Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
Dr hab. Beata Renata Nowotarska-Romaniak
ORCID: 0000-0003-3563-2596

Profesor nauk ekonomicznych w Katedrze Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Autorka oraz współautorka kilkunastu książek z dziedziny usług zdrowotnych, ubezpieczeniowych i marketingu oraz ponad stu artykułów naukowych z zakresu strategii marketingowych, promocji oraz zachowań klientów na rynku ubezpieczeniowym, opublikowanych w kraju i poza granicą. Prowadzi wykłady i szkolenia m.in. dla menedżerów i pracowników placówek opieki zdrowotnej, banków oraz zakładów ubezpieczeń. Współpracowała przy projekcie „Wsparcie menedżerskie dla kadry zarządzającej podmiotami leczniczymi” współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.10.2
JEL: M30, D12, G52

The aim of the article is to analyse seniors' knowledge about life insurance, their needs and possibilities in terms of creating a life insurance product strategy addressed to this group. This research aimed to collect data on seniors' awareness of life insurance, their favourite sources of information on the subject, and the factors influencing their purchasing decisions. Due to the group's large heterogeneity, distinguishing characteristics as well as characteristics shared by other age groups were identified. The reasons for the low insurance awareness of seniors were identified based on a survey conducted using the survey method. At the same time, challenges resulting from the financial situation of seniors were identified, bearing in mind that they are a group with great potential and a growing population in the total number of people in Poland. Then, the elements relevant to the creation of a product strategy for seniors were described, i.e. the possibility of individualizing the offer, the method of communication and solutions in the field of service.

Keywords: senior; life insurance; insurance awareness