Podstawy badań jakościowych
Rok wydania: 2021
Miejsce wydania: Warszzawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: B5
W ostatnich latach w polskich i światowych badaniach prowadzonych w obszarze nauk o zarządzaniu i obszarach pokrewnych wyraźnie zauważalny jest wzrost popularności metod jakościowych. Coraz szersze grono badaczy dochodzi do wniosku, że do opisu i zrozumienia dynamicznego, często niejednoznacznego świata konieczne jest wyjście poza ramy istniejących teorii i hipotez. Taką właśnie możliwość oferują badania jakościowe, które ze swej natury dobrze nadają się do opisu tego, co zmienne, a także tego, co subiektywne. Badania jakościowe w wielu środowiskach ciągle jeszcze nie są uznawane i legitymizowane na równi z badaniami ilościowymi. Ta sytuacja zmienia się, ale nadal pokutuje wiele stereotypów, które umniejszają postrzeganą wartości badań jakościowych. Prezentowana publikacja ma się przyczynić do upowszechniania wiedzy na temat prowadzenia badań jakościowych oraz doskonalenia praktyki badań jakościowych, a przez to do zmiany tych stereotypów.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów ukazujących najważniejsze aspekty badań jakościowych. Autorzy podążają za logicznym przebiegiem procesu badawczego: począwszy od rozstrzygnięcia, co ma być badane i zaplanowania badania, poprzez wybór podejścia, dobór próby, zbieranie i analizę danych, aż do interpretacji tych danych i oceny jakości przeprowadzonego badania. Rozdział pierwszy poświęcono szeroko pojętej przydatności badań jakościowych w naukach o zarządzaniu. Drugi rozdział zawiera prezentację czterech najbardziej rozpowszechnionych w naukach o zarządzaniu konwencji badań jakościowych: teorii ugruntowanej, studium przypadku, etnografii i badań w działaniu (action research). Trzeci rozdział został poświęcony próbie badawczej. W rozdziale czwartym podjęto problematykę gromadzenia danych w badaniach jakościowych. Rozdział piąty poświęcony jest analizie zebranego materiału empirycznego. Poddane analizie dane stają się przedmiotem interpretacji, tworzenia teorii oraz prezentacji wyników i wniosków w tekście naukowym. Tym zagadnieniom poświęcony jest szósty rozdział publikacji. Ostatni, siódmy rozdział poświęcono ocenie badań jakościowych.
Wprowadzenie
Literatura polecana
1. Przydatność badań jakościowych w naukach o zarządzaniu
1.1. Potrzeba prowadzenia badań jakościowych
1.2. Problemy badawcze w badaniach jakościowych
1.2.1. Identyfikowanie problemów badawczych
1.2.2. Redagowanie problemów/ pytań badawczych
1.3. Kiedy sięgać, a kiedy nie sięgać po badania jakościowe?
1.4. Badania jakościowe solo i parami
1.5. Projektowanie badań jakościowych
1.6. Triangulacja
Literatura polecana i dodatkowe źródła
2. Szkoły badań jakościowych
2.1. Zróżnicowanie praktyk i tradycji badań jakościowych
2.2. Teoria ugruntowana
2.2.1. Główne założenia teorii ugruntowanej
2.2.2. Kiedy wykorzystywać teorię ugruntowaną? Możliwości i ograniczenia
2.2.3. Procedura teorii ugruntowanej. Konwencje teorii ugruntowanej
2.3. Studia przypadków
2.3.1. Charakterystyka
2.3.2. Kiedy stosować studia przypadków?
2.3.3. Procedura realizacji studium przypadku
2.3.4. Ograniczenia studium przypadku
2.4. Tradycje etnograficzne w badaniach organizacji
2.4.1. Charakterystyka etnografii i możliwości jej wykorzystania
2.4.2. Odmiany etnografii
2.5. Action research — badania w działaniu
2.5.1. Charakterystyka metody action research
2.5.2. Kiedy stosować action research?
2.5.3. Procedura realizacji action research
2.5.4. Ograniczenia stosowania action research
Literatura polecana i dodatkowe źródła
3. Próba badawcza w badaniach jakościowych
3.1. Próba a populacja: problem reprezentatywności
3.2. Kryteria doboru próby badawczej
3.2.1. Kryteria doboru dla podobieństwa
3.2.2. Kryteria doboru dla różnorodności
3.2.3. Niespecyficzne kryteria doboru
3.3. Wielkość próby badawczej w badaniach jakościowych
3.3.1. Badania pojedynczych przypadków
3.3.2. Wyznaczanie wielkości próby w badaniach jakościowych
3.3.3. Kryterium nasycenia teoretycznego
Literatura polecana i dodatkowe źródła
4. Gromadzenie danych w badaniach jakościowych
4.1. Dobór źródeł danych
4.2. Obserwacje
4.2.1. Rodzaje obserwacji
4.2.2. Notatki — przygotowanie i prowadzenie obserwacji
4.3. Wywiady, narracje, opowieści
4.3.1. Rodzaje wywiadów
4.3.2. Przygotowanie do wywiadów i prowadzenie wywiadów
4.4. Techniki projekcyjne
4.5. Dokumenty: dobór i gromadzenie
Literatura polecana i dodatkowe źródła
5. Analiza danych w badaniach jakościowych
5.1. Etap wstępny: przygotowanie danych do analizy
5.2. Kodowanie
5.2.1. Co to jest kodowanie i w jakim celu jest wykonywane?
5.2.2. Skąd się biorą kody i jak powinny być określane?
5.2.3. W jaki sposób przebiega kodowanie?
5.2.4. Zasady kodowania i pułapki występujące w kodowaniu wstępnym
5.3. Analiza tematyczna
5.4. Analiza języka i narracji
Literatura polecana i dodatkowe źródła
6. Interpretacja danych w badaniach jakościowych
6.1. Definiowanie kategorii i pojęć
6.2. Identyfikacja wzorców
6.3. Tworzenie teorii w badaniach jakościowych
6.4. Tworzenie tekstów opartych na badaniach jakościowych
6.5. Pułapki i dobre praktyki interpretacji
Literatura polecana i dodatkowe źródła
7. Ocena badań jakościowych
7.1. Rygor metodologiczny
7.2. Kryteria ewaluacji badań jakościowych
7.3. Pułapki, błędy i wyzwania w badaniach jakościowych
7.4. Etyka badań jakościowych: badacze i teren
7.4.1. Wyzwania etyczne przed podjęciem badań — projektowanie
7.4.2. Wyzwania etyczne w trakcie badań terenowych
7.4.3. Wyzwania etyczne po opuszczeniu terenu
7.5. Badacz wobec odbiorców
Literatura polecana i dodatkowe źródła
Zakończenie
Kurier Inpost | 14 zł |
Kurier FedEX | 14 zł |
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |