Metodologia badań nad turystyką Podstawy ontologiczne i epistemologiczne oraz rozwój historyczno-instytucjonalny
Rok wydania: 2023
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: II zmienione
Oprawa: miękka
Format: B5
Oddawana do rąk Czytelników książka stanowi drugie, gruntownie zmienione i uzupełnione wydanie opracowania, które ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego w 2020 r. Podjęta w nim problematyka dotyczy najbardziej fundamentalnych aspektów badań nad turystyką, jakim są ich podstawy ontologiczne, epistemologiczne oraz metodologiczne. W zamyśle autora przybliżenie tych zagadnień powinno przyczynić się do poprawy warunków prowadzenia badań empirycznych, ukierunkowanych na poznanie złożonej rzeczywistości turystycznej w jej różnorodnych przejawach. Opracowanie niniejsze, w stosunku do jego pierwszego wydania, zostało uzupełnione o dwie zupełnie nowe części. W pierwszej z nich (rozdział 6) skupiono się na tematyce geograficznych studiów nad turystyką, ze szczególnym uwzględnieniem wyspecjalizowanej w tym zakresie subdyscypliny, jaką jest geografia turyzmu. W szczególności, prowadzona refleksja dotyczyła ontologii i epistemologii dziedziny empirycznej geografii turyzmu, która została utożsamiona z dziedziną empiryczną turystyki, eksplorowaną w aspekcie przestrzennym (geograficznym). Z kolei w rozdziale 7 opracowania podjęto próbę zastosowania ogólnych założeń ontologii Searle’a do refleksji nad ontologią i epistemologią dziedziny empirycznej geografii jako nauki złożonej, obejmującej dwa odmienne pola badawcze. Oznacza to, że rozdział ten jest jedynym w pracy, w którym nie podnosi się aspektów turystycznych. Warto w tym miejscu podkreślić, że dodanie dwóch wymienionych rozdziałów „geograficznych” było w pełni świadomym zabiegiem autora, który jako geograf chciał w ten sposób wnieść swój skromny wkład do dyskusji nad podstawami metodologicznymi geografii turyzmu – dziedziny, którą na co dzień uprawia; a także do geografii jako całości. Na ile się to udało, niech ocenią Czytelnicy.
Praca jest bardzo dojrzałym studium dotyczącym metodologii oraz ontologii i epistemologii turystyki. […] Ujęcie proponowanej tematyki jest kompletne i wielowątkowe, poczynając od samej kwestii metodologii, aspektów teoretycznych, historii metodologii i rozwoju turystyki, kończąc na aspektach organizacyjno-instytucjonalnych rozwoju tej dziedziny wiedzy. […] Na rynku polskim liczba prac o zbliżonej tematyce jest bardzo skromna. […] Książka jest przygotowana bardzo starannie. Zawiera przykłady i dużo szczegółowych informacji, ale nie jest nimi przeładowana. Pozycja powinna bez trudu znaleźć swoich odbiorców, a nawet miłośników.
Z recenzji dr. hab. Marka Więckowskiego, prof. IGiPZ PAN
Mając na uwadze dosyć krytycznie oceniany stan badań nad turystyką oraz fakt, że za jedną z podstawowych przyczyn tego stanu rzeczy uznaje się ich mankamenty metodologiczne, wybór tematu książki wydaje się ze wszech miar słuszny. […] kwestie terminologiczne i definicyjne oraz szerokie przedstawienie problematyki rzeczywistości turystycznej jako fragmentu rzeczywistości społecznej, który jest niełatwym przedmiotem badań i studiów prowadzonych na gruncie różnych dyscyplin nauki, stanowiło podstawę dyskusji nad naturą zjawiska turystyki oraz możliwościami jego poznania. […] Książka jest potrzebnym na rynku wydawniczym opracowaniem, które z jednej strony dobrze opisuje uwarunkowania oraz genezę i dotychczasowy rozwój badań nad turystyką, z drugiej zaś próbuje wskazać kierunek ich dalszego rozwoju, pokazując najważniejsze koncepcje metodologiczne, które w dużym stopniu o tym rozwoju zadecydują.
Z recenzji dr. hab. Wiesława Alejziaka, prof. AWF w Krakowie
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1. POJĘCIE TURYSTYKI – ANALIZA ETYMOLOGICZNA I SEMANTYCZNA, DEFINICJE
1.1. Etymologia nazwy „turystyka”
1.2. Analiza semantyczna – zakres znaczeniowy pojęcia turystyki
1.3. Ramy definicyjne turystyki – matryca analityczna pojęcia
1.3.1. Kryterium logiczne – denotacja i konotacja nazwy „turystyka”
1.3.2. Kryterium zakresu pojęciowego – turystyka sensu stricto i sensu largo
1.3.3. Kryterium aksjologiczne – turystyka w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym
1.3.4. Kryterium rynkowe – strona popytowa i podażowa turystyki
1.3.5. Kryterium funkcjonalne – definicje operacyjne i konceptualne turystyki
1.3.6. Matryca analityczna definicji turystyki
1.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. PRZEDMIOT BADAŃ NAD TURYSTYKĄ
2.1. Dziedzina i zbiory empiryczne turystyki
2.2. Matryca przedmiotowa dziedziny empirycznej turystyki
2.3. Matryca przedmiotowa – zastosowania praktyczne
2.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. TURYSTYKA W PERSPEKTYWACH: ONTOLOGICZNEJ I EPISTEMOLOGICZNEJ
3.1. Podstawowe założenia (nowo)realistycznej ontologii społecznej Johna Searle’a
3.2. Ontologia społeczna Johna Searle’a jako podstawa ontologii turystyki
3.3. Ontologia społeczna Johna Searle’a jako podstawa epistemologii turystyki
3.4. Ontologia i epistemologia turystyki w ujęciu realistycznym – podsumowanie
3.5. Konstrukcjonizm społeczny jako relatywistyczna wizja świata
3.6. Konstrukcjonizm społeczny w badaniach nad turystyką
3.7. Rzeczywistość turystyczna – między obiektywizmem a subiektywizmem
3.8. Podejście realistyczno-humanistyczne jako podstawa metodologiczna badań nad turystyką
ROZDZIAŁ 4. BADANIA NAD TURYSTYKĄ – PERSPEKTYWA METODOLOGICZNA
4.1. Badania nad turystyką w tradycji naturalistycznej
4.2. Badania nad turystyką w tradycji humanistyczno-interpretacyjnej
4.3. Tradycja naturalistyczna i humanistyczno-interpretacyjna w badaniach nad turystyką – podsumowanie
4.4. Turystyka jako dziedzina badań czy dyscyplina naukowa?
4.4.1. Dyscyplinarność studiów nad turystyką – ujęcie metodologiczne
4.4.2. Dyscyplinarność studiów nad turystyką – ujęcie organizacyjno-instytucjonalne
4.4.3. Turystyka jako dyscyplina naukowa czy dziedzina badań? Próba kompromisu
ROZDZIAŁ 5. GENEZA I EWOLUCJA BADAŃ NAUKOWYCH NAD TURYSTYKĄ
5.1. Analiza retrospektywna studiów nad turystyką
5.1.1. Okres prekursorski
5.1.2. Okres studiów właściwych
5.2. Geneza studiów nad turystyką – przykład Polski
5.3. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6. BADANIA NAD TURYSTYKĄ – PERSPEKTYWA GEOGRAFICZNA
6.1. Geograficzne studia nad turystyką – rys historyczny
6.2. Geografia turyzmu, geografia turystyki czy geografia turystyczna?
6.3. Geografia turyzmu – podstawy metodologiczne
6.4. Ontologia i epistemologia dziedziny empirycznej geografii turyzmu
6.4.1. Ontologia dziedziny empirycznej geografii turyzmu
6.4.2. Epistemologia dziedziny empirycznej geografii turyzmu
6.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7. DZIEDZINA EMPIRYCZNA GEOGRAFII W ŚWIETLE ONTOLOGII SPOŁECZNEJ JOHNA SEARLE’A
7.1. Dziedzina empiryczna geografii – ujęcie teoretyczne
7.2. Dziedzina empiryczna geografii jako zbiór uporządkowany
7.3. Podsumowanie
REFLEKSJA KOŃCOWA. JAK PODĄŻAĆ KU PRAWDZIE O TURYSTYCE?
BIBLIOGRAFIA
SPIS TABEL
SPIS RYSUNKÓW
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Kurier FedEX | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |