Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
U źródeł koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw leżą szlachetne pobudki. Jest to przekonanie, że misja podmiotów gospodarujących polega nie tylko na maksymalizacji zysku, ale również na uczestnictwie w rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych i środowiskowych. Praktyka gospodarcza dostarcza coraz większej liczby przykładów pożytecznych i godnych pochwały odpowiedzialnych praktyk. Również w tej dziedzinie nie brak jednak oportunistów, którzy mimo składanych deklaracji nie biorą na siebie odpowiedzialności, tylko cedują ją na inne podmioty. Zjawisko to jest coraz powszechniejsze wraz z postępującą globalizacją i wydłużaniem łańcuchów dostaw. Autor zwraca w książce uwagę na konieczność zmiany perspektywy rozważania społecznej odpowiedzialności – z poziomu indywidualnego na wymiar łańcucha dostaw. Podejmuje także próbę kwantyfikacji zjawisk związanych ze społeczną odpowiedzialnością. Zaprezentowane wyniki wieloetapowych badań empirycznych umożliwiły konstrukcję teoretycznego modelu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1. KONCEPCJA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW NA TLE EWOLUCJI TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA
1.1. Ewolucja teorii przedsiębiorstwa
1.1.1. Tradycyjne ujęcia przedsiębiorstwa
1.1.2. Alternatywne teorie przedsiębiorstwa
1.1.3. Teoria interesariuszy
1.2. Charakterystyka koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.3. Aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.4. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a zrównoważony rozwój
1.4.1. Idea zrównoważonego rozwoju
1.4.2. Kryteria ESG
1.4.3. ESG a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
1.5. Wytyczne i standardy społecznej odpowiedzialności
1.6. Idea i funkcje raportowania społecznego
ROZDZIAŁ 2. CHARAKTERYSTYKA ZARZĄDZANIA ŁAŃCUCHEM DOSTAW W KONTEKŚCIE SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW
2.1. Łańcuch dostaw – ujęcia teoretyczne, ogniwa, przepływy
2.2. Zarządzanie łańcuchem dostaw
2.3. Relacje w łańcuchu dostaw
2.4. Odpowiedzialność za działania kooperantów w łańcuchach dostaw
2.5. Przegląd wytycznych społecznej odpowiedzialności odnoszących się do łańcucha dostaw
2.6. Społeczna odpowiedzialność łańcucha dostaw a społeczna odpowiedzialność w zarządzaniu łańcuchem dostaw
ROZDZIAŁ 3. PRAKTYCZNA REALIZACJA KONCEPCJI SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW W ZARZĄDZANIU ŁAŃCUCHEM DOSTAW
3.1. Podstawowe założenia metodyczne przeprowadzonych badań empirycznych
3.2. Pierwszy etap badań: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw z perspektywy ratingów społecznej odpowiedzialności
3.2.1. Metodyka etapu I
3.2.2. Analiza ogólna
3.2.3. Analiza geograficzna
3.2.4. Analiza sektorowa
3.3. Drugi etap badań: praktyczne podejście do społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz współpracy w łańcuchu dostaw
3.3.1. Metodyka etapu II
3.3.2. Analiza wybranych parametrów społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz współpracy w łańcuchu dostaw
3.4. Trzeci etap badań: szczegółowa analiza praktycznej realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw
3.4.1. Metodyka etapu III
3.4.2. Dobór kooperantów i poziom integracji łańcucha dostaw
3.4.3. Bodźce, bariery i korzyści stosowania koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw
3.4.4. Wykorzystanie instrumentów społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw
3.4.5. Poziom społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw badanych przedsiębiorstw
3.4.6. Zależność między poziomem integracji łańcucha dostaw a poziomem odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu łańcuchem dostaw
3.5. Diagnoza zidentyfikowanych problemów
ROZDZIAŁ 4. PRZYKŁADY SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI W ZARZĄDZANIU ŁAŃCUCHEM DOSTAW
4.1. Przedsiębiorstwo pełniące funkcję dostawcy – Wodociągi Miasta Krakowa SA
4.2. Przedsiębiorstwo pełniące funkcję producenta – SWISS KRONOSp. z o.o.
4.3. Przedsiębiorstwo transportowo-spedycyjne – Legarto Logistic Sp. z o.o.
4.4. Kluczowe wnioski z analizy badanych przypadków
ROZDZIAŁ 5. UJĘCIE MODELOWE SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW W ZARZĄDZANIU ŁAŃCUCHEM DOSTAW ORAZ WNIOSKI APLIKACYJNE
5.1. Uwarunkowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw
5.2. Etapy wdrażania koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw
5.3. Poziomy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw
5.4. Model społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw – syntetyczne ujęcie wyników badań
5.5. Rozwiązania wzbogacające stosowane praktyki
5.6. Narzędzie samooceny przedsiębiorstwa w zakresie społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SPIS TABEL
SPIS RYSUNKÓW
Inpost Paczkomaty | 10 zł |
Kurier FedEX | 12 zł |
Kurier Inpost | 12 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |