Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 03/2025

ISSN: 1231-7853
Liczba stron: 54
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
20.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
80.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.3.1
JEL: L81, D12, M39

Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja zachowań zakupowych polskich nabywców w kanałach online i offline, a także określenie implikacji dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w handlu detalicznym. W części teoretycznej dokonano przeglądu literatury i omówiono zagadnienia związane z zachowaniami zakupowymi konsumentów w wyżej wymienionych kanałach, a także przedstawiono rozwój systemów wielokanałowych oferowanych przez przedsiębiorstwa. Kolejna część artykułu opisuje metodykę badania, w której przedstawiono zasady jakościowej analizy treści zastosowane w badaniu oraz omówiono procedurę przeprowadzonego badania empirycznego. Wykorzystano technikę wywiadu pogłębionego, który przeprowadzono z 12 polskimi konsumentami. Część empiryczna przedstawia postrzegane przez respondentów zalety i wady kanałów online i offline, preferowane przez nich formy płatności oraz grupy produktów kupowanych w każdym kanale. Ostatnia część opracowania zawiera podsumowanie, w którym przedstawiono wnioski i implikacje dla przedsiębiorstw handlu detalicznego wynikające z identyfikacji zachowań zakupowych, a także zaprezentowano ograniczenia niniejszego badania. Podmioty gospodarcze powinny m.in. zwrócić uwagę na dywersyfikację sposobu płatności w sklepach internetowych, zwiększenie atrakcyjności stacjonarnych powierzchni handlowych oraz integrację kanałów online i offline, a także działań marketingowych w tym obszarze.

Słowa kluczowe: handel detaliczny; kanały online; kanały offline; przedsiębiorstwa zachowania zakupowe
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.3.2
JEL: O1, O2, O3, O4

Szwecja kreatorem ekoinnowacyjnego rynku

Constantly advancing globalization processes and degradation of the natural environment force us to constantly respond to emerging opportunities and threats. Importantly, consumer awareness is changing, to which manufacturers are also trying to respond, creating ecoinnovative products and services. In the face of many difficulties and turbulences, it is necessary to have a kind of role model. And just as the Swedish economy and the economic entities operating within it are world leaders in innovation, the same is true for ecological innovating. Moreover, the modern Swedish consumer is increasingly aware of eco-innovation and is increasingly focusing on buying smaller quantities, making conscious purchasing choices that suit their needs, but with sustainability in mind. The Swedes, as leaders of eco-innovation in the world, set the paths that the rest of the world is trying to follow. The aim of the article is to draw attention to the role of ecoinnovation and the eco-innovative potential of the Swedish economy, which is considered to be an innovation leader in the international arena. And through this, it may turn out to be a signpost for other economies and economic entities and citizens operating within them.

Stale postępujące procesy globalizacyjne i degradacja środowiska naturalnego wymuszają ciągłe reagowanie na pojawiające się możliwości i zagrożenia. Co ważne, zmienia się świadomość konsumentów, na co starają się też reagować producenci, tworzyć ekoinnowacyjne produkty i usługi. W obliczu wielu utrudnień i zawirowań, niezbędnym jest posiadanie swego rodzaju wzoru do naśladowania. I tak, jak szwedzka gospodarka i funkcjonujące w jej ramach podmioty gospodarcze są światowymi liderami innowacyjności, tak samo wygląda sytuacja w przypadku innowacji ekologicznych. Co więcej, współczesny szwedzki konsument jest coraz bardziej świadomy ekoinnowacji i coraz bardziej skupia się na kupowaniu mniejszych ilości, dokonując świadomych wyborów zakupowych, które odpowiadają jego potrzebom, ale mając na uwadze założenia zrównoważonego rozwoju. Szwedzi jako liderzy ekoinnowacji na świecie wyznaczają drogi, którymi stara się podążać reszta świata. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na rolę ekoinnowacji i potencjału ekoinnowacyjnego szwedzkiej gospodarki, która jest uważana za lidera innowacji na arenie międzynarodowej. A poprzez to może się okazać drogowskazem dla innych gospodarek i działających w ich ramach podmiotów gospodarczych i obywateli.

Słowa kluczowe: innovation; eco-innovation; Sweden (innowacje; ekoinnowacje; Szwecja)
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.3.3
JEL: M30, D12

W kontekście ewolucji rynku gier i zabawek oraz zmieniających się preferencji kupujących ocena motywacji zakupowych stanowi kluczowy krok w kierunku zrozumienia zachowań konsumentów na tym rynku. Celem niniejszego artykułu jest ocena motywacji konsumenckich wpływających na zakup zabawek marek nostalgicznych. Wyniki badań dowodzą, że motywacja utylitarna, zewnętrzna i motywacja niskiego poziomu stymulacji mają wpływ na skłonność respondentów do zakupu zabawki nostalgicznej, niezależnie od tego, czy była ona przeznaczona na prezent dla dziecka, czy stanowiła osobisty zakup.

Słowa kluczowe: motywacja; nostalgia; marketing nostalgiczny; rynek gier i zabawek; marka nostalgiczna
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.3.4
JEL: M31

Współczesny świat cyfrowy zmienił sposób, w jaki pokolenie Z konsumuje informacje, podejmuje decyzje zakupowe i buduje relacje z markami. Pokolenie to dorastało w erze technologii, kształtując trendy i wpływając na marketing. Influencer marketing stał się kluczowym narzędziem, umożliwiającym markom nawiązywanie bliższych relacji z młodymi konsumentami, którzy cenią autentyczność, transparentność i indywidualność. Influencerzy, dzięki zaufaniu swoich odbiorców, skutecznie wpływają na ich decyzje zakupowe, budując trwałe relacje między markami a pokoleniem Z. Wobec tego celem niniejszego opracowania jest identyfikacja i ocena wpływu influencer marketingu na zachowania konsumentów z generacji Z poprzez analizę wybranych kampanii skierowanych do tego pokolenia.

Słowa kluczowe: influencer marketing; influencer; pokolenie Z; kampania marketingowa
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.3.5
JEL: O3

Jedną z podstaw konkurencyjności przedsiębiorstw jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, które warunkują powstanie nowych innowacyjnych technologii czy nowych produktów. Czynniki, które powodują wzrost innowacyjności przedsiębiorstw, są różne i zależą od wielkości przedsiębiorstwa, branży czy otoczenia przedsiębiorstwa. Czynniki innowacyjności są wciąż przedmiotem wielu opracowań naukowych. W artykule podjęto próbę syntetyzacji wiedzy z obszaru determinantów innowacyjności przedsiębiorstwa. Przedstawiono także wyniki badań jakościowych IDI zrealizowanych w przedsiębiorstwach z terenu w województwa podlaskiego, dotyczących czynników innowacji. Badania wskazują, że województwo podlaskie osiąga wysoki poziom aktywności innowacyjnej, zwłaszcza w zakresie innowacji produktowych, co wynika zarówno z potrzeby nadrabiania zaległości rozwojowych, jak i obecności silnych, konkurencyjnych firm w regionie.

Słowa kluczowe: innowacje; innowacyjność; czynniki determinujące innowacyjności
Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł