Standardy i wytyczne dla systemów automatycznego ważenia pojazdów w ruchu typu HS-WIM
W artykule opisano wymagania dla systemów automatycznego ważenia pojazdów w ruchu. Systemy te można podzielić na dwa rodzaje – preselekcyjne WIM i dokładnego ważenia pojazdów HS-WIM, które nie wymagają ich zatrzymywania. Kluczowe dla skutecznego nakładania kar są wymagania metrologiczne, zakres gromadzonych danych w systemie ważenia pojazdów w ruchu i rozwiązania prawne stanowiące podstawę do nałożenia kary. W związku z tym w artykule opisano wymagania dla systemów WIM stosowane w zamówieniach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jak również określone w standardzie COST 323, a także wytyczne określone przez Międzynarodowe Stowarzyszenia Ważenia Pojazdów w Ruchu – ISWIM (oparte na założeniach opracowanych przez International Organization of Legal Metrology, zawartych w rekomendacji OIML R 134-1) oraz określone w amerykańskim standardzie ASTM E1318-09. Opisano również przykładowy system HS-WIM działający na Węgrzech, podając założenia prawne, sposób działania systemu oraz zakres gromadzonych i przetwarzanych danych. W artykule sformułowano tezę, że do poprawnego działania systemu HS-WIM przyczyniają się przede wszystkim odpowiednio skonstruowane przepisy prawne, które są podstawą nakładania kar oraz określają zasady legalizacji systemów ważenia, a sposób zarządzania systemem i elastyczność w jego wprowadzaniu mogą mieć zasadniczy wpływ na to, czy system będzie na stałe wprowadzony w danym kraju.
Bibliografia
Bibliografia/References
Literatura/Literature
American Society for Testing and Materials. (2017). E1318-09: Standard Specification for Highway Weigh-In-Motion (WIM) Systems with User Requirements and Test Methods. ASTM International.
GDDKiA. (2016). Instrukcja przesyłania danych dla użytkowników systemu ważenia pojazdów w ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
International Organization of Legal Metrology. (2006). Automatic instruments for weighing road vehicles in motion and measuring axle loads. Part 1: Metrological and technical requirements – Tests.
Jacob, B., O'Brien, E., & Jehaes, S. (2002). COST 323. Weigh-in-Motion of Road Vehicles – final report. Laboratoire Central des Ponts et Chaussees.
Janikowski, T. (2014, 6 listopada). System gromadzenia danych o ruchu w centrum zarządzania ruchem w m. Stryków. Instrukcja przesyłania danych dla użytkowników systemu ważenia pojazdów w ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Oddział w Łodzi.
Loo., H. (2017). Guide for Users of Weigh-In-Motion. An introduction to Weigh-In-Motion. International Society for Weigh-in-Motion.
Oosterman, C. (2017). Implementation of weigh-in-motion systems for direct enforcement of overloading. ITS World Congress.
U.S. Department of Transportation. (2001). Traffic Monitoring Guide. Federal Highway Administration, Office of Highway Information.
Strony internetowe/Websites
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1700036.nfm
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=98800001.tv#lbj0id308a
http://tengelysulymeres.hu/documents/TSM_Kisokos_POL.pdf
http://tengelysulymeres.hu/tsm-system
https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/