Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Polityka zagospodarowania przestrzennego miasta jako czynnik wpływający na dezorientację przestrzenną w lotnictwie

Obecnie przemysł lotniczy rozwija się szybciej niż wcześniej prognozowano. Polskie lotniska najczęściej były budowane na początku XX wieku i większość z nich została stworzona do celów wojskowych. Plany lotnisk były opracowane na danym obszarze bez uwzględniania ograniczeń w przestrzeni miejskiej. Obecnie zagospodarowanie przestrzenne większości portów lotniczych jest poważnie utrudnione ze względu na dynamikę ekspansji rozwoju obszarów miejskich. Znajdujemy się obecnie w sytuacji, w której zarówno lotniska, jak i miasta blokują sobie nawzajem możliwości rozwoju. Współistnienie przestrzeni miejskiej i lotnisk stwarza zagrożenie zjawiskiem dezorientacji przestrzennej. Artykuł omawia ten problem, z którym borykają się często piloci, ponieważ dezorientacja przestrzenna może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Wnioski wyciągane są na podstawie przeprowadzonych badań, w których piloci o różnym pochodzeniu i z różnym poziomem doświadczenia wyrazili swoje opinie na temat przyczyn przestrzennej dezorientacji związanych z lokalizacją lotnisk w obszarach miejskich.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: rozwój obszarów miejskich; lotnictwo; dezorientacja przestrzenna; lotniska; bezpieczeństwo operacji lotniczych

Bibliografia

Bibliografia/References

Books:

Beaty, D. (1995). The naked pilot. Ramsbury: The Crowood Press Ltd.

Craig, P.A. (2013). The killing zone. How and why pilots die, New York: The McGraw — Hill.

Journal articles:

Aydin, Y., & Kaltenbach, M. (2007). Noise perception, heart rate and blood pressure in relation to aircraft noise in the vicinity of the Frankfurt airport, Clinical Research in Cardiology, 96(6), 347–358. https://doi.org/10.1007/s00392-007-0507-y.

Babisch, W. & Van Kamp, I. (2009). Exposure-response relationship of the association between aircraft noise and the risk of hypertension, Noise and Health, 11(44), 161–168. https://doi.org/10.4103/1463-1741.53363

Brook, R. D., Rajagopalan, S., Pope, C. A., Brook, J. R., Bhatnagar, A., Diez-Roux, A. V., ... & Peters, A. (2010). Particulate matter air pollution and cardiovascular disease, Circulation, 121(21), 2331–2378. https://doi.org/10.1161/cir.0b013e3181dbece1

Cohen, J. P. & Coughlin, C. C. (2008). Spatial hedonic models of airport noise, proximity, and housing prices, Journal of Regional Science, 48(5), 859-878. https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.2008.00569.x

Fidell, S. & Silvati, L. (1991). An assessment of the effect of residential acoustic insulation on prevalence of annoyance in an airport community. The Journal of the Acoustical Society of America, 89(1), 244–247. https://doi.org/10.1121/1.400506

Girvin, R. (2009). Aircraft noise-abatement and mitigation strategies. Journal of Air Transport Management, 15(1), 14–22. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2008.09.012

Huss, A., Spoerri, A., Egger, M., Röösli, M. & Swiss National Cohort Study Group (2010). Aircraft noise, air pollution, and mortality from myocardial infarction, Epidemiology, 21(6), 829–836.

Postorino, M. N., & Mantecchini, L. (2016). A systematic approach to assess the effectiveness of airport noise mitigation strategies. Journal of Air Transport Management, 50, 71–82.

Short, N., LeBlanc, A. M., Sladen, W., Oldenborger, G., Mathon- Dufour, V. & Brisco, B. (2014). RADARSAT-2 D-InSAR for ground displacement in permafrost terrain, validation from Iqaluit Airport, Baffin Island, Canada, Remote Sensing of Environment, 141, 40–51.https://doi.org/10.1016/j.rse.2013.10.016

Visser, H. G., & Wijnen, R. A. (2001). Optimization of noise abatement departure trajectories. Journal of Aircraft, 38(4), 620–627 https://doi.org/10.2514/2.2838

Journal online articles:

Ahlfeldt, G. M., & Maennig, W. (2011). Homeownership and nimbyism: a spatial analysis of airport effects. Spatial Economics Research Centre, LSE (No. 0085). https://ideas.repec.org/p/cep/sercdp/0085.html (26.04.2020)

Antunano, M. J., Medical Facts for Pilots, Federal Aviation Administration, Civil Aerospace Medical Institute, AM-400-03/1. https://www.faa.gov/pilots/safety/pilotsafetybrochures/media/spatiald.pdf (25.04.2020).

Kirkham, W. R., Collins, W. E., Grape, P. M., Simpson, J. M., & Wallace, T. F. (1978). Spatial disorientation in general aviation accidents. Federal Aviation Administration Washington Dc Office Of Aviation Medicine. No. FAA-AM-78-13. https://apps.dtic.mil/ docs/citations/ADA053230 (25.04.2019). https://doi.org/10.1037/e517062009-001.

Pędziwiatr, W. (2010). Infrastruktura lotniskowa w Polsce: retrospekcja, teraźniejszość, perspektywy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (52 Potencjał turystyczny. Zagadnienia przestrzenne), 535–544. http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171362879 (24.04.2020)

Conference materials:

Weiszer, M., Chen, J. & Stewart, P. (2015). Preference-based evolutionary algorithm for airport runway scheduling and ground movement optimization, conference materials from Intelligent Transportation Systems (ITSC) 2015 IEEE 18th International Conference on September 2015, Las Palmas, Spain, 2078-2083.

Patents:

Schwab, C. E., Rost, D. P., Hackenberg, W. & Holcombe, P. (1985). Method and apparatus for monitoring vehicle ground movement in the vicinity of an airport, U.S. Patent No. 4,516,125, U.S. Patent and Trademark Office, Washington DC.

Law provisions:

Ustawa z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 2016 poz. 2147).

Ustawa z 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717).

Ustawa z 7.07.1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U.2001 nr 15 poz. 139).

Cena artykułu
16.00
Gospodarka Materiałowa i Logistyka nr 5/2020
62.00
Wersja elektroniczna
62.00
Prenumerata
744.00 zł
558.00
zamów prenumeratę