Zarządzanie przedsiębiorstwami rodzinnymi w warunkach społeczno-gospodarczych XXI wieku
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Przedsiębiorstwa rodzinne stanowią najstarszą, a jednocześnie najbardziej powszechną formę działalności gospodarczej. Pomimo bogatych dziejów oraz powszechności przedsiębiorstw rodzinnych historia ich badań jest stosunkowo krótka. Ważne publikacje na ten temat pojawiły się w USA dopiero w latach 70., a zakrojone na dużą skalę badania ich funkcjonowania – w latach 90. XX w. W Polsce pierwsze artykuły poświęcone temu zagadnieniu ukazały się niewiele później. W ciągu ostatniej dekady w Polsce wydano wiele prac dotyczących zarządzania przedsiębiorstwami rodzinnymi oraz ich roli w gospodarce i społeczeństwie. Mimo to nadal występują znaczne rozbieżności w definiowaniu przedsiębiorstw rodzinnych oraz w ocenie ich udziału w zatrudnieniu i tworzeniu dochodu narodowego.
Prezentowana publikacja ma na celu nie tylko zdefiniowanie kluczowych cech i funkcji przedsiębiorstw rodzinnych, lecz także przedstawienie wyzwań menedżerskich, z którymi obecnie się borykają. Autorka analizuje najnowsze trendy w rozwoju tych firm wynikające z czwartej rewolucji przemysłowej, czyli rewolucji informacyjnej i cyfrowej. Ponadto omawia wyzwania związane z wdrożeniem koncepcji Przemysłu 4.0 oraz prognozowanymi zmianami w ramach idei Przemysłu i Społeczeństwa 5.0. W książce przedstawiono zarówno typowe, lecz zmieniające się problemy ekonomiczne przedsiębiorstw, jak i mniej znane, specyficzne zagadnienia dotyczące zarządzania firmami rodzinnymi. Analizując standardowe i niestandardowe praktyki funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych, autorka formułuje praktyczne rekomendacje dla przedsiębiorców. Opierając się na wynikach najnowszych badań przeprowadzonych w Polsce i poza granicą, analizuje obecne wyzwania i trendy związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstw rodzinnych. Podejmuje się weryfikacji lub uzupełnienia dotychczasowych ocen, wskazując na pojawienie się nowych tendencji lub zmian nieoczekiwanych przez wcześniejszych autorów.
Monografia jest przeznaczona dla kilku grup czytelników. Pracownicy naukowi znajdą w niej przegląd literatury i wyniki badań nad zarządzaniem przedsiębiorstwami rodzinnymi. Studenci mogą używać jej jako podstawowego podręcznika na kierunkach związanych z przedsiębiorczością rodzinną i zarządzaniem małymi oraz średnimi przedsiębiorstwami. Osoby zainteresowane problematyką prowadzenia firmy rodzinnej znajdą w książce użyteczne informacje na temat zasad jej tworzenia, sposobów funkcjonowania, możliwości wzrostu, restrukturyzacji, finansowania oraz wyzwań dotyczących sukcesji. Monografia może ponadto zainteresować pracowników instytucji centralnych i samorządowych, odpowiedzialnych za politykę wobec przedsiębiorczości rodzinnej oraz programy jej wspierania.
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1. ISTOTA PRZEDSIĘBIORSTW RODZINNYCH I ICH ZNACZENIE SPOŁECZNO-GOSPODARCZE
1.1. Pojęcie oraz definicje przedsiębiorstwa rodzinnego
1.2. Rodzaje oraz funkcje i zadania przedsiębiorstw rodzinnych
1.3. Wpływ więzi rodzinnych na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa
1.4. Modele powiązań rodziny i firmy oraz współdziałania przedsiębiorstw
1.5. Znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce
ROZDZIAŁ 2. ZASADY TWORZENIA I FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW RODZINNYCH
2.1. Teoretyczne podstawy tworzenia i funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych
2.2. Tworzenie przedsiębiorstw rodzinnych w praktyce gospodarczej
2.3. Podstawowe zasady zarządzania przedsiębiorstwami rodzinnymi
2.4. Społeczna odpowiedzialność biznesu w przedsiębiorstwach rodzinnych
2.5. Instytucje oraz programy edukacyjne wspierające firmy rodzinne
ROZDZIAŁ 3. KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW RODZINNYCH
3.1. Pojęcie wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa
3.2. Uwarunkowania i czynniki rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych
3.3. Rola systemu wartości w rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych
3.4. Restrukturyzacja i nowe formy organizacji przedsiębiorstw rodzinnych
3.5. Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych
3.6. Wpływ pandemii COVID-19 na przedsiębiorstwa rodzinne
ROZDZIAŁ 4. SUKCESJA W PRZEDSIĘBIORSTWACH RODZINNYCH ORAZ ICH DŁUGOWIECZNOŚĆ
4.1. Istota i znaczenie sukcesji w przedsiębiorstwach rodzinnych
4.2. Prawne i ekonomiczne aspekty procesu sukcesji
4.3. Przygotowanie przedsiębiorstwa rodzinnego do sukcesji
4.4. Praktyka przeprowadzania sukcesji w przedsiębiorstwach rodzinnych
4.5. Długowieczność przedsiębiorstw rodzinnych
ZAKOŃCZENIE
SPIS TABEL
SPIS RYSUNKÓW
BIBLIOGRAFIA
Inpost Paczkomaty | 10 zł |
Kurier Inpost | 12 zł |
Kurier FedEX | 12 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |