Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Rafał Morek
ORCID: 0009-0000-9202-9721

Doktor nauk prawnych, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Katedra Prawa Cywilnego Porównawczego, adwokat, partner w kancelarii CMS.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.6
JEL: K00, K29

Artykuł przedstawia uwagi na tle nowego przepisu art. 6491 § 11 Kodeksu cywilnego, wprowadzonego na mocy ustawy z 13.07.2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz. 1890). Przepis ten wyłącza stosowanie przepisów o gwarancji zapłaty za roboty budowlane – art. 6491–6494 k.c. – „w przypadku, gdy inwestorem jest Skarb Państwa”. Autorzy rozważają, czy takie wyłączenie jest uzasadnione i potrzebne. Pomimo iż Skarb Państwa jest z mocy prawa zawsze wypłacalny, to gwarancja zapłaty, o której mowa w art. 6491 i n. k.c., powinna – zgodnie z jej pierwotnym ratio legis – zabezpieczać nie tylko samą płatność, ale też jej terminowe dokonanie. Brak możliwości żądania gwarancji zapłaty od Skarbu Państwa pogarsza sytuację wykonawców robót budowlanych na rzecz Skarbu Państwa. Uprzywilejowanie Skarbu Państwa nie znajduje dostatecznego uzasadnienia prawnego ani ekonomicznego oraz wprowadza niepotrzebny wyłom od zasady równorzędności podmiotów prawa cywilnego.

Słowa kluczowe: gwarancja zapłaty za roboty budowlane; budownictwo; infrastruktura; Skarb Państwa