Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Jak powstają wielkie strategie? I dlaczego nie wszystkie muszą być wielkie

Wojciech Czakon
ISBN: 978-83-208-2631-9
Liczba stron: 322
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
99.90
Zapytaj

Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, dostarcza aktualnej, sprawdzonej, użytecznej wiedzy o strategii biznesu. Zamiast wikłać czytelnika w szczegóły, zamiast rozbudzać wątpliwości, oferuje mapę dostępnej wiedzy, wyposaża w orientację w problematyce i ułatwia zrozumienie istoty rzeczy. Powstała w odpowiedzi na pytania zadawane przez menedżerów uczestników studiów MBA. Opiera się na światowej literaturze zarządzania strategicznego, która wprowadziła kluczowe pojęcia, badała ich użyteczność dla firm, krytycznie oceniała istniejącą wiedzę oraz dokonywała rzetelnego przeglądu wiedzy akademickiej o strategii.

Książka ma pełnić rolę podręcznika, dlatego zawiera liczne przykłady - zarówno bardziej rozbudowane, jak też ilustracyjne, ułatwiające zrozumienie treści. Na koniec każdego rozdziału autor przedstawia w punktach najważniejsze ustalenia. Dla łatwości odbioru układ części podporządkowano sekwencji: zrozumieć sytuację strategiczną – dokonać wyboru strategii – wybrać zachowania strategiczne – wdrożyć strategię. W idealnych warunkach strateg powinien procedować według takiej sekwencji. Idealne warunki występują jednak rzadko, zdarza się więc, że improwizacja zastępuje szczegółowe planowanie, a decyzje strategiczne są bardziej oparte na wyczuciu menedżera niż na wyniku drobiazgowych analiz. Dobrze jednak znać wymogi profesjonalnego zarządzania strategicznego, nawet jeśli nie zawsze mamy komfort sekwencji planowanie-działanie. 

 

WSTĘP 
 

CZĘŚĆ 1. MYŚLEĆ STRATEGICZNIE 
 

1. Zrozumieć strategię 
1.1. Skąd pochodzi strategia? 
1.2. Czym jest strategia biznesu? 
1.3. Decyzje strategiczne 
Najważniejsze zagadnienia 
 

2. Problemy i zagadnienia strategiczne 
2.1. Cechy problemów strategicznych 
2.2. Zagadnienia strategiczne 
Najważniejsze zagadnienia 
 

3. Cele strategii 
3.1. Przewaga konkurencyjna 
3.2. Wzrost 
3.3. Przetrwanie 
3.4. Wielkie wyzwania strategiczne 
Najważniejsze zagadnienia 
 

4. Domena zarządzania strategicznego 
4.1. Narastanie teorii zarządzania strategicznego 
4.2. Szkoły strategii biznesu 
Najważniejsze zagadnienia 
 

CZĘŚĆ 2. ZROZUMIEĆ SYTUACJĘ STRATEGICZNĄ 
 

5. Od analizy do strategii 
5.1. Warstwy analizy strategicznej 
5.2. Integracja analiz i przygotowanie wyborów strategicznych 
Najważniejsze zagadnienia 
 

6. Zrozumieć organizację 
6.1. Zrozumieć tożsamość organizacji 
6.2. Zrozumieć zdolności organizacji 
6.3. Zrozumieć model biznesu organizacji 
Najważniejsze zagadnienia 
 

7. Zrozumieć interesariuszy organizacji 
7.1. Kim są interesariusze? 
7.2. Pole rywalizacji – model pięciu sił 
7.3. Grupy strategiczne 
7.3.1. Mapowanie grup strategicznych 
7.3.2. Użyteczność grup strategicznych 
7.4. Pole współdziałania – sieć wartości 
Najważniejsze zagadnienia 
 

8. Zrozumieć otoczenie ogólne 
8.1. Sekcje otoczenia ogólnego 
8.2. Selektywność analizy otoczenia ogólnego 
8.3. Trendy i megatrendy 
8.4. Regularności, czyli wzorce zmian 
8.5. Nieciągłości i anomalie 
8.6. Nieprzewidywalność strategiczna i scenariusze 
Najważniejsze zagadnienia 
CZĘŚĆ 3. WYBRAĆ SPOSÓB 
 

9. Strategie konkurencji 
9.1. Elementarz strategii konkurowania 
9.2. Dlaczego elementarz nie wystarcza? 
9.3. Zaawansowane strategie konkurencji 
9.3.1. Serwicyzacja 
9.3.2. Strategie alternatywne 
9.3.3. Strategie hybrydowe 
9.3.4. Wielkie strategie 
Najważniejsze zagadnienia 

10. Strategie współdziałania 
10.1. Elementarz strategii współdziałania 
10.1.1 Wybrać cel współdziałania 
10.1.2. Wybrać partnera 
10.1.3. Wybrać mechanizmy koordynacji 
10.1.4. Wybrać formę współdziałania 
10.2. Zaawansowane strategie współdziałania 
10.2.1. Koopetycja 
10.2.2. Sieci międzyorganizacyjne 
10.2.3. Ekosystemy biznesu 
Najważniejsze zagadnienia 
 

CZĘŚĆ 4. WYBRAĆ ZACHOWANIE 
 

11. Zachowania konkurencyjne 
11.1. Repertuar działań konkurencyjnych 
11.2. Prawdopodobieństwo działania i reakcji 
11.3. Agresywność konkurencyjna 
11.4. Naśladownictwo działań konkurencyjnych 
11.5. Hiperkonkurencja 
11.6. Strategiczna wyrozumiałość 
Najważniejsze zagadnienia 
 

12. Zachowania kooperacyjne 
12.1. Sprzeczności we współdziałaniu strategicznym 
12.2. Zmiany w trakcie współdziałania 
Najważniejsze zagadnienia 
 

CZĘŚĆ 5. WDROŻYĆ STRATEGIĘ 
 

13. Proces wdrażania strategii 
Najważniejsze zagadnienia 

14. Przywództwo strategiczne 
14.1. Określanie strategicznego kierunku 
14.2. Tworzenie, wykorzystanie i zmiana kluczowych zdolności 
14.2.1. Perspektywa uczenia się 
14.2.2. Perspektywa zdolności organizacyjnych 
14.3. Tworzenie skutecznej kultury organizacyjnej 
14.4. Etyczne praktyki 
14.5. Tworzenie zbalansowanych systemów kontroli 
Najważniejsze zagadnienia 
 

15. Odnowa strategiczna 
15.1. Zwrot sytuacji strategicznej 
15.2. Wahliwość organizacyjna 
15.3. Zmiana modelu biznesu 
Najważniejsze zagadnienia 

Zakończenie 

Spis tabel 

Spis rysunków 

Bibliografia 

Indeks 

 

Wojciech Czakon
Wojciech Czakon

Wojciech Czakon – profesor zwyczajny Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie kieruje Katedrą Zarządzania Strategicznego. Badacz i ekspert w zakresie indywidualnych (postrzeganie, zaufanie, krótkowzroczność), organizacyjnych (koopetycja, tożsamość organizacji, wiedza) i międzyorganizacyjnych (sieci, ekosystemy) uwarunkowań decyzji strategicznych. Jego specjalnością dydaktyczną jest zarządzanie strategiczne na studiach MBA w wiodących uczelniach polskich. Autor ponad 240 publikacji w prestiżowych polskich i międzynarodowych czasopismach naukowych (m.in. Long Range Planning, Journal of Business Research, Technological Forecasting and Social Change). Kierownik wielu grantów finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz ze środków Unii Europejskiej. W latach 2014–2017 był wiceprezydentem Europejskiej Akademii Zarządzania (EURAM). Laureat nagród Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji i Nauki oraz Rektorów wielu uczelni za osiągnięcia naukowe. W 2023 r. otrzymał godność doktora honoris causa Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Kurier Inpost 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł