Kulturowe uwarunkowania kompetencji przywódczych ekspatriantów na przykładzie Chińskiej Republiki Ludowej
Rok wydania: 2023
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Książka stanowi analizę uwarunkowań kulturowych kompetencji przywódczych menedżerów-ekspatriantów w Chinach, która została przeprowadzona, w połączeniu z wynikami badań wtórnych i przeglądu literatury, na podstawie własnych badań zrealizowanych przez autorkę. Wyjątkowość publikacji polega na wskazaniu tych kompetencji przywódczych, które są uwarunkowane wartościami konfucjańskimi, uznanymi za dominujące w Państwie Środka. Zaprezentowane wyniki i wnioski mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do kompetencji przywódczych w wielu krajach konfucjańskich, gdyż cywilizacja konfucjańska obejmuje około 1/3 ludzkości. Szczególnie cenne jest kompleksowe omówienie opracowanego modelu kultury w krajach Azji konfucjańskiej oraz modelu kompetencji przywódczych uwarunkowanych wartościami konfucjańskimi, które są autorskimi rozwiązaniami autorki.
Książka jest skierowana do menedżerów wszystkich szczebli zarządzania, a zwłaszcza tych, którzy zarządzają zespołami międzynarodowymi, których członkami są przedstawiciele krajów Azji konfucjańskiej, którzy planują lub już obecnie pracują w Chinach lub innym kraju Azji konfucjańskiej. Ponadto książka może być cennym źródłem wiedzy dla profesjonalistów HR, którzy rekrutują menedżerów na misje zagraniczne do Chin lub innych krajów Azji konfucjańskiej, a także dbają o ich rozwój. Książka jest również przeznaczona dla pracowników naukowych i studentów kierunków związanych z zarządzaniem, a w szczególności zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Wprowadzenie
1. Kultura i jej znaczenie w zarządzaniu organizacjami
1.1. Istota kultury i rozwój nurtu kulturowego w zarządzaniu
1.2. Podstawy teoretyczne kultury organizacyjnej
1.2.1. Nurty i paradygmaty w badaniach dotyczących kultury organizacyjnej
1.2.2. Wartości jako składnik kultury organizacyjnej
1.2.3. Miejsce wartości w modelach i typologiach kultur organizacyjnych
1.2.4. Znaczenie funkcji kultury organizacyjnej w kontekście kompetencji przywódczych
1.3. Znaczenie kultury narodowej w kontekście zarządzania międzynarodowego
1.3.1. Geneza i rozwój porównawczych badań międzykulturowych
1.3.2. Kultura jako zmienna w zarządzaniu międzynarodowym
1.3.3. Podejścia strategiczne w zarządzaniu międzynarodowym
1.3.4. Typologie i wymiary narodowych kultur organizacyjnych
2. Model kultury w krajach Azji konfucjańskiej
2.1. Kraje Azji konfucjańskiej i rozwój gospodarczy
2.2. Wymiary kultury w krajach Azji konfucjańskiej
2.2.1. Dystans władzy
2.2.2. Status przypisany a osiągnięty
2.2.3. Ceremonialność
2.2.4. Kolektywizm
2.2.5. Męskość i kobiecość
2.2.6. Unikanie niepewności w sytuacjach nowych, nieznanych lub niepewnych
2.2.7. Partykularyzm w stosunkach międzyludzkich
2.2.8. Powściągliwość
2.2.9. Całościowość i umiarkowana wycinkowość w sposobie angażowania się
2.2.10. Szeroki kontekst i/lub wysokokontekstowość
2.2.11. Wymiary związane z koncepcją czasu
2.2.12. Orientacja na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
2.2.13. Orientacja długo- i krótkoterminowa
2.2.14. Protransakcyjność, umiarkowana protransakcyjność oraz propartnerskość
2.2.15. Wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność / napastliwość i harmonia
2.2.16. Asertywność
2.2.17. Podsumowanie
2.3. Modele kultur organizacyjnych i dominujące wartości kulturowe w krajach Azji konfucjańskiej
2.4. Cechy konfucjańskiego modelu zarządzania
2.4.1. Hierarchia i porządek społeczny
2.4.2. Koncepcja poszerzonej rodziny
2.4.3. Paternistyczny styl przywództwa
3. Ekspatrianci jako podmiot mobilności zawodowej na świecie
3.1. Zjawisko ekspatriacji na tle współczesnych trendów migracyjnych
3.2. Zagadnienie ekspatriacji i przegląd badań empirycznych
3.2.1. Cele misji zagranicznych i ich rodzaje
3.2.2. Ekspatriacja tradycyjna i samoinicjująca
3.2.3. Inne formy kontraktów zagranicznych względem tradycyjnej ekspatriacji
3.2.4. Typologie menedżerów międzynarodowych i definicja pojęcia ekspatrianta
3.3. Wyzwania i problemy związane z ekspatriacją
3.4. Zjawisko ekspatriacji w Chińskiej Republice Ludowej
4. Kompetencje przywódcze ekspatriantów
4.1. Podstawy teoretyczne zagadnienia kompetencji
4.1.1. Struktura i cechy kompetencji
4.1.2. Typologie i klasyfikacje kompetencji
4.2. Kompetencje współczesnego przywódcy
4.2.1. Istota i cechy przywództwa
4.2.2. Ewolucja postrzegania przywództwa
4.3. Unikatowe kompetencje menedżerów ekspatriantów
4.3.1. Psychologiczne cechy menedżerów ekspatriantów
4.3.2. Inne kompetencje menedżerów ekspatriantów
4.4. Kompetencje przywódcze w organizacji w Chińskiej Republice Ludowej
5. Czynniki kulturowe kompetencji przywódczych ekspatriantów w Chińskiej Republice Ludowej
5.1. Główne kierunki światopoglądowe w Chińskiej Republice Ludowej
5.2. Podstawowe założenia myśli Konfucjusza
5.2.1. Konfucjańska moralność
5.2.2. Idea posłuszeństwa
5.2.3. Cesarze jako Synowie Niebios
5.2.4. Harmonia jednostki, społeczeństwa i świata
5.2.5. Koncepcja rodziny i państwa
5.3. Światopogląd konfucjański w kontekście chińskiego przywództwa
5.3.1. Przywódca jako junzi i troskliwy ojciec o niepodważalnym autorytecie
5.3.2. Chiński mechanizm wymiany społecznej
5.3.3. Guanxi w relacji przełożony–podwładny
5.3.4. „Rządy człowieka” kontra „rządy prawa”
5.4. Kompetencje przywódcze menedżerów ekspatriantów uwarunkowane wartościami konfucjańskimi
5.4.1. Metodyka badań empirycznych
5.4.2. Wartości kulturowe w przedsiębiorstwach międzynarodowych w Chinach
5.4.3. Kompetencje przywódcze w przedsiębiorstwach międzynarodowych w Chinach
5.4.4. Kompetencje przywódcze menedżerów ekspatriantów w Chinach
5.4.5. Wnioski z przeprowadzonych badań
Zakończenie
Bibliografia
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Kurier FedEX | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |