Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Praca i Zabezpieczenie Społeczne 09/2024

ISSN: 0032-6186
Liczba stron: 56
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
18.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/0032-6186.2024.9.2
JEL: K31, H4

Polski system finansowy ubezpieczeń społecznych pozostaje nieefektywny. Spada jego efektywność finansowa rozumiana jako miara zdolności do finansowania świadczeń z ubezpieczeń społecznych ze składek na ubezpieczenie społeczne. Jest to spowodowane przede wszystkim starzeniem się społeczeństwa. Dlatego kluczowym działaniem legislacyjnym pozostaje określenie prawnej reakcji na spodziewane trudności w realizacji świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Celem opracowania jest określenie założeń ustawy o kształtowaniu ustroju finansowego systemu ubezpieczeń społecznych. Dzięki takiej ustawie możliwe jest także wprowadzenie zewnętrznego monitorowania zdolności opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz reguł zabezpieczających wypłacalność wszystkich wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS). Ustawodawca i Trybunał Konstytucyjny wiedząc, kiedy i w jakiej proporcji – określone wydatki FUS nie będą mogły zostać sfinansowane w związku z prawdopodobnym zmniejszeniem dotacji budżetowej – mogą z wyprzedzeniem dokonać zmian w prawie lub wydać orzeczenia w sprawach wniesionych do TK, które zapewnią, aby świadczenia z ubezpieczeń społecznych były realizowane w możliwie najszerszym zakresie lub przeciwdziałać zmianom prawa zwiększającym tego typu ryzyka.

Słowa kluczowe: Prawo ubezpieczeń społecznych; finanse publiczne; gwarancje budżetowe; reguły fiskalne; ustrój finansowy ubezpieczeń społecznych; wypłacalność ubezpieczeń społecznych
DOI: 10.33226/0032-6186.2024.9.3
JEL: I140, K31, K32

W czerwcu 2025 r. Konferencja Ogólna MOP przeprowadzi pierwszą dyskusję nad kwestią, czy mają zostać przyjęte konwencja lub zalecenie tej organizacji, odnoszące się do pracy platformowej, a w ramach tego również nad zagadnieniem, czy i w jaki sposób unormować expressis verbis prawo osoby pracującej, w tym osoby samozatrudnionej, do uchylenia się od niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia tej osoby. Wobec tego, że branża platformowa stanowi jeden ze znaczących obszarów objętych zjawiskiem pracy zarządzanej algorytmicznie, w szczególności przy pomocy sztucznej inteligencji, powyższe travaux préparatoires MOP dostarczają ważnego bodźca do podjęcia rozważań nad bardziej ogólnym zagadnieniem, czy i w jaki sposób prawodawcy globalni, regionalni i krajowi mają uregulować eksplicytywne prawo osoby pracującej do uchylenia się od niebezpieczeństwa algorytmicznego.

Słowa kluczowe: osoba pracująca (w tym samozatrudniony); prawo eksplicytywne; prawo implicytywne; prawo osoby pracującej do uchylenia się od niebezpieczeństwa dla jej życia lub zdrowia przy pracy (prawo osoby pracującej do odmowy niebezpiecznej pracy); zarządzanie algorytmiczne
DOI: 10.33226/0032-6186.2024.9.4
JEL: K31, J71

Prawo Unii Europejskiej zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odstraszających sankcji za naruszenia zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyraźnie rozdziela funkcję odstraszającą sankcji od ich funkcji kompensacyjnej. Analiza jego orzecznictwa pozwala uznać, iż funkcja odstraszająca zakłada możliwość stosowania środków o charakterze represyjnym celem zniechęcenia pracodawcy od ponownych naruszeń przepisów o równym traktowaniu. Wątpliwości budzi jednak możliwość osiągnięcia celu prewencyjnego za pośrednictwem środków o charakterze kompensacyjnym, których rolą jest wszakże przede wszystkim zapewnienie ochrony prawnej pracownikowi. Pomimo ograniczeń związanych z naturą tych środków Sąd Najwyższy upatruje w swoim orzecznictwie możliwości nadania charakteru odstraszającego odszkodowaniu z art. 183d k.p. w zakresie, w jakim ma ono naprawić szkodę niematerialną pracownika.

Słowa kluczowe: dyskryminacja; nierówne traktowanie; sankcje; odszkodowanie
DOI: 10.33226/0032-6186.2024.9.5
JEL: K31

Celem artykułu jest ustalenie na czym polega zbieg uprawnień do zasiłku stałego, renty socjalnej i wybranych świadczeń dla opiekunów oraz dokonanie oceny, czy zasadne jest utrzymanie reguły określającej rozstrzygnięcie tego zbiegu, jak to czynią obowiązujące przepisy. Główna teza sprowadza się do stwierdzenia, że uprawnienia do powyższych świadczeń w praktyce ze sobą nie konkurują, a przepisy odnoszące się do omawianej problematyki nie podążają za zmianami w systemie prawa. Konieczna jest nie tylko ich zmiana, ale i ponowne przemyślenie koncepcji zakazu kumulowania zasiłku stałego ze świadczeniami dla opiekunów.

Słowa kluczowe: zasiłek stały; zbieg uprawnień; opieka; niezdolność do pracy
DOI: 10.33226/0032-6186.2024.9.6
JEL: K15, K35, G22

W prezentowanym artykule autor rozważa wpływ ogłoszenia upadłości na możliwość rozporządzania i korzystania ze środków zgromadzonych w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). We wstępnej części następuje omówienie instytucji oraz przedstawienie najważniejszych rozwiązań prawnych, niezbędnych do dalszych rozważań. Następnie autor powołując się na normy prawne zawarte w prawie upadłościowym, w szczególności dotyczących mienia wchodzącego w skład masy upadłości odpowiadając twierdząco na pytanie, czy środki zdeponowane w ramach PPK wchodzą do masy upadłości. W finalnej części pracy autor skupia się na praktycznych elementach przedstawionej problematyki, w szczególności sposobie wyegzekwowania i przeniesienia przedmiotowych należności na konto masy upadłości. Prezentowana materia jest coraz częściej spotykana w toku postępowania upadłościowego i staje się praktycznym problemem na etapie stosowania prawa.

Słowa kluczowe: postępowanie upadłościowe; Pracownicze Plany Emerytalne; system emerytalny; masa upadłości; umowa emerytalna
DOI: 10.33226/0032-6186.2024.9.7
JEL: K31

W opracowaniu zreferowano stanowisko Sądu Najwyższego odnoszące się do zagadnienia oskładkowania odszkodowania z tytułu powstrzymywania się od działalności konkurencyjnej należnego osobie, która wykonywała pracę na podstawie umowy zlecenia (umowy na warunkach umowy zlecenia). Sąd Najwyższy przyjął, że odszkodowanie to nie jest objęte zwolnieniem przedmiotowym wskazanym w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Artykuł przedstawia najważniejsze motywy takiego rozstrzygnięcia.

Słowa kluczowe: umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy; umowa o zakazie konkurencji zleceniobiorcy; składki na ubezpieczenie społeczne
Kurier Inpost 14 zł
Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł