Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/0137-5490.2022.10.2
JEL: K21
Anna Piszcz ORCID: 0000-0001-7163-3292 , e-mail: piszcz|uwb.edu.pl| |piszcz|uwb.edu.pl

Niezależność Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów a dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1

Artykuł prezentuje projektowany sposób transpozycji do prawa polskiego art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1, czyli tzw. dyrektywy ECN+. Dotyczy on niezależności krajowych administracyjnych organów ochrony konkurencji, przy czym w Polsce takim organem jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Celem artykułu jest, po pierwsze, ocena prawidłowości projektowanej transpozycji przepisów unijnych w tym zakresie do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Po drugie, autorka artykułu formułuje krytyczną ocenę treści projektowanych przepisów krajowych, wskazując, w jaki sposób przepisy te powinny zostać zmienione.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: niezależność; organ ochrony konkurencji; dyrektywa ECN+

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Literatura/Literature

Błachucki, M. (2019a). Niezależność organów administracji publicznej na przykładzie ewolucji statusu prawnego Prezesa UOKiK. Acta Universitatis Wratislaviensis, (3977), Prawo (329), 263–275. https://doi.org/10.19195/0524-4544.329.21

Błachucki, M. (2019b). Ponadnarodowe sieci organów administracji publicznej oraz ich wpływ na krajowy porządek prawny (na przykładzie ponadnarodowych sieci organów ochrony konkurencji). Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

Cseres, K. (2019). The implementation of the ECN? Directive in Hungary and lessons beyond. Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies, 12(20), 55–90. https://doi.org/10.7172/1689-9024.YARS.2019.12.20.2

Dobosz, K., & Scheibe, M. (2017). Pierwsze uwagi i wątpliwości po przedstawieniu projektu antymonopolowej dyrektywy efektywnościowej. Przegląd Prawa Publicznego, (6), 99–110.

van de Gronden, J. W., & de Vries, S. A. (2006). Independent competition authorities in the EU. Utrecht Law Review, 2(1), 32–66.

Jurkowska-Gomułka, A. (2018). Mind the gap! ECN+ Directive Proposal on its way to eliminate deficiencies of Regulation 1/2003: Polish perspective. Market and Competition Law Review, 2(2), 125–150.

Komninos, M. (2022). Competition stories: January & February 2022. Network Law Review, 11.04.2022.

Kozak, M. (2019). Raz, dwa, trzy, niezależny będziesz ty… O konieczności szerszego spojrzenia na niezależność polskiego organu antymonopolowego w świetle dyrektywy ECN+. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 6(8), 23–38.

Małobęcka-Szwast, I. (2017). The appointment and dismissal procedure of the Polish NCA in the light of EU and international independence standards. Wroclaw Review of Law, Administration & Economics, 7(2), 24–39.

Marino, S. (2020). The role of national competition authorities in the regulation of business' activities. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, (8), 14–18. https://doi.org/10.33226/0137-5490.2020.8.3

Materna, G. (2018). Projekt dyrektywy ECN+ (omówienie w aspekcie potrzeby kolejnej nowelizacji polskiego prawa ochrony konkurencji). internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 2(7), 31–49.

Materna, G. (2019). Gwarancje niezależności organu ochrony konkurencji w dyrektywie ECN+ a status Prezesa UOKiK. Europejski Przegląd Sądowy, (10), 19–26.

Mateus, A. M. (2007). Why should national competition authorities be independent and how should they be accountable? European Competition Journal, 3(1), 17–30.

Ottow, A. (2015). Market and competition authorities: Good agency principles. Oxford University Press.

Patakyová, M. T. (2019). Independence of national competition authorities — problem solved by Directive 2019/1? Example of the antimonopoly office of the Slovak Republic. Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies, 12(20), 127–148. https://doi.org/10.7172/1689-9024.YARS.2019.12.20.5

Piszcz, A., & Grynfogel, C. (2022). Overview of compliance with the requirements of Directive (EU) 2019/1 with regard to the independence and resources of national competition authorities: The Examples of France and Poland. IIC — International Review of Intellectual Property and Competition Law, 53, 1071–1102. https://doi.org/10.1007/s40319-022-01215-5

Podrecki, P., Mroczek, M., & Menszig-Wiese, K. (2019). O potrzebie zastąpienia Prezesa UOKiK kolegialnym organem ochrony konkurencji. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 6(8), 11–22.

Przybysz, P. (2021). Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Wolters Kluwer.

Semeniuk, P. (2018). Transgraniczne i międzynarodowe aspekty stosowania prawa konkurencji przez Prezesa UOKiK. https://www.pomysloprzyszlosci.org/att/pdf/UOKiK_02_2018.pdf (dostęp 7.09.2021).

Skoczny, T. (2011). Instytucjonalne modele wdrażania reguł konkurencji na świecie — wnioski dla Polski. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, (2), 77–98.

Stankiewicz, R. (2021). ECN+ Directive and projected changes in Polish competition law: Towards the political and judicial independence of the Polish Competition Authority. W: M. Błachucki (red.), International cooperation of competition authorities in Europe: From bilateral agreements to transgovernmental networks (183–195). Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

Wils, W. P. J. (2017). Competition authorities: Towards more independence and prioritisation? — The European Commission's 'ECN+' Proposal for a Directive to Empower the competition authorities of the Member States to be more effective enforcers. Proceedings of the New Frontiers of Antitrust 8th International Concurrences Review Conference (Paris, 26 June 2017). King's College London Law School Research Paper No. 2017–39.

Wils, W. P. J. (2019). Independence of competition authorities: The example of the EU and its member states. World Competition, 42(2), 149–169.

 

Akty prawne/Legal acts

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z 11.12.2018 r. mająca na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego (Dz. Urz. UE L 11 z 14.01.2019 r., s. 3).

Ustawa z 14.06.1960 r. — Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735).

Ustawa z 4.09.1997 r. o działach administracji rządowej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1893).

Ustawa z 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 275, z późn. zm.).

Ustawa z 21.11.2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1233).

Cena artykułu
17.28
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę