Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez współpracę
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Format: 162x237
Głównym celem książki jest próba szerokiego ujęcia problematyki sieci aliansów. Rozważania zaprezentowane w pracy koncentrują się na:
•• identyfikacji pojęcia organizacji sieciowej i sieci aliansów oraz ich klasyfikacji w ujęciu wielo- i jednokryterialnym,
•• zarządzaniu sieciami aliansów, ze szczególnym uwzględnieniem struktury formalnej i nieformalnej oraz roli menedżerów w tym procesie,
•• pomiarze efektywności sieci aliansów,
•• zarządzaniu relacjami w sieci aliansów i roli zaufania między partnerami,
•• identyfikacji skali i zakresu występowania powiązań sieciowych w praktyce gospodarczej krajów rozwiniętych (na przykładzie dwóch branż).
Włodzimierz Sroka wybrał sposób i formę napisania książki, tak by zastosowane przykłady zarówno z polskiej, jak i zagranicznej praktyki gospodarczej sprawiły, że opracowanie jest interesujące dla szerokiego kręgu odbiorców obejmującego teoretyków i praktyków zarządzania, a także studentów uczelni ekonomicznych wszystkich kierunków.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Organizacje sieciowe — teoretyczne podstawy funkcjonowania
1.1. Koncepcja przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw
1.1.1. Źródła i determinanty konkurencyjności firmy
1.1.2. Kluczowe koncepcje przewagi konkurencyjnej firmy — przegląd stanowisk
1.2. Przyczyny tworzenia powiązań sieciowych we współczesnej gospodarce
1.3. Koncepcja organizacji sieciowej
1.3.1. Ewolucja form organizacyjnych przedsiębiorstw
1.3.2. Istota i główne atrybuty organizacji sieciowej
1.4. Klasyfikacja organizacji sieciowych
1.4.1. Podejście jednokryterialne
1.4.2. Podejście wielokryterialne
Rozdział 2. Sieci aliansów jako jeden z rodzajów organizacji sieciowej
2.1. Identyfikacja pojęcia sieci aliansów w literaturze przedmiotu
2.2. Klasyfikacja sieci aliansów
2.3. Sieci aliansów a inne formy rozwoju zewnętrznego
2.4. Korzyści i zagrożenia uczestnictwa w sieci aliansów
Rozdział 3. Kluczowe zagadnienia związane z budową sieci aliansów
3.1. Budowa wewnętrznej infrastruktury aliansowej firmy
3.2. Rola i znaczenie due diligence w procesie budowy sieci aliansów
3.3. Struktura sieci aliansów
3.3.1. Rozmiar sieci
3.3.2. Wewnętrzna konkurencja i współpraca w ramach sieci
3.3.3. Selekcja potencjalnych partnerów
3.3.4. Konfiguracja i pozycja firmy w sieci
Rozdział 4. Zarządzanie siecią aliansów
4.1. Ogólne uwarunkowania zarządzania siecią aliansów
4.2. Wybór sposobu zarządzania siecią aliansów
4.3. Rola menedżera w zarządzaniu siecią aliansów
4.4. Zarządzanie wiedzą w sieciach aliansów
4.5. Zarządzanie relacjami w sieci aliansów
4.6. Zaufanie między partnerami w sieci aliansów
4.6.1. Pojęcie zaufania w biznesie
4.6.2. Proces budowy zaufania między partnerami
4.6.3. Problemy związane z zaufaniem w sieci
4.7. Konflikty w sieci aliansów i sposoby ich rozwiązywania
Rozdział 5. Konkurencyjność sieci aliansów
5.1. Przewaga konkurencyjna sieci aliansów
5.2. Sieci aliansów i ich wpływ na innowacje
5.3. Koordynacja portfela aliansów w ramach korporacji globalnej
5.4. Pomiar efektywności sieci aliansów: możliwe podejścia
5.4.1. Podejście strukturalne
5.4.2. Podejście Dyera
5.4.3. Powtarzalność partnerstw
5.4.4. Zróżnicowanie zasobów
5.4.5. Podejście jakościowe
5.5. Zewnętrzne i wewnętrzne ograniczenia w rozwoju sieci aliansów
Rozdział 6. Organizacje sieciowe w praktyce gospodarczej krajów rozwiniętych
6.1. Powiązania sieciowe w polskiej branży stalowej jako przykład sieci zdominowanej
6.1.1. Charakterystyka branży stalowej na świecie
6.1.2. Branża stalowa w Polsce
6.1.3. Funkcjonowanie sieci — wyniki badań empirycznych
6.2. Kierunki rozwoju współpracy w ramach organizacji sieciowych w branży stalowej
6.3. Sieci aliansów w branży lotniczych przewozów pasażerskich — przykład sieci zrównoważonej
6.3.1. Charakterystyka branży
6.3.2. Globalne alianse w branży przewozów lotniczych: przykład Star Alliance oraz Sky Team
6.3.3. Perspektywy globalnych sieci aliansów w przyszłości
Zakończenie
Bibliografia
Kurier FedEX | 14 zł |
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |
Marketing i Rynek Nr 04/2008
Rok wydania: 2008
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Marketing i Rynek Nr 07/2009
Rok wydania: 2009
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka