Organizacja i zarządzanie procesami innowacyjnymi
Rok wydania: 2019
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Kolejna książka z cyklu „Nauka i praktyka innowacji”, którą oddajemy do rąk Czytelników, jest poświęcona problematyce organizacji i zarządzania procesami innowacyjnymi, czyli kwestiom kreowania, wdrażania, komercjalizacji i dyfuzji innowacji. Organizacja i zarządzanie procesami innowacji podlegają nieustannym zmianom za sprawą pojawiających się nowych wyzwań i możliwości. Książka konfrontuje ugruntowane podejścia z najnowszymi trendami przedstawianymi w literaturze zachodniej. Można w niej znaleźć odpowiedzi na dwa kluczowe pytania, jak strukturalizować proces innowacji i jak kształtować i rozwijać skuteczne wzorce zachowań uczestników procesu innowacji podczas jego realizacji na bieżąco, na co dzień. Treści przedstawiono w książce w ten sposób, by prowadzić Czytelnika od ogólnych problemów i rozlicznych podejść dotyczących innowacji i innowacyjności w otoczeniu gospodarczym, poprzez charakterystykę natury procesów innowacyjnych, ich źródeł i efektów, aż do ich uwarunkowań w skali makro-, mezo- i mikroekonomicznej. Książkę można uznać za kompendium wiedzy naukowej o innowacjach i procesach innowacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem polskiej gospodarki.
Spis treści
Wstęp
1. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje innowacji
1.1. Rozwój koncepcji innowacji
1.2. Przegląd definicji
1.3. Wynikowe i procesowe ujęcia innowacji
1.4. Typy innowacji i ich znaczenie ekonomiczne
1.4.1. Klasyfikacja innowacji ze względu na kryterium przedmiotowe
1.4.2. Typy innowacji ze względu stopień nowatorstwa i kryterium wiedzy
1.4.3. Nowe typy i rodzaje innowacji
2. Proces innowacyjny w aspekcie zarządzania
2.1. Jak się rodzą innowacje?
2.2. Pojęcie oraz uczestnicy, elementy i cechy procesu innowacji
2.3. Modele procesu innowacyjnego
2.4. Wieloprocesowy model innowacji
2.5. Łańcuch wartości innowacji
3. Organizacyjne aspekty procesów innowacyjnych
3.1. Systemy innowacji: narodowy, regionalny, sektorowy i technologiczny
3.1.1. Narodowy system innowacji
3.1.2. Regionalny system innowacji
3.1.3. Sektorowy system innowacji
3.1.4. Technologiczny system innowacji
3.2. Scena innowacji, wspólnoty wiedzy i innowacji, rynek innowacji
3.2.1. Scena innowacji
3.2.2. Wspólnoty wiedzy i innowacji
3.2.3. Rynek innowacji
3.3. Trzy poziomy zarządzania procesami innowacyjnymi
4. Polityka innowacyjna państwa
4.1. Podstawy współczesnej polityki innowacyjnej
4.2. Instrumenty polityki innowacyjnej
4.3. Polityka innowacyjna w Polsce
5. Zarządzanie rozwojem innowacji w regionie
5.1. Region jako organizm gospodarczy
5.2. Regionalny system innowacji — podstawowe pojęcia i elementy
5.3. Strategia innowacyjna regionu jako narzędzie zarządzania
6. Organizacja i zarządzanie w sektorze B+R
6.1. Pojęcie i struktura sektora badań i rozwoju
6.2. Instrumenty zarządzania sektorem B+R
6.3. Ekonomika działalności jednostek sektora B+R
6.3.1. Składowe działalności podmiotów sektora B+R
6.3.2. Uwarunkowania finansowe sektora B+R
6.4. Sektor B+R a przepływy wiedzy
7. Innowacyjne przedsiębiorstwo i jego działalność
7.1. Efektywność działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa w kontekście jego konkurencyjności
7.1.1. Zależność pomiędzy innowacyjnością a konkurencyjnością
7.1.2. Ocena efektywności działalności innowacyjnej
7.2. Cechy innowacyjnej firmy i determinanty jej działalności
7.2.1. Co wyróżnia innowacyjną firmę?
7.2.2. Co wpływa na działalność innowacyjną firmy?
7.3. Potencjał innowacyjny przedsiębiorstwa
7.4. Realizacja procesów innowacji w sieciach i klastrach
7.5. Zarządzanie projektami innowacyjnymi
7.6. Strategia innowacyjna przedsiębiorstwa
8. Zarządzanie innowacjami w korporacji
8.1. Wyzwania zarządzania procesami innowacji w korporacji
8.2. Przedsiębiorczość korporacyjna
8.3. Rola menedżerów-liderów w zarządzaniu procesami innowacyjnymi
8.4. Wybrane metody i narzędzia zarządzania innowacjami w korporacji
8.4.1. Planowanie rozwoju technologicznego
8.4.2. Model Stage-Gate w organizacji przebiegu procesu innowacji
9. Zarządzanie małą firmą innowacyjną
9.1. Tworzenie innowacji w ramach małej firmy
9.1.1. Mocne i słabe strony MŚP w obszarze innowacji
9.1.2. Potencjał innowacyjny małych firm
9.1.3. Zróżnicowanie innowacyjności MŚP
9.1.4. Zdolność absorpcji
9.2. Interakcja z otoczeniem podczas budowania potencjału innowacyjnego
9.3. Współpraca z otoczeniem
9.3.1. Dostawcy wiedzy i technologii
9.3.2. Partnerzy rynkowi
9.3.3. Pośrednicy
9.3.4. Narzędzia polityki innowacyjnej
9.4. Nowe firmy powstające na bazie innowacji
10. Innowacje w zakresie modeli biznesowych
10.1. Model biznesowy jako sposób postrzegania działania firmy
10.2. Dylematy konfiguracji modelu biznesowego firmy innowacyjnej
10.3. Modele biznesowe w e-biznesie
10.4. Modele biznesowe w ramach platform rynkowych
11. Wsparcie marketingowe procesów innowacyjnych
11.1. Marketing a procesy innowacyjne
11.2. Założenia marketingu innowacji
11.3. Komercjalizacja innowacji: Podejście marketingowe
12. Wsparcie informatyczne procesów innowacyjnych
12.1. Charakterystyka narzędzi IT wspierających procesy innowacyjne
12.2. Narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie procesami innowacji
12.3. Technologie semantyczne w zarządzaniu innowacjami
12.4. Big Data jako źródło innowacji
13. Praktyka innowacji w Polsce. Studia przypadków
13.1. Sen na Jawie (w warunkach globalizacji)
13.2. Przykład wykorzystania modelu Stage-Gate w organizacji procesów innowacji
13.3. Start nowej firmy — poprawianie innowacji w interakcji z partnerami
Zakończenie
Bibliografa
Słownik ważniejszych pojęć
Indeks
Kurier FedEX | 14 zł |
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |