Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 09/2024

ISSN: 0137-5490
Liczba stron: 57
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
18.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.1
JEL: K21

Małe przedsiębiorstwa w erze platform cyfrowych – perspektywa prawa konkurencji

The digital revolution, apart from its particular impact on the economy, also generated specific competition problems and influenced the shape of competition rules. In the article I take a look at these changes from the perspective of small business. I refer to current changes in the EU competition law and to new legal acts concerning digital markets that pursue, to some extent, similar objectives to competition law (DMA). On this basis, I present how the challenges of digital economy marked by platformisation and the growing disparity between the big hi-tech companies and the rest of market players strengthened the tendency to treat SMEs favorably. At the same time, I make references to specific examples in legal provisions and case law showing that the contemporary EU competition law's favorable attitude towards smaller market players is not really a drastic change of rules but an effect of evolution of tendencies with strong roots in the pre-digital past.

Rewolucja cyfrowa wywarła wpływ na gospodarkę, generując także specyficzne problemy w sferze konkurencji i wpływając na kształt reguł ochrony konkurencji. W artykule przyglądam się tym zmianom z perspektywy małych przedsiębiorstw. Odnoszę się do ewolucji prawa konkurencji UE i do nowych aktów prawnych dotyczących rynków cyfrowych, które realizują zbliżone cele (DMA). Przedstawiam, jak wyzwania gospodarki cyfrowej naznaczone platformizacją i rosnącą dysproporcją między dużymi firmami high-tech a resztą uczestników rynku wzmocniły tendencję do zapewnienia MŚP ochrony instrumentami prawa konkurencji. Wskazuję konkretne przykłady w przepisach i orzecznictwie pokazujące, że przychylne nastawienie współczesnego prawa konkurencji UE do mniejszych przedsiębiorstw nie jest drastyczną zmianą reguł, ale efektem ewolucji tendencji mających silne korzenie w rzeczywistości sprzed cyfrowej rewolucji.

Słowa kluczowe: EU competition law; small business; SME; platformisation; digital markets; DMA (prawo konkurencji UE; małe przedsiębiorstwa; MŚP; platformizacja; rynki cyfrowe; DMA)
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.2
JEL: K15, K33, K40

Artykuł poświęcony jest roli oddziału przedsiębiorcy zagranicznego jako łącznika, który służy do wskazania jurysdykcji krajowej szczególnej oraz ustalenia prawa właściwego w sprawie. Autorzy analizują w szczególności pojęcie „filii, agencji lub innego oddziału” na tle unijnego rozporządzenia Bruksela I bis i jego wykładni w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wyjaśniono, że pojęcie to rozumiane jest przez Trybunał w sposób funkcjonalny jako „przedłużenie” działalności jednostki macierzystej stanowiące „pozór trwałości”. Omówiono także analogiczną podstawę jurysdykcji przewidzianą w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego. Autorzy przeanalizowali także rolę łącznika ubocznego miejsca prowadzenia działalności dla wskazania prawa właściwego dla umowy na podstawie miarodajnych w tym zakresie norm kolizyjnych, tj. ustawy o prawie prywatnym międzynarodowym z 1965 r., konwencji rzymskiej z 1980 r. oraz rozporządzenia Rzym I. Zainteresowaniem objęto w szczególności kwestię związku, jaki powinna wykazywać umowa z działalnością ubocznego miejsca prowadzenia działalności (filii, agencji lub innego oddziału).

Słowa kluczowe: filia; agencja lub oddział; przedsiębiorca zagraniczny; jurysdykcja krajowa; prawo właściwe; rozporządzenie Bruksela I bis; rozporządzenie Rzym I
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.3
JEL: K20, K23

Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na brak jednoznacznej i pełnej definicji normatywnej elektrowni jądrowej i jej słabą przystawalność do obowiązującego prawa. Elektrownię taką, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, należy postrzegać jako inwestycję celu publicznego. Jednocześnie, z uwagi na treść przepisów ustawy z 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, należy inwestycję tę łączyć także z celami wskazanej ustawy. Ponadto nie bez znaczenia są publiczne cele stawiane elektrowni jądrowej w kontekście Prawa atomowego, które formułuje definicję takich obiektów (przedsiębiorstw). Biorąc powyższe pod uwagę, właściwe wydaje się podjęcie rozważań na temat elektrowni jądrowej nie tylko jako inwestycji, ale również przedsiębiorstwa – w znaczeniu majątkowym i funkcjonalnym, a to dla potrzeby zidentyfikowania i skonkretyzowania interesu publicznego, dla którego inwestycja ta jest dokonywana, i ustalenia treści interesu publicznego związanego z jej przyszłym funkcjonowaniem w systemie gospodarki energetycznej. Jest to pożądane w związku z planowanymi budowami elektrowni jądrowych i w kontekście ich przyszłego funkcjonowania.

Słowa kluczowe: elektrownia jądrowa; inwestycja celu publicznego; przedsiębiorstwo; interes publiczny; gospodarka energetyczna
Pobierz artykul
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.4
JEL: K3, K12

Publikacja odnosi się do normatywnych zasad reklamowania wyrobów medycznych, których od 1.01.2023 r. zobligowane są przestrzegać podmioty prowadzące taką reklamę. Prima facie może się wydawać, że wejście w życie przepisów normujących zasady reklamowania wyrobów medycznych oznacza transparentność działania w przedmiotowym zakresie, niemniej jednak szczegółowa analiza przepisów ustawy o wyrobach medycznych prowadzi do wniosku, że obszar legislacyjny zawiera pewne luki, które mogą spowodować sankcjonowanie określonych zachowań podmiotów prowadzących reklamę wyrobu medycznego jako niezgodnych z obowiązującymi przepisami. Uwzględniając nowe uwarunkowania prawne, dokonano analizy poszczególnych regulacji prawnych odnoszących się do zasad prowadzenia reklamy wyrobów medycznych. Ze względu na niedługi okres obowiązywania wskazanych unormowań celem publikacji będzie wyznaczenie kierunków interpretacji poszczególnych przepisów odnoszących się do reklamowania wyrobów medycznych przy wykorzystaniu wykładni systemowej. Analizie prawnej towarzyszy hipoteza o tym, że regulacje dotyczące reklamowania wyrobów medycznych w wielu przypadkach są niezdefiniowane i składają się z przepisów zawierających pojęcia nieostre, a co więcej, nie jest jeszcze ukształtowana linia interpretacyjna w zakresie ich wykładni, co w konsekwencji może powodować trudności w obszarze praktycznego stosowania przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych. W pracy wykorzystano metodę dogmatyczno-prawną.

Słowa kluczowe: wyroby medyczne; reklama wyrobów medycznych; reklama skierowana do publicznej wiadomości; reklama wprowadzająca w błąd
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.5
JEL: K3, K12

Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/2121 z 27.11.2019 r. gruntownie zmieniono dyrektywę nr 2017/1132 w sprawie niektórych aspektów prawa spółek. Polski ustawodawca dokonał implementacji nowych przepisów unijnych z dniem 15.09.2023 r., w którym weszła w życie ustawa z 16.08.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz. 1705), stanowiąca największą nowelizację przepisów transformacyjnych Kodeksu spółek handlowych od wielu lat. Jedna z nowych regulacji dotyczy tzw. połączeń typu side-stream, czyli połączeń, w których uczestniczą spółki pozostające w takich konfiguracjach, że: 1) jeden wspólnik posiada bezpośrednio lub pośrednio wszystkie udziały lub akcje w łączących się spółkach albo 2) wspólnicy łączących się spółek posiadają udziały lub akcje w tej samej proporcji we wszystkich łączących się spółkach. Ustawodawca polski nie tylko wypełnił płynący z dyrektywy obowiązek uchwalenia przepisów dotyczących takich połączeń o charakterze transgranicznym (zob. art. 51615 § 1 i 2 k.s.h.), ale także, celem zapobiegnięcia tzw. zjawisku odwrotnej dyskryminacji, wprowadził analogiczną regulację dla połączeń wewnątrzkrajowych. Niniejszy artykuł ma na celu krytyczną analizę właśnie tej ostatniej.

Słowa kluczowe: łączenie się spółek; połączenie typu side-stream; połączenie horyzontalne; dyrektywa 2019/2121
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.6
JEL: K00, K29

Artykuł przedstawia uwagi na tle nowego przepisu art. 6491 § 11 Kodeksu cywilnego, wprowadzonego na mocy ustawy z 13.07.2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz. 1890). Przepis ten wyłącza stosowanie przepisów o gwarancji zapłaty za roboty budowlane – art. 6491–6494 k.c. – „w przypadku, gdy inwestorem jest Skarb Państwa”. Autorzy rozważają, czy takie wyłączenie jest uzasadnione i potrzebne. Pomimo iż Skarb Państwa jest z mocy prawa zawsze wypłacalny, to gwarancja zapłaty, o której mowa w art. 6491 i n. k.c., powinna – zgodnie z jej pierwotnym ratio legis – zabezpieczać nie tylko samą płatność, ale też jej terminowe dokonanie. Brak możliwości żądania gwarancji zapłaty od Skarbu Państwa pogarsza sytuację wykonawców robót budowlanych na rzecz Skarbu Państwa. Uprzywilejowanie Skarbu Państwa nie znajduje dostatecznego uzasadnienia prawnego ani ekonomicznego oraz wprowadza niepotrzebny wyłom od zasady równorzędności podmiotów prawa cywilnego.

Słowa kluczowe: gwarancja zapłaty za roboty budowlane; budownictwo; infrastruktura; Skarb Państwa
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.7
JEL: K23, K41

Wobec dylematów związanych z brakiem ugruntowanych zasad postępowania w przypadku zbiegów przesłanek leżących u podstaw postępowań służących ochronie interesów finansowych UE glosowany wyrok stał się dogodnym pretekstem do przedstawienia wniosków wynikających z dokonania analizy charakteru prawnego konstrukcji normatywnie zwanej podejrzeniem nadużycia finansowego, w kontekście niektórych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania zamówieniowego oraz sformułowania zaleceń dla praktyki pozyskiwania i wydatkowania środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.

Słowa kluczowe: podejrzenie nadużycia finansowego; korekta finansowa; charakter prawny; środki europejskie
Kurier Inpost 14 zł
Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł