Strategie wzrostu odporności łańcuchów dostaw w turystyce
Strategie wzrostu odporności łańcuchów dostaw w turystyce
W wyniku pandemii COVID-19 wzrost odporności stał się priorytetem dla większości globalnych łańcuchów dostaw w przemyśle i handlu. Mimo wielu badań i analiz dotyczących międzynarodowych łańcuchów dostaw w przemyśle i handlu występuje luka poznawcza dotycząca odporności łańcuchów dostaw w turystyce. Dlatego głównym celem artykułu jest zidentyfikowanie struktury podmiotowej oraz istoty zarządzania turystycznymi łańcuchami dostaw, co pozwoli na przeprowadzenie wstępnej analizy przydatności zalecanych w działalności produkcyjno-handlowej sześciu strategii wzmacniania ich odporności z perspektywy działalności turystycznej. Metodyka artykułu bazuje przede wszystkim na studiach literatury przedmiotu, analizie logicznej i obserwacji uczestniczącej. Dlatego konkluzje będące rezultatem logicznej dedukcji powinny być dodatkowo zweryfikowane w drodze dalszych badań empirycznych.
Bibliografia
Bibliografia/References
Bąkowska-Morawska, U. (2014). Turystyczne łańcuchy dostaw. Kierunki zmian i doskonalenia. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (359), s. 13–18. https://doi.org/10.15611/pn.2014.359.01
Buhalis, D., & Laws, E. (red.) (2001). Tourism Distribution Channels: Practices, Issues and Transformations. Continuum International Publishing Group.
Gulsun, B., Yilmaz, O., Aslan, B. (2015). An Example Study of Tourism Logistics for Touristic Places in Turkey. The 2015 International Academic Research Conference, 12–15 April, Paris.
Hippold, S. (2020). 6 Strategies for a More Resilient Supply Chain. https://www.gartner.com/
Kusa, R. (2009). Analiza łańcucha dostaw produktu turystycznego. W: J. Pyka (red.), Konkurencja i kooperacja w strategiach zarządzania organizacjami. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. https://www.yumpu.com/xx/document/view/31870115/analizalancucha-dostaw-produktu-turystycznego
Landre, M., & Peeters P. (2011). Transport and Tourism: A Weak Symbiosis. An Introduction to the Special Issue. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 11(3), 276–280. https://doi.org/10.18757/ejtir.2011.11.3.2932
Paliś, B., & Przenzak, K. (2022). Zachowania nabywców na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej. Gospodarka Materiałowa & Logistyka, (2), 26–39. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2022.2.3
Pawłowski, K. (2021). Zarządzanie pasażerskim transportem kolejowym w sytuacjach kryzysowych na przykładzie PKP Intercity w trakcie pandemii COVID-19. Gospodarka Materiałowa & Logistyka, (6), 36–44. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2021.6.4
Sinclar, M. T., & Stabler, M. (1997). Economics of Tourism. Routledge.
Świtała, M. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na mobilność mieszkańców Warszawy. Gospodarka Materiałowa & Logistyka, (9), 19–31. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2021.98.3
Witkowski, J. (2020). Dzieje logistyki od wsparcia przemocy do doskonalenia jakości życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
World Tourism Organization. (1975). Distribution Channels for Tourism. World Tourism Organization Report.
Zhang, X., Song, H., & Huang G. Q. (2009). Tourism supply chain management: A new research agenda. Tourism Management, 30. 345–358. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2008.12.010