Ekoprojektowanie opakowań i jego rola w realizacji założeń cyrkularności: uwarunkowania i implikacje dla przedsiębiorstw
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Jednym z kluczowych elementów transformacji w kierunku cyrkularności jest ekoprojektowanie, które odgrywa istotną rolę w zmniejszaniu negatywnego wpływu produktów na środowisko. Ze względu na fakt, że opakowania stanowią istotną część globalnej produkcji odpadów, ekoprojektowanie opakowań staje się nieodzownym narzędziem w dążeniu do realizacji podejścia cyrkularnego. Proces ten wymaga uwzględnienia nie tylko aspektów ekologicznych, lecz także społecznych i ekonomicznych, co wiąże się z koniecznością podejmowania strategicznych decyzji przez przedsiębiorstwa już na etapie projektowania wyrobów. Celem głównym monografii jest teoretyczna eksploracja oraz empiryczne wyjaśnienie roli i znaczenia ekoprojektowania opakowań w kontekście cyrkularności wraz z konsekwencjami dla przedsiębiorstw wprowadzających produkty w opakowaniach. Celem praktycznym jest sformułowanie i przedstawienie rekomendacji w zakresie prowadzenia efektywnego i zgodnego z założeniami podejścia cyrkularnego procesu ekoprojektowania opakowań przez producentów opakowań oraz przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach. W monografii podjęto próbę usystematyzowania koncepcji, genezy, kluczowych założeń oraz ewolucji gospodarki o obiegu zamkniętym, prezentując istotę cyrkularności, opisano proces ekoprojektowania opakowań, jego istoty i znaczeniu w implementacji podejścia cyrkularnego. Przeprowadzono analizę procesu ekoprojektowania opakowań oraz podejścia cyrkularnego z perspektywy przedsiębiorstw oraz zaprezentowano kierunki doskonalenia procesu ekoprojektowania opakowań oraz rekomendacje mające na celu wspieranie przedsiębiorstw w przejściu na model cyrkularny.
Wstęp
1. Koncepcyjne ramy cyrkularności
1.1. Geneza, założenia i ewolucja koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym
1.2. Modele biznesowe jako oczekiwany efekt transformacji sektora biznesu w kierunku cyrkularności
1.3. Oczekiwane efekty transformacji w kierunku cyrkularności
2. Proces ekoprojektowania opakowań i jego znaczenie w dążeniu do cyrkularności
2.1. Miejsce i rola opakowań w realizacji założeń cyrkularności
2.2. Istota i założenia procesu projektowania opakowań uwzględniającego aspekty środowiskowe
2.3. Rozszerzona odpowiedzialność producenta i jej rola w podejściu do procesu ekoprojektowania opakowań
2.4. Stan badań w zakresie projektowania wyrobów, w tym opakowań, uwzględniającego aspekty środowiskowe, społeczne i ekonomiczne
3. Proces ekoprojektowania opakowań i realizacji założeń cyrkularności w opinii
3.1. Cel i zakres badań oraz metody badawcze
3.2. Charakterystyka badanych podmiotów
3.3. Ocena wiedzy i świadomości przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach na temat cyrkularności i ekoprojektowania opakowań
3.4. Identyfikacja istniejących barier w zakresie procesu ekoprojektowania opakowań
4. Kierunki doskonalenia oraz rekomendacje dla procesu ekoprojektowania opakowań uwzględniającego założenia cyrkularności
4.1. Identyfikacja i analiza korzyści wynikających z procesu ekoprojektowania opakowań
4.2. Synteza uwarunkowań i barier rynkowych dla procesu ekoprojektowania opakowań
4.3. Rekomendacje w zakresie procesu ekoprojektowania opakowań uwzględniającego założenia cyrkularności
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
| Inpost Paczkomaty | 10 zł |
| Kurier Inpost | 12 zł |
| Kurier FedEX | 12 zł |
| Odbiór osobisty | 0 zł |
| Darmowa dostawa | od 250 zł |
| Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |