Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Alfabetyzm finansowy na świecie i w Polsce

Andrzej Cwynar
ISBN: 978-83-208-2414-8
Rok wydania: 2020
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
59.90
Zapytaj

Wiedza finansowa i umiejętność jej zastosowania w praktyce – to, co przyjęło się nazywać alfabetyzmem finansowym (ang. financial literacy) – są silnie związane z zachowaniami finansowymi konsumentów i rezultatami, do których te zachowania prowadzą. Mówiąc krótko, jednostki bardziej kompetentne finansowo częściej podejmują właściwe zachowania finansowe i uzyskują lepsze wyniki w zarządzaniu własnymi finansami. Wiedza i umiejętności finansowe Polaków są niskie – niższe nie tylko niż na Zachodzie, ale także niż w innych krajach naszego regionu. To główna przyczyna powstania tej książki. Jej celem jest zbadanie związków alfabetyzmu finansowego Polaków z ich cechami społeczno-demograficznymi i ekonomicznymi: płcią, wiekiem, poziomem wykształcenia, osiąganym dochodem, a także uczestnictwem w formalnej edukacji finansowej. W odróżnieniu od istniejących opracowań badanie zaprezentowane w książce ma charakter metaanalityczny: uwzględnia dane pierwotne pochodzące z pięciu dużych sondaży przeprowadzonych w latach 2015–2018. Metaanaliza pozwala na uchwycenie tendencji w wynikach wcześniejszych badań w celu ich uogólnienia. Jest szczególnie przydatna wtedy, gdy wyniki wcześniejszych badań są niejednoznaczne – jak w przypadku relacji alfabetyzmu finansowego z płcią i wiekiem. 

Andrzej Cwynar

Andrzej Cwynar – doktor habilitowany, profesor Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, gdzie był dziekanem Wydziału Ekonomii. Wcześniej był założycielem i dyrektorem Instytutu Badań i Analiz Finansowych oraz wieloletnim pracownikiem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Jest autorem i współautorem kilkunastu książek oraz ponad stu artykułów poświęconych finansom – zarówno konsumenckim, jak i korporacyjnym. Publikował m.in. w czasopismach „Journal of Consumer Affairs”, „International Journal of Bank Marketing” oraz „International Journal of Consumer Studies”. Współpracował jako konsultant i wykładowca m.in. z PKN Orlen, KGHM Polska Miedź i spółkami z Grupy Azoty.

 

Odbiór osobisty 0 zł
Kurier 14 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł