami biznesowymi. Autorki w przystępny sposób przedstawiają najnowsze trendy, wskazują korzystne strategie, metody planowania wdrożeń i techniki zarządzania automatyzacją. Na podstawie licznych przykładów RPA (robotic process automation) czytelnicy dowiedzą się, jak zwiększać wydajność i redukować koszty, uwalniając pracowników od powtarzalnych zadań". 

WSTĘP

 

1. PODSTAWY ZARZĄDZANIA PROCESOWEGO W ORGANIZACJACH

1.1. Proces – przegląd definicji

1.2. Procesy w organizacji w ujęciach klasyfikacyjnych

1.2.1. Koncepcja M. Portera

1.2.2. Koncepcja G. Rummlera i A. Brache’a

1.2.3. Procesy w ujęciu tworzenia wartości

1.2.4. Model klasyfi kacji procesów APQC

1.3. Zarządzanie procesowe

1.3.1. Orientacja procesowa

1.3.2. Historyczny rozwój zarządzania procesowego

1.3.3. Zarządzanie procesami biznesowymi (BPM)

1.3.4. Współczesne koncepcje zarządzania oparte na podejściu procesowym

1.3.5. Modele dojrzałości procesowej organizacji

1.3.6. Kluczowe czynniki sukcesu i ograniczenia wdrażania zarządzania procesowego

1.4. Cykl zarządzania procesami w organizacji

1.5. Podsumowanie

 

2. PODSTAWY AUTOMATYZACJI I ROBOTYZACJI PROCESÓW BIZNESOWYCH

2.1. Defi nicje podstawowych pojęć

2.2. Cele automatyzacji i robotyzacji procesów

2.3. Historyczny rozwój automatyzacji i robotyzacji

2.4. Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych i biznesowych w kontekście technologii Przemysłu 4.0

2.5. Rynek automatyzacji i robotyzacji w Polsce i w Europie

2.6. Czynniki wpływające na rozwój automatyzacji

2.7. Podsumowanie

 

3. TECHNOLOGICZNE I NARZĘDZIOWE PODSTAWY ROBOTYZACJI PROCESÓW BIZNESOWYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH

3.1. Rozwój automatyzacji i robotyzacji procesów biznesowych

3.2. Narzędzia do automatyzacji i robotyzacji procesów biznesowych

3.2.1. Inteligencja

3.2.2. Autonomia

3.2.3. Programowanie

3.3. RPA a zarządzanie procesami biznesowymi BPM

3.4. Narzędzia modelowania i analizy procesów na potrzeby ich automatyzacji

3.5. Wdrażanie rozwiązań RPA w przedsiębiorstwach – korzyści i wyzwania

3.6. Podsumowanie

 

4. STRATEGICZNE PODEJŚCIE DO ZARZĄDZANIA AUTOMATYZACJĄ I ROBOTYZACJĄ

PROCESÓW BIZNESOWYCH

4.1. Budowanie strategii automatyzacji i robotyzacji

4.1.1. Zgodność strategii automatyzacji ze strategią organizacji

4.1.2. Cele strategiczne wdrażania automatyzacji i robotyzacji

4.2. Dojrzałość środowiska zarządzania automatyzacją i robotyzacją

4.2.1. Czynniki strategiczne

4.2.2. Czynniki operacyjne

4.2.3. Czynniki procesowe

4.2.4. Czynniki technologiczne

4.3. Skutki społeczne, ekonomiczne i organizacyjne automatyzacji i robotyzacji

4.3.1. Skutki społeczne

4.3.2. Skutki ekonomiczne

4.3.3. Skutki organizacyjne

4.4. Automatyzacja w obliczu regulacji ESG i celów zrównoważonego rozwoju

4.5. Zarządzanie wdrożeniami automatyzacji i robotyzacji procesów biznesowych

4.5.1. Przebieg projektu

4.5.2. Centralna koordynacja wdrożeń

4.5.3. Kompetencje zespołów

4.5.4. Przywództwo

4.6. Ocena opłacalności wdrożeń automatyzacyjnych

4.6.1. Cykl życia inwestycji automatyzacyjnej z perspektywy finansowej

4.6.2. Pomiar efektów automatyzacji

4.6.3. Ocena kosztów automatyzacji

4.6.4. Formalna ocena efektywności z wykorzystaniem metod prostych

4.7. Podsumowanie

 

5. OPERACYJNE PODEJŚCIE DO ROBOTYZACJI PROCESÓW BIZNESOWYCH

5.1. Cele operacyjne robotyzacji procesów biznesowych

5.2. Analiza potencjału robotyzacji procesów biznesowych

5.3. Analiza podatności procesu na robotyzację

5.4. Analiza procesu pod kątem usprawnienia – process mining

5.5. Modele robotyzacji procesów

5.5.1. Podejścia oddolne i odgórne

5.5.2. Demokratyzacja automatyzacji

5.6. Projektowanie rozwiązań robotyzacji na tle cyklu zarządzania procesami biznesowymi

5.7. Dokumentacja procesowa wykorzystywana w robotyzacji

5.7.1. Karty procesu

5.7.2. Mapy procesu

5.7.3. Dokumentacja robotyczna

5.8. Podsumowanie

 

6. STUDIA PRZYPADKÓW ROBOTYZACJI PROCESÓW BIZNESOWYCH

6.1. Analiza efektywności inwestycji w automatyzację

6.1.1. Cykl życia inwestycji automatyzacyjnej z perspektywy finansowej – przykład

6.1.2. Pomiar efektów automatyzacji – przykład

6.1.3. Ocena kosztów automatyzacji – przykład

6.1.4. Formalna ocena efektywności z wykorzystaniem metod prostych – przykład

6.1.5. Podsumowanie

6.2. Autonomizacja procesów i dobór technologii w obszarze księgowości

6.2.1. Technologie automatyzacyjne wykorzystywane w procesie zarządzania zobowiązaniami krótkoterminowymi z tytułu dostaw i usług

6.2.2. Przebieg procesu i możliwości automatyzacyjne

6.2.3. Wnioski

6.3. Zarządzanie inicjatywami jako egzemplifikacja podejścia do robotyzacji

procesów biznesowych na przykładzie dużej organizacji handlowej

o strukturze sieciowej

6.3.1. Przeprowadzenie badań – opis wdrożenia

6.3.3. Podsumowanie

6.4. Doskonalenie procesów zbierania danych z wykorzystaniem RPA na przykładzie dużej organizacji handlowej o strukturze sieciowej

6.4.1. Opis wdrożenia

6.4.2. Analiza wyników

6.4.3. Podsumowanie

6.5. Przykłady robotyzacji procesów biznesowych w administracji publicznej

 

7. WYZWANIA I PRZYSZŁOŚĆ AUTOMATYZACJI I ROBOTYZACJI PROCESÓW BIZNESOWYCH

7.1. Kompetencje przyszłości

7.2. Znaczenie i potencjał nowych technologii automatyzacyjnych

7.3. Generatywna sztuczna inteligencja w robotyzacji procesów biznesowych

7.4. Trendy na rynku rozwiązań RPA

 

BIBLIOGRAFIA

SŁOWNIK WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ

INDEKS

Anna Kosieradzka

Anna Kosieradzka jest dr. hab. inż., prof. Politechniki Warszawskiej. Pracuje na Wydziale Zarządzania Politechniki Warszawskiej, gdzie pełni obecnie funkcję kierownika Zakładu Zarządzania Produkcją, Procesami i Projektami. Z Politechniką Warszawską jest zawodowo związana od 1977 r. Wcześniej była prodziekanem ds. kształcenia i prodziekanem ds. nauki na macierzystym wydziale. Pełni także funkcję Przewodniczącej stałej Komisji Nauki w Radzie Szkoły Doktorskiej Politechniki Warszawskiej. Jest absolwentką kursu Production Management organizowanego przez JICA (Japan International Cooperation Agency) oraz studiów podyplomowych Theory of Constraints prowadzonego przez Goldratt Schools UK i TOC-Consulting. Współpracuje z jednostkami otoczenia gospodarczego jako konsultant w obszarze zarządzania produkcją. Jest wykładowcą na studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach organizowanych przez różne instytucje, była też wykładowcą i trenerem w Polskim Centrum Produktywności. Prowadzi badania naukowe w obszarze organizacji systemów produkcyjnych, zarządzania produkcją, procesami i projektami, metod poprawy produktywności,  modeli dojrzałości organizacji i publicznego zarządzania kryzysowego. Była promotorem dwóch prac doktorskich, obecnie zaś pełni funkcję promotora czterech doktorantów w Szkole Doktorskiej PW. Jest autorką i współautorką ponad 130 publikacji naukowych: książek, rozdziałów w monografiach oraz artykułów w czasopismach naukowych. Od 2015 r. pełni funkcję przewodniczącej Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. Jest członkiem Komitetu Inżynierii Produkcji Polskiej Akademii Nauk w kadencji 2024–2028. 

Julia Siderska

Julia Siderska jest doktorem nauk technicznych w dyscyplinie informatyka, adiunktem na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Jest prodziekanem ds. studenckich i kształcenia tej jednostki. Jej działalność naukowo-badawcza koncentruje się wokół problematyki związanej z robotyzacją procesów biznesowych, inteligentną automatyzacją, sztuczną inteligencją, kompetencjami przyszłości, transformacją cyfrową przedsiębiorstw. Jest autorką lub współautorką 6 monografii, 40 artykułów w czasopismach naukowych, rozdziałów w monografiach, raportów z badań. Członek Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją; IEEE Engineering Management Society; Engineering, Project, and Production Management Asscociation oraz International Society for Manufacturing, Service and Management Engineering.

Anna Uklańska

Anna Uklańska jest ekspertką w obszarach zarządzania procesami biznesowymi i automatyzacji. Ma ponad 15 lat doświadczenia w optymalizacji procesów i wdrażaniu dedykowanych rozwiązań IT. Obecnie pełni funkcję senior menedżerki ds. projektowania i automatyzacji procesów w Leroy Merlin, gdzie odpowiada za budowanie strategii automatyzacji, zarządzanie projektami RPA oraz rozwój zespołu procesowego. Jest absolwentką programu MBA, który ukończyła  z wyróżnieniem summa cum laude, a także doktorantką Politechniki Warszawskiej. Wyróżnia się praktycznym podejściem do transformacji cyfrowej oraz zaangażowaniem w doskonalenie procesów w obszarach zarządzania produkcją, HR, SCM i sprzedaży. Jest autorką licznych publikacji naukowych oraz prelegentką na temat nowoczesnych metod zarządzania i optymalizacji procesów. Dzięki umiejętnościom w zakresie komunikacji i myślenia strategicznego skutecznie wspiera rozwój organizacji w dynamicznych środowiskach biznesowych.

Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł