Zastosowania innowacyjnych technologii informatycznych
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Autorom książki przyświecał cel pokazania Czytelnikom rzeczywistych zastosowań innowacyjnych technologii informatycznych.
W rozdziale 1 skupiono się na zagadnieniach dotyczących chmur obliczeniowych. W rozdziale 2 poddano analizie zagadnienia sztucznej inteligencji. Rozdział 3 dotyczy tematyki łańcuchów bloków – znanych powszechnie jako blockchain. Tematyce mobilnego internetu poświęcono rozdział 4, rozdział 5 zaś – przedstawieniu technologii AR. Rozważania na temat rozszerzonej rzeczywistości implikują niejako kontekst VR, któremu poświęcono analizy w rozdziale 6. Ostatni rozdział książki został poświęcony tematyce rozpoznawania mowy ludzkiej. W końcowym fragmencie książki autorzy przedstawili prognozowane przez nich trendy i kierunki rozwoju w zakresie innowacyjnych technologii informatycznych.
Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, w tym pracowników branży przemysłowej, produkcyjnej, informatycznej, transportowej oraz grona akademickiego – zarówno naukowego, naukowo-dydaktycznego, dydaktycznego, jak i doktorantów oraz studentów, zwłaszcza uczelni technicznych. Książka ta jest przy tym źródłem informacji dla pracowników, którzy pragną poszerzyć wiedzę dotyczącą zastosowań innowacyjnych technologii informatycznych w praktyce, ale także dla uczestników kursów i studiów podyplomowych z wielu dyscyplin dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych i specjalistów z innych dziedzin, którzy szukają możliwości zastosowania innowacyjnych technologii informatycznych w zakresie działań własnych, prywatnych lub zawodowych.
Wstęp
1. Systemy oparte na chmurze obliczeniowej
1.1. Wprowadzenie do problematyki chmury obliczeniowej
1.1.1. Rys historyczny
1.1.2. Chmura
1.2. Przykłady zastosowań chmury obliczeniowej
1.2.1. EPLAN Cloud
1.2.2. Rittal ePocket
1.2.3. German Edge Cloud
1.2.4. Komunikacja chmura–chmura na przykładzie połączenia E5
i EPLAN Cloud
2. Sztuczna inteligencja (AI)
2.1. Wprowadzenie do problematyki sztucznej inteligencji
2.1.1. Podstawy metodyczne
2.1.2. Systemy oparte na wiedzy
2.2. Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji
2.2.1. Rozpoznawanie wyrobów w procesach produkcyjnych
2.2.2. Rozpoznawanie oznaczeń na przewodach
2.2.3. Prognozowanie usterek – analiza statystyczna vs. sztuczna
inteligencja
2.2.4. Zastosowanie systemu projektowania mechanicznego opartego na wiedzy w branży naczyń szklanych
3. Łańcuch bloków (blockchain)
3.1. Wprowadzenie do systemów opartych na łańcuchu bloków
3.2. Wybrane aspekty bezpieczeństwa aplikacji uruchamianych w sieci blockchain
3.3. Problematyka implementacji aplikacji rozproszonych uruchamianych
w środowisku opartym na blockchain
3.4. Rozproszony system plikowy IPFS opierający się na łańcuchu bloków
3.5. Wybrane aspekty bezpieczeństwa aplikacji opartych na łańcuchu bloków
3.6. Przykłady zastosowań łańcucha bloków
3.6.1. System udostępniania raportów korporacyjnych opartych na IPFS
3.6.2. System kontroli dostępu do skrytek depozytowych opierający się na aplikacji DApp
4. Mobilność i mobilny internet
4.1. Wprowadzenie do problematyki mobilnego internetu
4.2. Rozwój sieci mobilnych od standardu 1G do 5G
4.3. Nowoczesne usługi w mobilnym internecie
4.4. Rozwiązania sprzętowe w nowoczesnych systemach mobilnego internetu
4.5. Przykłady zastosowań mobilnego internetu
4.5.1. System monitorowania transportu oparty na mobilnym internecie
4.5.2. Mobilny system wspomagający poprawę bezpieczeństwa
prowadzenia pojazdów samochodowych
5. Rozszerzona rzeczywistość (AR)
5.1. Wprowadzenie do problematyki rozszerzonej rzeczywistości
5.1.1. Podstawy metodyczne
5.1.2. Wsparcie procesów wytwórczych z wykorzystaniem narzędzi
wyposażonych w moduły AR
5.1.3. Użycie znaczników przestrzennych
5.1.4. Wybrane aspekty higieny pracy w kontekście AR
5.2. Przykłady zastosowań rozszerzonej rzeczywistości
5.2.1. Zastosowania w procesach montażu
5.2.2. Zastosowania w produkcyjnych procesach utrzymania ruchu
5.2.3. Zastosowania w procesach kontroli jakości
5.2.4. Zastosowania w działalności szkoleniowej – wsparcie
niewykwalifikowanych pracowników
5.2.5. Zastosowanie w zdalnym grupowym procesie weryfikacji projektu
6. Wirtualna rzeczywistość (VR)
6.1. Techniki wirtualnej rzeczywistości
6.1.1. Definicja wirtualnej rzeczywistości
6.1.2. Rozwój wirtualnej rzeczywistości
6.2. Warstwa sprzętowa dla systemów VR
6.3. Przegląd narzędzi i bibliotek do tworzenia systemów VR
6.4. Cyfrowy bliźniak
6.4.1. Rozwój oraz definicja pojęcia
6.4.2. Aspekty techniczne
6.5. Metawersum jako ekosystem współpracy użytkowników w środowisku VR
6.5.1. Definicja oraz znaczenie
6.5.2. Struktura i kluczowe elementy składowe metawersum
6.6. Możliwości praktycznego zastosowania systemów VR
6.6.1. Zastosowania cyfrowego bliźniaka
6.6.2. Zastosowania metawersum
6.7. Przykład zastosowania systemu informatycznego opartego na Przemysłowym Internecie Rzeczy (IIoT) z wykorzystaniem technik AR i VR
6.7.1. Proces tworzenia aplikacji AR oraz VR
6.7.2. Proces wdrażania systemu IIoT
6.7.3. Ocena systemu
7. Rozpoznawanie mowy ludzkiej
7.1. Wprowadzenie do problematyki rozpoznawania mowy ludzkiej
7.2. Ciągłe rozpoznawanie mowy
7.3. Wybrane metody eliminacji zakłóceń w systemach rozpoznawania mowy
7.4. Biblioteki programistyczne i narzędzia pozwalające na zastosowanie interfejsu głosowego w aplikacjach użytkowych
7.5. Przykłady systemów typu asystent głosowy
7.5.1. Sterowanie głosowe systemem inteligentnego budynku
7.5.2. System komunikacji z botem dostępnym w środowisku VR
Kierunki rozwoju innowacyjnych technologii
informatycznych
Bibliografia
Słownik ważniejszych pojęć
Indeks
Kurier Inpost | 14 zł |
Kurier FedEX | 14 zł |
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |