Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Raminta Andréja Ligeikiené
ORCID: 0000-0003-3511-2996

Dr Raminta Andréja Ligeikiené

Obroniła doktorat z zakresu zarządzania i rozwoju turystyki. Jej badania i publikacje koncentrują się na następujących obszarach: zarządzanie marketingowe, jakość usług, zachowania konsumentów, zrównoważony rozwój w biznesie.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.10.1
JEL: M31

Rozwiązania brandowe budujące pozycję na rynku książek elektronicznych

Competition in the market is constantly intensifying. Thus, companies are looking for new ways to attract consumers and increase their competitive advantage. Brands are becoming “a crucial tool and the value they create for the consumer. It fosters consumer favor and confidence and encourages them to choose brands instead of competitors' offers. Brand solutions could be essential for the customer incentives while forming sales market share and brand value. Thus, this article aims to determine possible brand solutions creating a position in the electronic books market. The literature review method was applied to discuss the brand value and image formation tendencies in the electronic books market. It confirmed that the brand image is formed by emphasizing the distinctive aspects of the brand identity in marketing communication (positioning). On their basis, specific associations are included in the minds of consumers, which become the image of the brand. Accordingly, a theoretical research model was constructed. With the help of a quantitative research survey method, the data of 307 respondents were analyzed. Research data were analyzed using the SPSS program. The questionnaire data was validated using Crombach Alpha (0.829). The research results showed the need for correct consumer leading by creating the positioning strategy with orientation to differentiation in the marketing communication. The authors suggest how analyses of consumers' attitudes in the electronic books market could lead to brand image formation. Some more profound scientific value could be completed in the future while applying surveys to a broader range of organizations and their brands.

 

Konkurencja na rynku stale się nasila, dlatego firmy poszukują nowych sposobów na przyciągnięcie konsumentów i zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Marki stają się kluczowym narzędziem i źródłem wartości, jaką tworzą dla konsumenta. Wzmacniają przychylność i zaufanie konsumentów oraz zachęcają ich do wybierania konkretnych marek zamiast oferty konkurencji. Rozwiązania brandowe mogą być kluczowe dla motywacji klientów przy budowaniu udziału w rynku i wartości marki. Celem artykułu jest zatem określenie możliwych rozwiązań marki budujących pozycję na rynku książek elektronicznych. Do omówienia wartości marki i tendencji wizerunkowych na rynku książki elektronicznej zastosowano metodę przeglądu literatury. Potwierdziła ona, że wizerunek marki jest kształtowany przez podkreślanie w komunikacji marketingowej (pozycjonowanie) wyróżniających się aspektów tożsamości marki. Na ich podstawie w świadomości konsumentów powstają określone skojarzenia, które kształtują wizerunek marki. W związku z tym skonstruowano teoretyczny model badawczy. Za pomocą ilościowej metody ankietowej przeanalizowano dane 307 respondentów. Użyto do tego programu SPSS. Dane z kwestionariusza zostały zweryfikowane za pomocą współczynnika alfa Crombacha (0,829). Wyniki badań wykazały potrzebę prawidłowego prowadzenia konsumenta przez stworzenie strategii pozycjonowania zorientowanej na zróżnicowanie w komunikacji marketingowej. Autorzy sugerują, w jaki sposób analizy postaw konsumentów na rynku książek elektronicznych mogą prowadzić do kształtowania wizerunku marki. Głębszą wartość naukową można osiągnąć w przyszłości, stosując ankiety do zbadania szerszego zakresu organizacji i ich marek.

Słowa kluczowe: brand; image; positioning; electronic market; books branding (marka; wizerunek; pozycjonowanie; rynek elektroniczny; branding książek)
DOI: 10.33226/1231-7853.2020.12.1
JEL: L14, L66, M11, O33

Interesariusze a zmiany technologiczne — teoria i praktyka

The aim of the article is to identify possible consequences for technological changes resulting from the company's cooperation with its stakeholders. An additional goal is the systematization of knowledge about relations with stakeholders and technological changes. Business practice confirms that there are real relationships between stakeholder relationship management and technological change. Proper relationship management contributes to the creation of tangible benefits for the company, increases the propensity of the organization to technological changes and innovations. The example of the bottling industry was used in the conclusion.

Celem artykułu jest identyfikacja możliwych skutków dla zmian technologicznych wynikających ze współpracy przedsiębiorstwa z jego interesariuszami. Dodatkowym celem jest systematyzacja wiedzy na temat relacji z interesariuszami oraz zmian technologicznych. Praktyka biznesowa potwierdza, że istnieją rzeczywiste związki między zarządzaniem relacjami z interesariuszami i zmianami technologicznymi. Właściwe zarządzanie relacjami przyczynia się do stworzenia wymiernych korzyści dla firmy, zwiększa skłonność organizacji do zmian technologicznych i innowacji. We wnioskowaniu posłużono się przykładem branży rozlewniczej.

Słowa kluczowe: stakeholder conception; relations; technological changes; bottling industries (koncepcja interesariuszy; relacje; zmiany technologiczne; branża rozlewnicza)