Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Gospodarka Materiałowa i Logistyka 02/2025

ISSN: 1231-2037
Liczba stron: 49
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
20.00
Kup artykuł
120.00
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.2.1
JEL: Q56

Istotnym elementem transformacji w kierunku koncepcji cyrkularnej jest gospodarowanie odpadami opakowaniowymi, w którym konsumenci – poprzez swoją wiedzę, postawy i działania – w znacznym stopniu wpływają na skuteczność wdrażania rozwiązań cyrkularnych, takich jak selektywna zbiórka, systemy kaucyjne czy recykling. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących poziomu wiedzy i zachowań konsumentów wobec gospodarowania odpadami opakowaniowymi w kontekście koncepcji cyrkularnej. Analiza przeprowadzona na reprezentatywnej próbie Polaków (N = = 1000) wskazuje na niewystarczające kompetencje ekologiczne konsumentów oraz utrwalone błędne praktyki, które mogą obniżać efektywność recyklingu. Wyniki podkreślają konieczność wdrażania ukierunkowanych działań edukacyjnych i informacyjnych, dostosowanych do różnorodnych grup społecznych, celem zwiększenia zaangażowania konsumentów i poprawy funkcjonowania systemów zarządzania odpadami opakowaniowymi zgodnie z koncepcją cyrkularną.

Słowa kluczowe: odpady opakowaniowe; zachowania konsumenckie; koncepcja cyrkularna; zarządzanie odpadami opakowaniowymi; edukacja ekologiczna
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.2.2
JEL: C1, D24, L15

W artykule przedstawiono system rozpatrywania reklamacji jako specyficzny element relacji z klientami mieszczący się we wspólnym obszarze logistyki i zarządzania jakością. Na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa przemysłowego dokonano analizy ilościowej reklamacji, zwracając uwagę na niektóre aspekty logistyki mające wpływ na współczesne zarządzanie jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych. Szczególną uwagę zwrócono na system rozpatrywania reklamacji, relacje z klientami oraz procesy przepływu materialnego i informacyjnego. Podstawowym celem artykułu jest podkreślenie roli reklamacji jako elementu komunikacji producenta z rynkiem oraz zwrócenie uwagi na różnice z tym związane, uwarunkowane kategorią klientów.

Słowa kluczowe: zarządzanie jakością; logistyka; reklamacje; klient
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.2.3
JEL: R41, Q56, Z32, L91, O18

W artykule przedstawiono wyniki badań własnych dotyczących wpływu infrastruktury mikromobilności na preferencje turystów w polskich miejscowościach wypoczynkowych. Celem badania była identyfikacja elementów infrastrukturalnych istotnych dla rozwoju mikromobilności w miejscowościach wypoczynkowych w Polsce. Wykorzystując model regresji logistycznej w badaniu przeprowadzonym na próbie 1000 respondentów, zidentyfikowano sześć kluczowych czynników wpływających na postrzeganie mikromobilności. Najsilniejszymi predyktorami pozytywnego postrzegania okazały się: dostępność wypożyczalni rowerów i hulajnóg, infrastruktura towarzysząca ścieżkom rowerowym oraz jakość dróg w miejscowości wypoczynkowej. Wyniki wskazują, że dla rozwoju mikromobilności w destynacjach turystycznych konieczne jest zapewnienie kompleksowej infrastruktury oraz uwzględnienie lokalnych uwarunkowań. Szczególnie jest to ważne w kontekście koncepcji odwróconej piramidy mobilności, której implementacja wymaga zrozumienia preferencji turystów oraz stopniowego wprowadzania rozwiązań ograniczających dominację transportu samochodowego na rzecz bardziej zrównoważonych form przemieszczania się.

Słowa kluczowe: mikromobilność; turystyka; miejscowości wypoczynkowe; transport zrównoważony; infrastruktura transportowa
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.2.4
JEL: L92, L98, H76, R41

Dzień 24 lutego 2022 r. stał się nie tylko symboliczną datą eskalacji konfliktu rosyjsko-ukraińskiego, ale także początkiem bezprecedensowej, międzynarodowej operacji logistycznej, której celem było przetransportowanie uchodźców z przejść granicznych w Przemyślu i Dorohusku na teren całej Polski oraz do państw sąsiednich. W krótkim czasie konieczne było wdrożenie szeroko zakrojonych działań organizacyjnych, obejmujących współpracę wszystkich kategorii przewoźników kolejowych – krajowych (dalekobieżnych i regionalnych), samorządowych, prywatnych oraz międzynarodowych (m.in. z Czech, Niemiec, Litwy, Austrii, Szwajcarii). Koordynację całego przedsięwzięcia powierzono spółce PKP Intercity, która w dniu wybuchu konfliktu powołała sztab kryzysowy odpowiedzialny za skoordynowanie przewozów uchodźców z wykorzystaniem taboru wszystkich dostępnych operatorów kolejowych. Działania te realizowane były we współpracy z władzami wojewódzkimi i samorządowymi w kraju oraz w porozumieniu z partnerami międzynarodowymi. Kluczowe było również zaangażowanie zarządców infrastruktury kolejowej w Polsce i państwach ościennych, co umożliwiło utrzymanie obowiązującego rozkładu jazdy mimo znaczącego zwiększenia liczby uruchamianych połączeń. Oprócz regularnych przewozów pasażerskich dla uchodźców uruchomiono także specjalne połączenia sanitarne i humanitarne – pociągi te tworzyły konwój transportowy dla rannych oraz dostaw pomocy humanitarnej do przejść granicznych z Ukrainą. Równolegle rozpoczęto operację kolejowego przewozu ładunków, obejmującą dostawy wsparcia humanitarnego i wojskowego.

Słowa kluczowe: konflikt Rosja–Ukraina; kolej; współpraca międzynarodowa; przejście graniczne
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.2.5
JEL: D22, P42, L17

W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących gospodarki materiałowej, a w szczególności zaopatrzenia przedsiębiorstw produkcyjnych. Badania zostały przeprowadzone za pomocą autorskiego kwestionariusza ankietowego i obejmowały przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terenie Polski. Badane zagadnienia obejmowały: ocenę wpływu efektywnej współpracy z dostawcami, szacunkową liczbę dostawców oraz udział kosztów surowców i materiałów zaopatrzenia w całkowitych kosztach działalności; kompetencje, jakimi odznaczają się przedsiębiorstwa w zakresie: kształtowania relacji z dostawcami i powiązań kapitałowych z nimi, analizy i oceny ryzyka dostaw, przygotowania na zakłócenia i nieprawidłowości w dostawach, zaangażowania dostawców w proces podejmowania decyzji w łańcuchach dostaw, zastosowania wybranych koncepcji wykorzystywanych w relacjach z dostawcami oraz kryteriów oceny dostawców strategicznych. Uwzględniono również elementy ryzyka w powiązaniach z dostawcami, metody jego ograniczania, a także czynniki wpływające na niepowodzenia w realizacji zadań związanych z zaopatrzeniem materiałowym. Przeprowadzone badania miały na celu identyfikację i ocenę realizacji zadań związanych z zaopatrzeniem w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce.

Słowa kluczowe: zaopatrzenie materiałowe; przedsiębiorstwa produkcyjne; współpraca z dostawcami; ryzyko dostaw
Pobierz artykul
Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł