Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Logistyka w zarządzaniu strategicznym

Rafał Matwiejczuk
ISBN: 978-83-208-2465-0
Rok wydania: grudzień 2021
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: b5
49.90
Zapytaj

Począwszy od lat 90. XX wieku w zarządzaniu strategicznym coraz większą rolę pełni nurt zasobowy. W ramach tego nurtu kluczowe znaczenie w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa przypisywane jest tzw. potencjałom strategicznym przedsiębiorstwa, obejmującym zasoby, zdolności i kompetencje. Wymienione potencjały strategiczne stanowią podstawę osiągania sukcesu przez przedsiębiorstwo i z tego względu określane są mianem potencjałów sukcesu przedsiębiorstwa. Obok nich w zasobowym nurcie zarządzania strategicznego ważne miejsce zajmują tzw. wyznaczniki sukcesu przedsiębiorstwa, będące przejawami (symptomami) sukcesu osiąganego przez przedsiębiorstwo. Wyznacznikami tymi są efekty rynkowe i efekty ekonomiczne uzyskiwane przez przedsiębiorstwo. Efekty te stanowią podstawę tworzenia trwałej, długofalowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej ważne miejsce zajmuje logistyka. Postępujący rozwój logistyki przyczynia się w coraz większym stopniu do jej postrzegania jako koncepcji zarządzania przepływami materiałów, towarów i informacji w skali przedsiębiorstwa, a nawet całego łańcucha dostaw.

Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, składa się z siedmiu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym przedstawiono problematykę przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w kontekście wiodących nurtów zarządzania strategicznego. W szczególności w rozdziale tym przedstawiono istotę przewagi konkurencyjnej oraz jej miejsce w systemie konkurencyjności przedsiębiorstwa, czynniki oraz wyznaczniki sukcesu przedsiębiorstwa w budowaniu jego przewagi konkurencyjnej, a także najważniejsze założenia i elementy podejścia zasobowego oraz podejścia pozycyjnego w kontekście tworzenia przewagi konkurencyjnej.
Rozdział drugi poświęcony jest koncepcji logistyki, stanowiącej podstawę tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Rozdział ten przedstawia istotę oraz wyznaczniki koncepcji logistyki, najważniejsze fazy rozwoju koncepcji logistyki, a także relacje pomiędzy koncepcją logistyki a logistycznymi determinantami zarządzania przedsiębiorstwem oraz relacje pomiędzy koncepcją logistyki a potencjałami logistycznymi i przewagą konkurencyjną przedsiębiorstwa.
Rozdział trzeci przedstawia problematykę zasobów logistycznych oraz ich miejsca i roli w zarządzaniu strategicznym. W rozdziale tym przedstawiono pojęcie zasobów oraz ich  podstawowe wyznaczniki, najważniejsze założenia i elementy koncepcji zasobowej, rolę wiedzy jako szczególnego rodzaju zasobów przedsiębiorstwa, istotę i znaczenie zasobów logistycznych w zarządzaniu strategicznym, a także relacje pomiędzy zasobami logistycznymi a przewagą konkurencyjną przedsiębiorstwa.
Rozdział czwarty poświęcony jest zdolnościom logistycznym przedsiębiorstwa oraz ich miejscu i roli w zarządzaniu strategicznym. W rozdziale tym zaprezentowano pojęcie i podstawowe wyznaczniki zdolności, najważniejsze założenia i elementy koncepcji dynamicznych zdolności, istotę i znaczenie zdolności logistycznych w zarządzaniu strategicznym, a także relacje pomiędzy zdolnościami logistycznymi a przewagą konkurencyjną przedsiębiorstwa.
W rozdziale piątym przedstawiono problematykę kompetencji logistycznych oraz ich miejsce i rolę w zarządzaniu strategicznym. W rozdziale tym opisano w szczególności pojęcie oraz podstawowe wyznaczniki kompetencji przedsiębiorstwa, relacje pomiędzy kompetencjami a pozostałymi potencjałami strategicznymi przedsiębiorstwa, przesłanki rozwoju oraz najważniejsze założenia i elementy koncepcji zarządzania opartego na kompetencjach, istotę i znaczenie kompetencji logistycznych w zarządzaniu strategicznym, a także relacje pomiędzy kompetencjami logistycznymi a przewagą konkurencyjną przedsiębiorstwa.
Rozdział szósty poświęcony jest problematyce łańcucha wartości. W rozdziale tym zaprezentowano istotę oraz podstawowe wyznaczniki łańcucha wartości, najważniejsze rodzaje użyteczności związane z łańcuchem wartości, hierarchię wartości postrzeganą z perspektywy zarówno klienta, jak i przedsiębiorstwa, a także rynkowo zorientowane koncepcje tworzenia wartości.
Rozdział siódmy obejmuje problematykę strategii logistycznych. W rozdziale tym przedstawiono przede wszystkim pojęcie oraz podstawowe poziomy strategii, istotę strategii logistycznej oraz jej rolę w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, najważniejsze orientacje w kształtowaniu i rozwoju strategii logistycznych, relacje występujące pomiędzy strategiami logistycznymi a modelem biznesu, a także rolę kluczowych kompetencji oraz metakompetencji przedsiębiorstwa w kształtowaniu i rozwoju strategii logistycznych oraz modeli biznesu.

 

Rafał Matwiejczuk
Rafał Matwiejczuk

Dr hab. inż. Rafał Matwiejczuk

Profesor Uniwersytetu Opolskiego. Zatrudniony w Katedrze Logistyki i Marketingu w Instytucie Nauk o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Opolskiego. Doktor habilitowany nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania, specjalizacje badawcze: logistyka, zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie strategiczne). Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia (Uniwersytet Opolski, Wydział Ekonomiczny, specjalizacje badawcze: logistyka, marketing, zarządzanie przedsiębiorstwem). Jego zainteresowania naukowe dotyczą logistyki, zarządzania łańcuchem dostaw i zarządzania strategicznego. Autor i współautor kilku książek (w tym książki pt. Logistyka w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Relacje i kierunki zmian, opublikowanej w Polskim Wydawnictwie Ekonomicznym), a także kilkudziesięciu artykułów naukowych, opublikowanych m. in. na łamach „Gospodarki Materiałowej i Logistyki”. Członek Rady Naukowej czasopisma „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”. Obecnie pełni funkcję prorektora ds. rozwoju i finansów Uniwersytetu Opolskiego. Ekspert Komisji Europejskiej w procesie oceny projektów złożonych do Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (Innovation and Networks Executive Agency — INEA), w ramach programu Horizon 2020.

Kurier 14 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł